Hvorfor provoserer tidlig julepynting?

For noen som er så glad i jul, hvorfor skal man vente med å skape den koselige stemningen? spør journalist Malin Gaden (t.v.) seg.

– De som er vokst opp med gamle tradisjoner og holder fast ved dem, vil kanskje reagere på endringer, sier juleeksperten.

Malin Gaden
Publisert:

Idet den første snøen begynte å falle i november, kom også julestemningen snikende innpå. Kalenderen viste 21. november da plastjuletreet mitt ble hentet opp fra kjellerboden og satt ute på balkongen.

Lyslenken av typen varm-hvit ble surret rundt og plutselig lyste den ikke bare opp min lille balkong, men også det lille nabolaget jeg bor i. Naboen på andre siden av gaten sa til og med at det var koselig og at de selv skulle begynne å pynte.

Men jeg vet at 21. november er tidlig for noen. Jeg har venner som nekter å anerkjenne julebrusen før 1. desember, men jeg har også dem som hyller en nisse eller to i vinduskarmen i god tid før første søndag i advent.

En ting er i hvert fall sikkert: Julepynting engasjerer – og provoserer!

Er det for tidlig å hente frem juletreet 21. november?

– Menneskelig

Du har sikkert sett et og annet kommentarfelt som er fylt av folk som virkelig ikke kan fordra å starte julen tidlig. I denne saken til NRK kan man blant annet se at spørsmål rundt det å pynte juletreet fikk ordentlig fart på seg.

Meningene om tidlig julepynting er mange, og de er gjerne fylt av ganske mye aggresjon. Hvorfor er det slik? Hvorfor kan ikke jeg, en som er så glad i jul, få nyte den litt lengre enn «normalt»?

Herleik Baklid forsker på tradisjoner og kulturarv, og er en av Norges eneste eksperter på jul. Han tror folk kan kjenne på et slags sinne på grunn av tradisjonsendringer.

– De som er vokst opp med gamle tradisjoner og holder fast ved dem, vil kanskje reagere på endringer. Det er menneskelig. Tradisjoner knyttet til julen er ofte dypt forankret.

Gater rundt om i landet blir ofte pyntet lenge før desember.

Han sier selve kommersialiseringen rundt julemarkeringen også er blitt mer og mer utbredt, og at det kommer i konflikt for enkelte som feirer den religiøse høytiden.

– Har du merket at folk ikke er helt fornøyde med denne endringen?

– Ja, det har jeg. Kanskje særlig blant de eldre som er vokst opp med en annen tradisjon.

Og han tror ikke at denne endringen er over med det første.

– Førjulstiden vil bli markert mer og mer, og det er en bevegelse som er vanskelig å stoppe. Dette begynte allerede etter andre verdenskrig, men da på en annen måte. Vi fikk adventskransen og adventskalendere, så forskyvningen begynte allerede da, men ganske forsiktig.

– Så glad for denne trenden

Interiørstylist Tone Kroken ser ikke noe problem i å starte pyntingen litt tidlig.

– November er måneden der det ikke skjer noe spesielt eller gøy. Det blir mørkere og mørkere, og kaldere og kaldere. Hva er vel bedre da enn å kose seg hjemme? Pynte litt ekstra, tenne stearinlys og så smått finne frem litt juledekor, sier Kroken og fortsetter:

– At julen starter tidlig føles bare helt fantastisk for meg! Da blir det ikke så hektisk og masete.

Interiørstylist Tone Kroken

Selv får interiøreksperten mer ro over seg, og synes også at gleden varer lenger.

– Jeg forstår ikke at noen engasjerer seg og tar dette så seriøst. Det virker så fjernt at en glede for noen gir så sterke reaksjoner hos andre.

Kroken tror trenden er kommet for å bli.

– Jeg er så glad for denne trenden med å starte julen tidligere. Jeg tenker at vi er med på å lage nye tradisjoner, som passer til oss, til 2022 og vårt levesett. Jeg tenker at vi med dette tilpasser oss tiden vi lever i. Det digitale samfunnet hvor alt går så fort og hvor livet ofte er hektisk og dagene flyr av gårde.

Interiørekspert mener det å starte julen litt tidligere kanskje vil gjøre førjulstiden mindre stressende.

– For meg er november plutselig blitt en deilig tid med ekstra hjemmekos og glede.

Publisert:
Malin Gaden
Malin er journalist i VG. Hun skriver saker innenfor MinMotes kategorier interiør, skjønnhet og mote, men har også stor interesse for å utvikle nye ideer og konsepter for merkevaren.

Finn mer innhold om: