Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

Nettmillionærene: Tjener milliarder på sporty norske damer

Ellos

Mens svensker og dansker vil ha mote og interiør, er norske kvinner helt ville etter sportsklær, ifølge Ellos Groups CEO, Hans Ohlsson.

Thea Roll Rakeng
Publisert:
Ellos

Teppe fra Ellos i Beni Ourain-stil. Foto: Produsenten

1999,-
Gå til butikk
Ellos

Skinnsko fra Ellos. Foto: Produsenten

799,-
Gå til butikk
Ellos

Taklampe fra Ellos. Foto: Produsenten

499,-
Gå til butikk
Ellos

Poncho fra Ellos. Foto: Produsenten

299,-
Gå til butikk
Ellos

Kjole fra Ellos. Foto: Produsenten

499,-
Gå til butikk

Du husker kanskje en og annen Ellos-katalog fra 90 – og 2000-tallet? Ellos baserte stort sett alt salg gjennom postordre og katalogen frem til år 2000 da nettbutikken ble opprettet. Katalogen eksisterer fortsatt, men hele 90 % av selskapets omsetning foregår nå over nettet.

Ellos ble grunnlagt i 1949 og omsatte for 100 millioner 1969. Derfra har det bare gått oppover, og i 2014 kunne Ellos Group meske seg med 2,4 milliarder kroner.

Dette er tredje og siste artikkel i MinMotes seire, Nettmillionærene, hvor vi har intervjuet nøkkelpersoner som står bak noen av Europas største netthandel-suksesser.

Les også: Zalando tjener milliarder på Michael Kors-veskene dine

Mote, elektronikk og interiør

SJEFEN: CEO i Ellos Group, Hans Ohlsson. Foto: Ellos

Ellos Group omfatter både Ellos, Jotex og Stayhard. Førstnevnte konsentrerer seg om mote og hjem, Jotex har tekstil og interiørartikler, mens Stayhard har klær, grooming-produkter og tilbehør for den motebevisste mannen.

Sammen har de 4,5 millioner kunder per år.

Det som skiller nettgiganten Ellos fra andre lignende suksessaktører som Zalando og Nelly, er bredden. Interiør, elektronikk og skjønnhet har blitt kombinert med sport, mote og til og med inspirasjonsartikler.

Les også: Slik tjener Nelly milliarder på billig nettshopping

- Hele ideen bak Ellos er å skape et univers for kvinner hvor det er enkelt å finne frem, samt få tak i alt hun trenger til hjemmet på ett sted. Nettstedet skal være hennes først valg når hun skal innrede huset eller leiligheten sin, sier CEO i Ellos Group, Hans Ohlsson til MinMote.

- Norske kvinner er sporty

Ellos første internettside ble lansert i 1996, og har nå bygget seg opp til å bli Nordens største e-handelsvirksomhet innen mote og interiør. Hovedkontoret holder til i Borås i Sverige, og per dags dato har selskapet 620 ansatte.

STAYING HOME: Ellos har et bredt interiørutvalg som omfatter møbler, tepper, taklamper og pyntegjenstander. Foto: Ellos

Ohlsson forteller til MinMote at nøkkelen til Ellos-suksessen er at de kjenner kundene og bruker mye tid på å bli bedre kjent med dem.

- Vår hovedkundegruppe er kvinner mellom 30-55 år som gjerne er etablerte med barn. Noe skjer i en kvinnes liv når prioriteringene ikke bare er jobb, fest og singelliv. Det er da vi skal være der som et døgnåpent varehus hvor hun kan kjøpe akkurat det du trenger til seg selv, boligen og til barna sine.

Les også: Norske kvinner bruker millioner på denne vesken

Ohlsson forteller at det er ikke markant stor forskjell på hva skandinaviske kvinner shopper, men norske kvinner bemerker seg i et segment.

- Min opplevelse er at norske kvinner er mer opptatt av å handle utenlandske varemerker fremfor norske. Da mener jeg ikke spesielt moteartikler, men heller sportsplagg. Ut i fra vår statistikk er norske kvinner svært friluftsopptatte, og tilbringer mye tid ute i skog og mark, sier han og fortsetter:

- Mye mer enn svenske og danske damer. De er mer mote - og interiøropptatte. Vinterklær og funksjonelle plagg, ofte forbundet med sport, er det norske kvinner virker mest opptatte av.

- Litt traust?

- He he, nei jeg vil heller si sporty og kvalitetsbevisste.

4,5 MILLIONER KUNDER: Hver dag sendes tusenvis av pakker fra Ellos' varelager ut til skandinaviske hjem. Sports - og frilsluftsklær faller best i smak hos norske kvinner, forteller Ohlsson. Foto: Ellos

Les også: Se Anett Ringstads fantastiske motehjem

Samarbeider med kundene

Ohlsson presiserer målet til Ellos alltid har vært å være et motevarehus som tilbyr «det lille ekstra» som interiør, guider og inspirerende artikler. Kunden har stort sett alltid vært den samme, og det har gitt selskapet et godt grunnlag for å utvikle egne produkter.

Flere ganger i halvåret møtes designteamet og en utvalgt kundegruppe bestående av kvinner i målgruppen for å diskutere Ellos' produkter.

SAMARBEIDER MED KUNDEN: Designteamet for både mote- og interiørartikler har jevnlige møter med kunder for å utvikle nye produkter skreddersydd etter dere ønske. Foto: Ellos

70 prosent av varene Ellos selger er produsert og designet av et internt team som kun jobber med å utvikle og forberede produktene. Premiummerket Áhkká og Ellos Home er spesialdesignet av nettopp dette teamet.

- Egendesign er et av områdene vi jobber desidert hardest med, og vi designer alt av Ellos-produktene selv. Vi har et eget kundepanel og en fokusgruppe som vi har jevnlige møter med for å diskutere hva de liker og ikke. På denne måten får vi umiddelbar feedback av kundene på hva vi må forbedre og hva som allerede funker. Vi skal gi kundene vår akkurat det de vil ha, samtidig som vi skal overraske.

Les også: Ni lekre høstkåper vi vil pakke oss inn i

Ikke bekymret for konkurrenter

Ohlsson er ikke spesielt bekymret for konkurrenter, men han peker likevel på Zalando som den største, samt store kjedebutikker.

- Zalando har hatt en sterk vekst de siste årene, og beveger seg nærmere og nærmere mot å tilby det våre forbrukere ønsker. H&M, Lindex, Cubus, Kappahl og Vero Moda er våre største konkurrenter når det kommer til klær. På interiørbiten er det nok først og fremst IKEA vi konkurrerer med, hvertfall i Sverige. Men jeg er ikke bekymret.

- Hvorfor ikke?

- Ellos er et inspirasjonsunivers for modne kvinner, og vi har en ledende posisjon her. Jeg tror fortsatt vi kan opprettholde den posisjonen i lang tid fremover. Vi kommer til å få flere kunder etter hvert som vi fortsetter å utvikle nye produkter, og omsetningen vil stige. Jeg er helt rolig og selvsikker på Ellos’ vegne.

Les også: Slik gjorde Hedvig bloggen om til real business

HOVEDKVARTERET: Ellos Group er i ferd med å totalrenovere hele fasaden og området rundt hovedkvarteret i Borås, Sverige. Dette er slik det vil se ut om kort tid. Foto: Ellos
Publisert:

Finn mer innhold om: