Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

Nå har TikTok gått amok for krepp-sengetøy

GIKK VIRALT: Blomstrete sengetøy, gjerne i krepp, er noe av det hotteste du kan re opp sengen i nå.

Tro det den som vil: Nå har sengetøy gått viralt.

Det kan virke som om Matilda Djerf-hypen har gått et steg videre, og flyttet inn på soverommet vårt.

Nå er nemlig blomstrete og søtt sengetøy blitt en dille, og TikTok kan ikke få nok. Flere sengetøy fra Kid har til og med gått viralt. Flere TikTok-brukere har lagt ut videoer av sengetøyet fra den norske interiørkjeden som de mener har Djerf-vibes.

Matilda Djerf er en svensk super-influencer som har over 2,3 millioner følgere på Instagram. Hun driver også sitt eget klesmerke, Djerf Avenue, hvor hun også har lansert et sengetøy med mønster av blomster og bær. Det har en prislapp fra 1049 kroner per sett.

Originalen

Originalen

Sengesett fra Djerf Avenue i bomull.

1049,-hos Djerf Avenue
Gå til butikk

TikTok-effekten

Kaja Myhra, markedssjef hos Kid, sier at de har opplevd en enorm etterspørsel.

– Vi hadde flere butikkansatte som ringte inn og lurte på hvorfor det plutselig kom så mange ungdommer inn for å kjøpe krepp. Vi opplever også et stort trykk på kundeservice fra kunder som er på jakt etter krepp, da flere av designene ble revet ut av butikk og nettbutikk. For øyeblikket ligger det faktisk annonser på Finn.no med krepp fra Kid som ønskes kjøpt. Det var utrolig fascinerende å se den umiddelbare effekten TikTok hadde på salget, men også på besøk til butikkene våre og nettbutikken.

– Hva tror dere er grunnen til denne etterspørselen?

– Vi har alltid solgt mye krepp-sengesett på denne tiden av året, men denne enorme etterspørsel vi ser her er en direkte følge av effekten TikTok har i denne målgruppen. Dette har heller ikke vært et samarbeid eller spons fra Kid sin side, så her er det rett og slett en trend som er fanget opp og spredt seg videre blant den yngre aldersgruppen.

Også i Sverige og Finland har butikkjeden Hemtex, som er Kids søsterselskap, har kreppsengetøyet fått ben å gå på.

– En helt egen vibe

Influencer Kaja Isdahl er blant de tidlige på trenden, og hennes TikTok-video har gått viralt. Isdahl har også over 60.000 følgere på Instagram.

– Jeg tror den gikk viral først og fremst fordi stilen på sengetøyet er en «trend» på TikTok akkurat nå, sier hun på spørsmål om hvorfor hun tror videoen gikk viralt, og legger til:

– Den skandinaviske/Pinterest/Djerf Avenue-viben er noe mange liker veldig godt, inkludert meg selv. Så når Kid hadde et så stort utvalg som er tilgjengelig i Norge, tror jeg mange ble giret og delte videoen videre!

Når det kommer til sengetøyet fra Kid er det flere på TikTok som beskriver at det har en Djerf-vibe. Men hva er egentlig det?

– Djerf-viben er litt vanskelig å sette ord på, fordi det er en helt egen vibe. Men den er veldig skandinavisk, avslappet og litt vintage-inspirert. Rett og slett kul og søt på samme tid, forklarer Isdahl.

Hun sier krepp er deilig å sove i om sommeren, og tror det også kan være en naturlig forklaring.

– Det minnet meg også om sengetøy man sov i hos besteforeldre eller på hytteturer da man var yngre, som er veldig koselig. Også liker jeg at sengetøy kan endre hele looken på soverommet, sier Isdahl.

Her er syv sengesett du kan vurdere om du vil djerfivisere soverommet nå:

Krepp

Krepp

Småblomstrete sengetøy i krepp.

399,-hos Kid
Gå til butikk
Tosidig

Tosidig

Sengetøy i blått og rosa med små blomster.

299,-hos H&M
Gå til butikk
Varme toner

Varme toner

Sengesett i bomull med blomstermønster.

399,-hos Gina Tricot
Gå til butikk
Krepp

Krepp

Blomstrete sengetøy i krepp.

499,-hos Princess
Gå til butikk
Små blomster

Små blomster

Sengetrekk i tettvevd bomull med små blomster.

699,-hos Zara Home
Gå til butikk
Blomster

Blomster

Blått blomstrete sengetøy i krepp.

399,-hos Kid
Gå til butikk
Sommerlig

Sommerlig

Lysegult dobbelt sengesett med blomster.

399,-hos H&M
Gå til butikk
Publisert:
Elise Alexandra Gulbrandsen
Elise Alexandra er journalist i VG. Her skriver hun om mote, interiør og skjønnhet. Hun har en forkjærlighet for bruktshopping, og vil inspirere deg til å finne din egen stil.

Finn mer innhold om: