Interiør

Slik ble et speil til 100.000 kroner motebransjens favoritt

MOTEBRANSJENS DRØMMESPEIL: Her er speilet Ultrafragola hos butikken Moniker på Valkyrien i Oslo. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote.

– Fasjonabelt statementpiece, sier interiørekspert.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Du har kanskje sett dette hvite og rosa speilet litt utenom det vanlige på Instagram?

Speilet er mildt sagt ingen hvem som helst, og har en prislapp på om lag 100.000 kroner.

Speilet er designet av italienske Ettore Sottsass i 1970, men har nå fått sin renessanse i sosiale medier.

Navnet Ultrafragola fra italiensk kan oversettes til «ultimat jordbær». Speilet er en hyllest til kvinnen og det feminine, og refererer til at kvinnen som ser seg i speilet er «det ultimate jordbæret».

– Om du nevner «en kvinnes jordbær» i Italia, så vet alle hva du snakker om, sier Keith Johnson til New York Magazine, som også har omtalt speilet.
Speilet består av en hvit, bølget ramme i plast. Inni rammen er det plassert rosa neonrør som gjør at speilet nærmest gløder rosa.

INTERIØR

Åtte interiørtrender vi digger

– Statementpiece!

Interiørekspert Live Brekke, som blant annet er tidligere redaktør for Elle Decoration, tror det er flere grunner til at speilet har blitt så populært.

– Det er nok en blanding av Instagram, trenden med skulpturelle og myke former, at møbler og objekter også er kan være et kunstobjekt, og at interiør- og motebransjen beveger seg noenlunde side om side.

Designeren bak speilet ledet designgruppen Memphis-bevegelsen som oppsto på 80-tallet som den siste tiden har vært tilbake for fullt, og har inspirert flere nye designere.
– Speilet Ultrafragola stammer fra denne bevegelsen, og har et ultramaksimalistisk og lekent uttrykk. Et fasjonabelt statementpiece!, sier Brekke som også råder til å sjekke ut flere objekter designet av Sottsass.

Brekke ser en økende trend for speil i organisk form.

– Det har vært en trend en stund – og ser ikke ut til å gi seg med det første. Organiske speil skaper en fin dynamikk på veggen din, og det trenger ikke å koste kr 100.000 for å få effekten, tipser hun.

INTERIØR

Disse Instagram-kontoene blir vi inspirerte av

Hanket inn i trend-butikk

På Valkyrien i Oslo driver Anett Ringstad Jalland motebutikken Moniker. Her er også luksusspeilet plassert, og det blir stadig avbildet på selfies fra butikken.

– Ultrafragola-speilet er jo et fantastisk møbel, som man bare blir glad av å se på. Det er ikonisk og trekker utrolig mye oppmerksomhet. I tillegg er det et speil du sjeldent ser, så det holder sin eksklusivitet, sier Ringstad.

– Hvorfor ønsket du å ha det i din butikk?

– Jeg har alltid hatt en drøm om å eie dette speilet, men det koster en god del mer enn hva jeg kan forsvare å kjøpet til meg selv. Men da vi skulle skape Moniker var jeg opptatt av å ha elementer som ville gjøre konseptet unikt og spennende. Det var derfor et tidlig ønske om å finne en plass til dette speilet. I tillegg gjør det seg veldig godt på bilder noe som selvfølgelig også er positivt.

– Og hva tenker du om prisen? Lar den seg forsvare av gode selfies?

– Speilet koster en del men for oss var det en viktig del av vårt design, prisen gjør jo også at det blir mer eksklusivt og noe du ikke ser mange andre steder. Det er viktig for oss. At det også gjør seg veldig godt på sosiale medier er jo selvfølgelig også et stort pluss, sier Ringstad.

NYHETER

Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter

Kjendisenes selfie-spot

Speilet har hatt innpass hos motebransjen lenge, og i 1986 ble speilet avbildet i Karl Lagerfelds hjem ifølge NYM. I samme periode ble det også brukt under flere fotoshoots.

Årene har gått, men speilet har bestått. Dette har ført til at speilet er blitt kjøpt inn av både trendy butikker, luksuriøse hoteller, kjendiser og influencere – og med det blitt et yndet selfie-spot.

Som her hos Bella Hadid og Frank Ocean:

untitled link
Publisert:

Relaterte artikler

INTERIØR

Sopp-lampe, rotting og spirallys: Åtte interiørtrender vi digger

TILBEHØR

Motebransjen har talt: Crocs er trendy

MANN

Sesongens største trender for menn

KLÆR

Er «skinny jeans»-trenden død?

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

INNREDNING

Gjenbruksprofilene forteller: Slik lykkes du med brukt interiør

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren