Mote

- Vis oss noe som er ekte

Britney Spears har allerede gått i spissen for å hindre retusjering av bilder, og nå er også ungdom i Norge lei av de uoppnåelige skjønnhetsidealene.

Julie Vissgren
Publisert:

Retusjerte reklamekampanjer har skapt stor debatt etter at Dove gikk ut med en reklamefilm som viste hvordan retusjeringen av reklamebilder foregår. Ved å gjøre en helt normal kvinne til supermodell ved hjelp av noen enkle tastetrykk på photoshop, viste de at menneskene, slik vi ser de på bilder og video, ikke nødvendigvis er plettfrie.

Dette var også superstjernen Britney Spears et bevis på, da hun frivillig publiserte de uretusjerte bildene fra en reklamekampanje for Candie's.

Britney Spears viser de uretusjerte bildene.Les mer om saken her!

Presser myndighetene

- Vis oss sannheten, vis oss noe som er helt ekte!, sier presseansvarlig for «Ungdom mot retusjert reklame», Linda Strandmyr.

Kampanjen er et samarbeid med flere ungdomspartier, blant annet Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom og Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon. Gjennom denne kampanjen vil de legge press på norske myndigheter for at de skal innføre et påbud om at all reklame som er retusjert, skal merkes.

Ved å merke reklamen, håper de at jenter og gutter vil slutte å sammenlikne seg selv med reklamebildene og heller fokusere på å utvikle et sunt forhold til sin egen kropp.

For merking

Kampanjen er et resultat av en rekke punkter som kvinnepanelet satte opp i sommer. Kvinnepanelet består av 31 forskjellige kjente og ukjente kvinner, som sammen skal samarbeide om dagens likestillingsutfordringer og gi råd og innspill til statsråden. Et av punktene var bruk av merking på reklame som er manipulert.

Statssekretær, Kirsti Bergstø i Barne-,likestillings-og inkluderingsdepartementet, er positiv til den nye kampanjen.

– Jeg synes det er et bra at ungdommen har engasjert seg og aktivt gått ut mot det enorme skjønnhetspresset som er på kvinner og menn i dag.

Hun mener det finnes mange unge som ikke skjønner at det de ser på de fleste reklameplakatene er retusjert.

– Og selv om man skjønner det, er det jo allikevel de vi måler oss med, forklarer hun.

Intet nytt fenomen

Storbritannia og Frankrike har allerede begynt med en utredning for å få bukt med problemet de uoppnåelige skjønnhetsidealene har skapt.

– Det er viktig å dra erfaringer fra andre land og se hva slags metoder de bruker. Dette gjelder jo ikke bare Norge men resten av verden også. Et samarbeid på tvers av landegrensene er derfor positivt for å kunne gjøre situasjonen bedre.

Vil forby retusjering og undervektige modeller.Les mer her!

En lang vei

I dag skal representanter fra «Ungdom mot retusjert reklame» i møte med departementet for å diskutere hvorvidt merking av retusjert reklame er gjennomførbar.

– Ideen er bra, men utfordringen er å finne ut av hvordan vi skal løse det i praksis, sier Kirsti Bergstø.

Men ikke alle er enige i at merking av reklame er en god løsning. Eivor Øvrebø, leder for et av Norges største modellbyrå, Team Modeller, er en av de:

- Man må gjerne merke reklamer og motereportasjer, men jeg tviler på at ungdommen vil få større selvtillit av den grunn.

Fotograf og makeupartist Rolf-Ørjan Høgset, tror også merkingen vil føre til dramatiske konsekvenser.

- Ved å merke vil presset på modellene om å se perfekt ut bli enda større. Samtidig vil de bildene som ikke er retusjert få større oppmerksomhet, og gjøre at ungdom blir mer usikre når de ser at den vakre jenta i reklamen faktisk ser så bra ut.

– Hvilke andre tiltak må settes i gang for at gutter og jenter skal føle seg bra med hvem de er og hvordan de ser ut?

– Merking av retusjert reklame er ikke det eneste tiltaket. Dette handler først og fremst om holdninger samfunnet har skapt. Disse holdningene kan forhåpentligvis endres hvis man får integrert disse temaene i skolen, sier Bergstø.

På hvilken måte?

– Ved å lære om reklamens makt og hvordan den påvirker oss, kan vi skape en bevisstgjøring som er med på å endre måten vi ser på oss selv, og hvordan vi sammenlikner oss med andre avslutter Kirsti Bergstø til minMote.

Andre relevante saker:

Fikk retusjert bort undertøyet.Les hele saken her!

Dette gir kvinner dårlig selvtillit.Les mer her!

BH-størrelsene øker!Nå kommer K-cup

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Skjønnhetspleie

Relaterte artikler

NYHETER

- Dette er ganske «heavy» retusj

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Ny mobiltrend: Retusjerer seg til falsk skjønnhet

NYHETER

Oslo forbyr retusjert reklame

NYHETER

Uenige om merking av retusjert reklame

NYHETER

Påbud om merking av retusjert reklame: – Det kommer til å drepe bransjen