Vill kamp om designergodbiter

Isabelle Ringnes
Publisert:

Ivrige jenter og gutter i alle aldre sto som istapper i kø utenfor åpningen til «Versace for Hennes & Mauritz»kolleksjonen i Karl Johans gate torsdag morgen.

Hysteriske shoppere møtte opp i god tid for å sikre seg plaggene til den omtalte kolleksjonen. Minusgrader, arbeidsplasser og skoler ble trosset for å være først inn e i butikken.

Karoline Berven (19) og Lise Natalie Petterbakken (19) reiste grytidlig fra Hadeland. Etter fire timer i kø, gledet de seg svært mye til åpningen.

- Vi har stått og ventet siden halv seks, og sto opp halv fire for å ta toget. Vi har sett oss ut ting vi vil ha tak i, og da må vi frem i køen, med tanke på tidligere erfaringer. Men det er ikke så mye kø i år, så vi håper det går rolig for seg, men det blir nok kaos, sier jentene til minMote.

Også Victoria Dillingøen(18) og Ane Kristine Sem(18) var spente på Versace-kolleksjonen.

Jentene fra Asker og Oslo valgte å skulke skolen så de kunne sikre seg plagg fra kolleksjonen før alle andre.

- Vi har stått her siden halv åtte. Men det er ganske mye færre folk her nå i forhold til i fjor, sier jentene som var godt kledd i boblejakker.

- Hva synes dere om det dere har sett av kolleksjonen til nå?

- Det er så mye jeg vil ha! sier en ivrig Ane Kristine.

- Det er sykt mye kult og mye fint, og jeg har bare lyst på alt, skyter venninnen Victoria inn.

-Har dere skulket skolen for å være her i dag?

- Ehhm, ja. Unnskyld Harald, fniser venninnene og sikter til læreren.

MinMote.no - Norges største moteside

Versace for Hennes & Mauritz er den tiende designerkolleksjonen til den svenske billig-kleskjeden.

Siden 2004 har de hatt samarbeid med kjente designere som blant annet Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Madonna, Roberto Cavalli og Jimmy Choo.

Kolleksjonene blir som regel utsolgt svært fort, og i storbyene har det hendt at de har blitt utsolgt innen en time.

Kolleksjonene skaper særlig hysteri blant jenter som står i kø flere timer i forkant av åpningene.

Vibeke Holann, pressekontakt i Hennes & Mauritz, forklarer at de deler ut 280 bånd til de første som møter opp, og at de blir sluppet inn til kolleksjonen i puljer som får femten minutter av gangen.

Holann tror at årets kolleksjon vil få minst like mye oppmerksomhet som de tidligere kolleksjonene.

- Det er umulig å si når klærne vil bli utsolgt, men det går fort. Det kan lønne seg å komme på dag to eller tre, fordi da har returene kommet inn igjen.

Hun mener at et hett tips er å handle på de sentrumsnære butikkene, da de kontinuerlig får tilsendt klærne som er til overs fra de mindre sentrale butikkene. Hun forklarer også at nettbutikken kan være et godt alternativ.

LES OGSÅ:Kast deg på knestrømpetrenden

Holann forteller at hun ved flere tilfeller har vitnet hysteriske shoppere ty til tårer i kampen om et plagg.

- Jeg har sett flere gråte på disse happeningene. Men det kan også være fordi de har vært så glade for å ha fått tak i et plagg som de har ønsket seg lenge.

Da dørene omsider åpnet klokken 10:00 strømmet målbeviste mennesker inn gjennom dørene med høy hastighet. En av shopperne klarte ikke å dy seg og veltet en av de oppsatte avsperringene.

-Kan dette minne om en rockekonsert?

- Ja, litt. Det er som den kreative lederen i H&M, Margareta Fon Den Bosch sa, dette er et motehistorisk øyeblikk, sa Holann som gledet seg til å vise de ivrige shopperne årets kolleksjon.

Publisert: