NY TREND: Maria Pasenau er en del av den nye generasjonen unge nordmenn som sprenger grensene mellom kunst og mote. Foto: Privat

Mote

Ny bølge på Instagram: – Jeg tenker ikke på hvem som ser og ikke ser

Motpolen til den «perfekte og polerte»-Instagramfeeden brer om seg på det sosiale mediet. 

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Maria Pasenau (23) fra Mjøndalen er en av dem som skiller seg ut fra mengden med motefeeder med smoothie-bowls og antrekksbilder.

– Jeg syns det er veldig viktig at Insta for meg ikke skal ha noen regler. Jeg forholder meg til det som et fristed der jeg kan flyte, ikke tenke på hvem som ser og hvem som ikke ser, sier hun til MinMote.

23-åringen jobber som fotograf og er nå aktuell med den nye musikkvideoen til rapperen King Skurk One. Hun er også fast fotograf for motemagasinet Recens Paper som ble grunnlagt av Elise By Olsen, som er kjent som «verdens yngste redaktør». Sammen med sistnevnte og blant andre Inti Wang, Lea Meyer, Theodor Wange og Cezinando er hun en del av den nye generasjonen unge nordmenn som sprenger grensene mellom kunst og mote.

KJENDIS

Inti Wang (17) er Norges nye streetstyle-stjerne

9. mars 2018

Legger ut det som er «ekte»

Pasenau forteller at Instagram spilte en stor rolle for henne da hun skulle starte opp i Oslo etter at hun var ferdig på Norsk Fotofagskole.

– Jeg fant venner, modeller og sosialiserte meg igjennom Instagram. Det var som en helt egen verden, der man kunne uttrykke seg akkurat som man ville.

INSTA-FEED: – Jeg deler bilder som er ekte for meg, forklarer Pasenau om sin egen feed på Instagram. Foto: Skjermdump @pasenau

Hun forholder seg til Instagram som en dagbok.

– Når jeg legger ut bilder skjer det intuitivt. Alt jeg legger ut er enten mine egne arbeider eller dokumentasjon fra mitt eget liv.

Det er viktig at det som kommer fram er «ekte», forteller hun.

– Jeg er opptatt av å ta vare på mine egne tanker, minner og opplevelser.

Pasenau forteller at billeddelingstjenesten har vært en stor inspirasjonskilde tidligere men sier at hun nå begynner å kjede seg der.

– I det siste har jeg ikke den samme tanken om Instagram som jeg hadde tidligere på grunn av så mye sponsing og reklame som forsøpler inspirasjonen, sier hun og forklarer:

– Jeg syntes er trist er at Instagram har blitt ett sånt sted der reklamen har fått operere fritt i et flytende stand; hva er reklame, hva er virkelighet?

FOTOGRAF: Maria Pasenau jobber som fotograf, blant annet for Recens Paper.

Handler ikke lenger om en «idealisert verden»

Philip Warkander, verdens første professor i motevitenskap og skribent, forteller at den «nye bølgen» både i moteverdenen generelt og på sosiale medier er naturlig.

– De seneste årene har både mote og sosiale medier utviklet en nytt formspråk som er bygget på «skavanker og imperfeksjoner».

Han tror det handler om noe så enkelt som at trender beveger seg fra et uttrykk til et annet.

– Ofte beveger trender seg som en pendel – fra en ytterlighet til en annen. Og både mote og sosiale medier om tidligere har handlet om en idealisert verden, handler det i dag om det motsatte.

NYHETER

– Veldig mange takket nei

5. juni 2018

– Et liv i sosialt fangenskap under en app kan umulig føre til noe godt

Madeleine Holth er motejournalist og har skrevet for magasiner som blant andre Highsnobiety og Vogue. Hun forteller at hun ser at det har vokst fram en motvekt mot «den perfekte og polerte» Instagram-feeden.

– Jeg ser absolutt at flere velger å gå en annen vei, hvor folk viser mer ekte sider av seg selv – noe jeg tror er ytterst sunt for både industrien og individet det gjelder, forteller Holth til MinMote.

SUNT MED MOTVEKT: Madeleine Holth mener folk har godt av å vise en mer ekte side av seg selv på Instagram. Foto: Privat

Hun har over 24.000 følgere på Instagram og er en av Norges streetstyle-yndlinger. Hun forteller imidlertid at hun har lagt «influencer»-hatten på hyllen, og at hun har et ganske anspent og elsk/hat-forhold til Instagram.

– Som journalist «bør» jeg bruke plattformen til å vise frem arbeidet mitt og bygge nettverk, sier hun men legger til at det til tider kan være vanskelig å både vise den «profesjonelle» siden og hennes private.

Les også: Elleville-tilstander for Jefree Star

Motejournalisten tror Instagram er et utdøende fenomen.

– Jeg håper at man i løpet av 2018 kan ta Instagram for hva det egentlig er, en forbipasserende teknologi som vil bli erstattet med noe nytt og bedre så fort teknologien tillater det og legger til:

– Jeg håper at neste generasjon har is i magen og forstår at en «like» eller en ny følger ikke betyr det samme den ville gjort om noen skulle gitt deg et kompliment på gaten.

Publisert:

Les også

  1. To vedtak mot kroppspress vedtatt i Stortinget

    7. juni 2018

  2. Blandede reaksjoner på influencerpris til Kim Kardashian West

    5. juni 2018

  3. Får krass kritikk: Hyller prinsesse i bil mens regime fengsler kvinneaktivister

    31. mai 2018

Relaterte artikler

NYHETER

Maria Pasenau utfordrer med ny fotobok om ungdomskultur

NYHETER

Studie: Influencere har mistet påvirkningskraft

NYHETER

Blogger fikk massiv respons etter tampongbilde

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Vixen-finalister med dårlig reklamemerking - juryen mener det ikke er en problemstilling

KJENDIS

MinStil: Madeleine Pedersen

KJENDIS

De nye it-jentene: Andrea Steen