På MinMote finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter MinMote skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener MinMote penger.
Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på MinMote, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Ikea-lampe utsolgt på minutter
Dette mener interiøreksperten er grunnen til at den har tatt av.
Nå som det nye året virkelig er i gang, ønsker mange å friske opp hjemmet for en ny start. Et nytt år gir en følelse av håp og forventning, og MinMote har spurt flere eksperter om deres beste og enkleste interiørtips akkurat nå.
Fremover vil trendene preges av kontrastfarger, «cottage core» og Wabi Sabi-stilen, som innebærer usymmetriske møbler og interiørartikler. Live Brekke, gründer av Essei Design, trekker fram at blant annet futuristiske lamper vil bli populært.
Og det kan se ut til at denne trenden kom tidligere enn planlagt. Den siste uken har nemlig en spesiell Ikea-lampe fått mye oppmerksomhet.
Torsdag 2. februar ble interiørserien «Varmblixt» lansert, som blant annet består av en populær doughnut-lignende lampe til 749 kroner.
Like raskt som lampen entret butikkhyllene ble den utsolgt landet over. Bolig Pluss melder om at lampen ble utsolgt på snaue tre minutter i mange europeiske land. Det kan godt ha noe å gjøre med den store oppmerksomheten serien har fått på TikTok.
Serien er designet av Sabine Marcelis, som de siste årene har gjort det stort på høyst originale installasjoner.
– Flere av produktene ble solgt i løpet av kort tid, så det er nok mange som har fått med seg lanseringen, skriver pressekontakt for Ikea, Shari Brown, til MinMote i en e-post.
På Ikeas hjemmesider står det at lampen vil være tilbake på lager i flere norske varehus mellom midten og slutten av februar.
Men hvorfor har akkurat denne lampen blitt så populær? Interiør- og fargeekspert Thea Fremo Amundsen mener designet har noe helt spesielt. Hun bruker lamper helt bevisst i innredningen som et av de viktigste elementene for å skape gode rom.
– Når vi bruker lamper som en pyntegjenstand skaper vi kontraster og dybder i rommet, noe som gjør at blikket vandrer rundt mellom lyspunkter.
Amundsen tror det er flere grunner til at lampelanseringen til Ikea treffer såpass godt.
– Estetikken til designer Sabine Marcelis treffer et sultent marked, sier Amundsen.
Hun mener designet treffer akkurat i kryssingspunktet mellom minimalisme og nyskapende lekenhet.
– Designeren har én fot i det vante og enkle, og den andre foten i det nye og trendy.
For de som fortsatt etterstreber et minimalistisk hjem er lampen et steg inn i den vågale retningen, samtidig som den representerer noe rent, mener Amundsen.
– Det typiske rene, ryddige og minimalistiske rommet har vært populært lenge. Men designeren klarer likevel å treffe en nerve med heftig form- og fargebruk – uten at det blir en «Pippi Langstrømpe-vibe».
Bordlampene vi vil at skal lyse opp tilværelsen
Chunky trend
Vi lever i en tid hvor mange ting trender samtidig, mener Amundsen. Derfor frir lampen også til de som elsker den «chunky» trenden.
Speil skal være bølgete og store, loafers skal ha platå og være chunky, hettegensere skal være oversized og puffermene skal ese ut av skuldrene, mener Amundsen.
– Vi har en chunky greie på gang som er veldig definerende for tiden. Designet treffer noe i samtiden, men gjør det enkelt.
Smykketrenden som gjelder nå
Amundsen mener fargen også kan ha noe å si på populariteten.
– Vi er sulte på mer farger, utbryter hun høyt.
Amundsen mener lampen gir et varmt behagelig lys, som er stemningsfullt. En slik farge appellerer til mange.
I mange år har nøytrale farger som grått, hvitt og beige vært den store normen i norske hjem. Amundsen mener denne trenden har snudd.
– Ingen vil ha et hvitt hjem lenger.
Hun forteller at trender innenfor interiør og arkitektur har tre sykluser på ti år: Trender bruker ti år på å bygge seg opp, mens de neste ti årene blir en trend mainstream. De påfølgende ti årene er det etternølere som tar over trenden, når noe er på vei ut.
– Vi er definitivt forbi de tredve årene med grå og hvite vegger.
Tar av på TikTok
Kanskje en av de største grunnene til at lampen har blitt så populær, er at folk har fått øynene opp for den på TikTok.
– Den yngre generasjonen er ofte det vi kaller «early adopters» av trender, sier Thea Amundsen. Når man denne målgruppen, sprer trenden seg veldig fort på sosiale medier.
– Denne generasjonen bor gjerne hjemme hos foreldrene, og er derfor preget av soverom-estetikken med lyslenker i taket, neonlys og planter. Man har ikke anledning til å pusse opp, og dekorerer derfor med kule detaljer.
Kule lamper nå
Var du en av de som måtte gå tomhendt fra Ikea? Fortvil ikke. Det finnes jo så utrolig mange kule lamper der ute! Og om du søker rundt på sosiale medier, kan det godt hende du kommer over ditt neste DIY-prosjekt?
Her er noen av våre lampefavoritter akkurat nå:
Gøyal form
Bordlampe i en slangeaktig form. Laget av Jumbo for Petite Friture.