På MinMote finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter MinMote skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener MinMote penger.
Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på MinMote, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Høstens store interiørtrender
Interiør som varer, samt farger som rosa og brunt, er i vinden nå.
Når det kommer til høstens interiørtendensen, tror Tonje Madsen, arkitekt og redaktør i interiørmagasinet Bo Bedre, at vi først og fremst er i ferd med å bevege oss bort fra kjøp og kast-kulturen som har dominert de siste tiårene.
– Det har blitt «ukult» å være trendy. Nå søker vi oss i større grad mot møbler og objekter som er varige, og jeg tror flere har begynt å tenke at de nettopp ikke skal kvitte seg med det de går til anskaffelse av, sier Madsen og fortsetter:
– Som en konsekvens tror jeg personlighetene våre kommer til å bli mer synlige i hjemmene våre, fordi vi velger ting vi skal ha med oss i flere tiår. Det lover godt, for det vil føre til at hjemmene i tiden fremover blir mer unike.
– Men er det noe nytt som er på vei inn?
– Varige naturmaterialer av høy kvalitet er en tendens vi har sett i ganske lang tid nå, men det er likevel det jeg vil trekke frem. Det vi kjøper fremover skal gjerne være med oss i flere tiår, og da er det essensielt at materialene er av høy kvalitet.
Madsen sier det er den fineste tendensen hun ser nå.
– Det betyr kanskje at vi omsider er ferdige med å kjøpe produkter som er laget av materialer som ikke er ekte. Det er kanskje litt det samme som skjer i motebransjen akkurat nå; man har begynt å kikke på den lille, hvite lappen på innsiden av genseren. Vi vil ikke lenger ha MDF (Medium Density Fibreboard, journ.anm.) som er laget for å ligne valnøtt.
Og for å oppnå en slik stil hjemme, må du nødvendigvis ikke tømme lommeboken helt.
– Ekte behøver ikke være dyrt, men det vil som regel alltid være varig. Du kan finne fantastiske møbler på bruktmarkedet i svært høy kvalitet. Og dette vil til og med koste mindre enn det spisebordet du har kikket på, som ligner valnøtt, men som i virkeligheten er laget i MDF.
Salongbord
Laget av resirkulert heltre i en mørkere nyanse. Bordplaten har en stammelignende design som gir salongbordet en naturlig følelse.
– Veldig i vinden nå
Signy Ragnarsdottir, stylist hos Vik Boligstyling, sier seg enig med Tonje Madsen.
– Mange ønsker seg interiør som varer, og går gjerne for gjenbruk og vintage når de skal finne det. Det bruk og kast-systemet funker ikke lenger. Folk ønsker å styre unna det.
Hun sier også flere er opptatt av å finne objekter som skiller seg ut.
– Det trenger ikke være perfekt, men ha litt særegenhet.
Om høsten tror hun også mange vil fokusere mer på varme farge.
– Både rosa og brunt er veldig i vinden nå. Rosa har jo vært å se mye i motebildet, og klær og interiør henger ofte sammen.
Ragnarsdottir trekker spesielt frem den mørkerosa fargen i interiør, men sier også at bruntoner gjør seg veldig godt på veggene akkurat nå.
– Det er fint at folk tør å bruke en annen farge enn hvitt, sier boligstylisten og legger til at kunst også er i fokus nå.
– Moro at mange ser etter objekter fra nye kunstnere, men også vintage. Tekstiler på veggene er også populært. Nå rammes tepper inn og mange henger lappetepper på veggene sine.
Brunt er høstens store trend
Tone Kroken er interiørstylist og har podkasten «Interiørrådet» sammen med Benedicte Wessel-Holst. Ifølge henne er høstens store trend brunt!
– Det blir masse brunt. Vi kommer til å se det gå igjen i rom, møbler og interiør. Det vil være litt som å komme tilbake til 80-tallet, men på en ny måte med 2022-uttrykket.
I tillegg til brunt vil også rosa bli en tydelig trend – akkurat som det har vært i motebildet.
– Den skarpe, sterke, dype rosafargen ser vi mer av, og den fortsetter også mot det vinrøde.
Når det gjelder tekstiler, skal gardinene strekke fra tak til gulv.
– Kjør på med sjenerøse mengder stoff, og det skal helst være lag på lag. Gjerne flortynne gardiner kombinert med mønstrete, tykke, deilige stoffer, sier Kroken og fortsetter:
– Vi ser at gardiner brukes som romdeler, eller bare som dekor, på en helt ny måte.
I lang tid har vi surfet på en hvit og beige bølge, også kjent som «den nordiske stilen». Ifølge Kroken kommer vi nok til å se mer av det i høst også.
– Det er stilen hvor lyse, hvite og beige toner møter organiske former og treverk. En trend som gjerne kombineres med møbler i runde og skulpturelle former. Interiørelementene er også gjerne store og ekstravagante.
Som Tonje Madsen i Bo Bedre, tror også Kroken på det autentiske.
– Vi er nok ferdige med den polerte, sukkersøte stilen. Jeg tror på det rustikke og det autentiske. Høsten kommer og vi ønsker oss brente, mørke toner. Masse kubbelys og deilige dufter.
MinMotes favoritter
Vi har latt oss inspirere av ekspertenes tips og hentet frem noen interiørfavoritter akkurat nå:
Bølgete kanter
De organiske formene skaper ett lekent uttrykk. Teppet er håndlaget i 100 % ull.
Vintage
Murano-lampe i rosa glass fra 60-70-tallet. Mål: ca 34 cm høy og 24 cm diameter.
Duftlys fra Byredo
Duftlyset "Cotton poplin" fra Byredo. Dufter av blå kamille, lintøy, hvitt sedertre og søt musk. Brenntid 20 timer.