Når shopping mister sin sjarm

hannekh
Publisert:

Da jeg var 12 år smakte jeg min første Big Mac på en McDonalds i Bremen i Tyskland. Det var en stor opplevelse. Fortsatt sitter smaken av det nye, litt uoppnåelige og eksotiske igjen i munnen de sjeldne gangene jeg drar på McDonalds.

Jeg har hatt det sånn med Top Shop også. Minnet fra første gangen jeg var i verdens største klesbutikk på Oxford Cirkus, med hodet dunkende av pop, munnen full av candy og handlekurva overfylt av godbiter mens jeg snappet etter pusten i desperat begeistring over å være i shoppemekka.

Fortsatt er det like stas å gå innom Top Shops Flagship Store når jeg er i London. Det er derimot ikke den samme magien å gå på Tops Shops mindre avdelinger, enten de er i Køben, Gøteborg eller Singapor.

Det er ikke lenger magisk å handle på Zara heller. Visst finner jeg fortsatt masse fint der, men shoppeopplevelsen, den yre gleden over endelig å ha tilgang til Zara! Ekstasen over å kunne raske med seg klær fra kaotiske Zara-butikker på ferier rundt om i Europa. Klær som ikke er H&M eller Vero Moda. Den følelsen er borte. Etter at Zara kom til Norge er Zara blitt noe selvfølgelig tilgjengelig, og ikke minst noe alle andre på jobben, på byen, og på cafeen også går med. Det som var mitt jakkefunn en weekend i Madrid er blitt alle andres jakkefunn også. Her hjemme.

Visst er det stas at Top Shop kommer til Norge i 2010, veldig stas! Og for mange er det helt topp at Abercrombie & Fitch nå plutselig ligger i både den ene og andre merkebutikken i Oslo, klær folk har stått i 200 meters køer i New York for å få tak i. Og mellom shoppeslagene kan vi spise Ben & Jerry is fra Deli de Luca som om det var Manhattan vi slang rundt på.

Men for all del. Det ER veldig bra at utvalget blir større også her til lands. Men det har sin bakside, det er bare det jeg sier. For meg handler shopping ikke bare å ha klærne, men opplevelsen av å få dem. Og nå spørs det om jeg klarer å bevare min Top Shop-magi.

Hanne

Hanneh@vg.no

Publisert: