Mote

Abercrombie & Fitch utsatt på ubestemt tid

  • hannekh
Publisert:

Abercrombie & Fitch sine sexy reklamekampanjer, høye musikk og lettkledde butikkansatte har vært en uimotståelig miks for amerikansk ungdom i en årrekke, og klærne har de siste par årene blitt noe av det kuleste tenåringene på Oslos vestkant kan gå med.

Gutter har hamstret med seg de amerikanske collageboy-klærne fra ferier i USA, og reist ens ærend til London for å stå i 200 meters køer og handle i Abercrombie & Fitch-butikken som åpnet der i fjor. Jan Thomas har mang en gang sverget til sine myke A&F t-shirts, og i fjor ble det annonsert at den amerikanske casualweargiganten endelig kommer til Skandinavia. Med en 16 000 kvadratmeter flagship butikk på Strøget i København. Butikken skulle tegnes av de ypperste av arkitekter, og i vår skulle nordmenn valfarte ned for å få seg en t-skjorte med print eller en ferdigslitt jeans. Men slik gikk det ikke.

For hvis du har vært i København i det siste har du kanskje fått med deg at Abercrobie & Fitch har fjernet logoen fra byggeplassen på Strøget, og at arbeiderne er borte.

Den etterlengtede flagshipbutikken i Danmark (som Europas andre satsningsland etter Storbritannia) er utsatt på ubestemt tid. Kan hende kommer den aldri. For som kundeservice svarer i en mail til meg: "Det kan hende at vi kommer til å åpne en butikk i København, men vi kan ikke oppgi spesifikke datoer."

Også en ny butikk i New York er utsatt, mens debutbutikkene i Milano og Tokyo trolig åpner som planlagt i slutten av året.

Etter 13 år med sammenhengende vekst går det nå dårligere for kleskjeden som hyller og idealiserer unge, pene, veltrente og solbrune menn. Første kvartal i år sank netto salget med 24 prosent til 612 millioner dollar mens selskapets totale omsetning gikk ned med 30 prosent.

Kjeden, som består av fire andre merker i tillegg til Abercrombie & Fitch, har over 1125 butikker i USA, Canada og Storbritannia. Merket ble etablert i 1892, men det var først da den eksentriske, driftige og "evigunge" Michael S. Jeffries (64) ble toppsjef rundt 1990 at Abercrombie & Fitch gikk fra å være litt gubbete til å bli en sexy klessuksess med masse attityde.

"Vi ansetter pene mennesker fordi pene mennesker tiltrekker andre pene mennesker, og vi vil markedsføre oss til kule, pene mennesker. Vi henvender oss ikke til andre enn dem, sa Jeffries i et av få intervjuer han har gitt for et par år siden.

Kan hende er det blitt litt mye kul image i disse krisetider.

Hanne

Hanne@vg.no
Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Add new tag
  2. Livsstil
  3. Abercrombie & Fitch
  4. Shopping

Relaterte artikler

NYHETER

Storm rundt klesgigant - nekter å produsere klær større enn «large»

TILBEHØR

Fem utenlandske kjeder vi vil ha til Norge

MOTE

Når shopping mister sin sjarm

NYHETER

Push up-bikini for småbarn sjokkerer - selges i Norge

KLÆR

Refser Oslo-butikk for små størrelser

MOTE

Fashion går øst

LIVSSTIL

10 hot spots i København