Satser på nytt anti-glossy spesialblad

Torsdag lanseres fanzinen 

silje
Publisert:

«A Doll's House.»Bak fanzinen står fire jenter med et brennende ønske om et nytt anti-glossy blad som et alternativ til den norske magasinbransjen.

Fanzinen «A Doll's House» tar sikte på å være et anti-glossy stilmagasin med fokus på mote, kreativitet, individualitet og DIY-kulturen. «Do it yourself» eller gjør det selv, vil være et av hovedfokusene til fanzinen.

Er du kreativ? Slik fikser du deg en kul olashorts.

- Alle jobber frilans til daglig. Med «A Doll’s House» har vi sjansen til å utfolde oss og eksperimentere på våre respektive felt uten å måtte inngå kompromisser eller tilpasse en markedsprofil, slik vi ofte er nødt til i kommersiell sammenheng. Dette er altså vår egen non-profit lekegrind, hvor vi tar for oss hva vi måtte ønske innen den popkulturelle verden, sier fotograf og redaktør Hilde Holta-Lysell til minMote.

Her kan du laste ned første eksemplar av fanzinen.

Misfornøyd med norsk magasinbransje

Bak fanzinen står fire jenter: En fotograf, en illustratør, en journalist og en grafisk designer, som alle jobber frilans til daglig. Fotograf Hilda Holta-Lysell, illustratør Esra Caroline Røise, journalist Astri Davies Barbala, og den brasilianske grafiske designeren Renata Barros. Etter å ha lett rundt etter gode magasiner med spennende lesestoff, tok jentene like greit saken i egne hender og lagde sin egen fanzine.

-Siden vi selv har vært misfornøyd med hva vi får servert av den norske magasinbransjen, går vi ut ifra dette kanskje er noe andre også føler. Vi opplever den norske magasinbransjen som utdatert, ensporig og konservativ, derfor ønsker vi å lage vårt eget alternativ som forhåpentligvis andre også vil like, sier fotografen.

Norske designere vil lære deg å sy. Sjekk ut designerkollektivet på Aker Brygge

Fanzinen tar sikte på å eksperimentere med former og utrykk. I spesialbladet skal det være rom for regelbryting og nye utrykksformer. I følge jentene, vil de ikke være redde for å sette fokus på tematikk som av andre kan oppfattes som «utrendy» eller feil.

Hva skiller dere fra de glossy magasinene?

-Vi er non-profit og slipper å ta kommersielle hensyn som vi ofte føler er med på å hindre eller legge en demper på fri kreativ utfoldelse, sier Hilde Holta-Lysell.

minMote var på settet til «Sex and the City 2» i New York. Se video her!

Hvorfor satser dere på et anti-glossy alternativ?

-Det er mer enn nok glossy alternativer på markedet! Dessuten er vi drittlei av altfor photoshoppede modeller som ser likedanne ut og kjedelige studioshoots med flatterende belysning. Vi vil vise at mote er mye mer enn dette, og vi er opptatt av at klær ikke nødvendigvis bare er til for å gjøre vakre mennesker vakrere, men en måte å uttrykke seg på for flere enn overstylede modeller, sier redaktøren.

Liker du spesiell mote? Sjekk ut gatemote fra New York Fashion Week!

Hvor kan leserne få tak i den første utgaven?

-Vi kjører ett begrenset opplag på 150 stk som først og fremst vil bli å få tak i på lanseringsfesten vår torsdag. Første eksemplar koster 15 kr for å dekke utgiftene vi hadde på 50 tegneblokker vi demonterte for å få det riktige papiret, fanziner er nerdy business. Fremover vil «A Doll's House» bli å få tak i små independent og konsept butikker, avslutter Hilde Holta-Lysell til minMote.

Relevante artikler videre:

Kjendisene elsker norsk design. Se deres favoritter her!

På tide med et nytt par jeans? Norske jeans er favoritt blant Hollywoodkjendisene.

Lyst på et unikt plagg? Sjekk vår vintageguide her.

Publisert:

Finn mer innhold om: