Mote

Årets Nåløyet-vinnere: Cala & Jade og Norwegian Rain

I år er det niende gang designprisen deles ut i regi av motemagasinet HENNE, og det var en duo og en trio som stakk av med seieren.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Tirsdag kveld ble de to Nåløyet-vinnerne kåret i Posthallen i Oslo. Cala &Jade vant prisen for beste tilbehør, mens Norwegian Rain vant prisen for beste klesdesign.

Cala & Jade ble lansert i 2007 av Anette W. Nilsen, Tina C. Skaar og Nina Amble Sandaas. Signaturvesken «Gumma», som de er mest kjent for, består av en rammekonstruksjon i skinn med en innerveske i stoff eller skinn. Dette gjør at du kan du kan bytte ut deler av vesken fra sesong til sesong. Jentene er opptatt av kvalitet og detaljer, og bruker skinn fra Italia og Skandinavia.

– Cala & Jade spiller på to personligheter: Den raffinerte og den edgy. Vi designer for selvsikre kvinner, hvor logo ikke er det viktige, forteller teamet bak Cala & Jade til HENNE.

Cala & Jade har laget vesker i samarbeid med Mardou & Dean, men også med Celine Maktabi om vesker i kelim.

Juryens begrunnelse:

«Cala & Jade har klart å skape et unikt konsept med en egen identitet, og har videreutviklet dette siden oppstarten. De har klart å skape et sterkt brand med stort potensial. Det er spennende hvordan produktene speiler to identiteter. De har en grafisk estetikk i sitt design, og valget av materialer er interessant - her er det både rokke- og nubuk-lakseskinn. Målgruppen kan være alt fra helt ung til godt voksen - dette er for en selvsikker kvinne som ikke trenger en logo-veske.»

LES OGSÅ: Kjendisene om moteuka: – Vi må løfte blikket

Duoen Alexander Helle og T-Michael, begge fra Bergen, er designerne bak herrekolleksjonen Norwegian Rain. Merket ble etablert i 2008 og selges både nasjonalt og internasjonalt. Kolleksjonen består av vannavstøtende ytterjakker og frakker til menn, men i løpet av februar slippes det en variant til damer. Jakkene har en rekke tekniske kvaliteter, men det er først og fremst den minimalistiske designen gutta vil ha fokus på.

– Materialene er økologisk bomull og resirkulert polyester fra Japan, og jakkene er fôret med en pustende membran på innsiden. High-tech-elementet er ikke i fokus, du skal ikke tenke at det er en regnfrakk, det skal komme som et ekstra pluss, sier designerne til HENNE.

Juryens begrunnelse:

«Denne kolleksjonen fra Norwegian Rain skiller seg ut med sin geniale forretningsidé og med et design og et konsept som er på et høyt nivå. Designerne har skapt et brand som på kort tid har fått anerkjennelse internasjonalt, og juryen mener potensialet er stort. Detaljer og materialer er gjennomtenkte og funksjonelle og av høy kvalitet, men det man først legger merke til er silhuettene som har et lett avant garde-preg og det spennende designet.»

I juryen satt blant annet daglig leder ved Norwegian Fashion Institute, Gisle Mardal, fjorårets vinnere Marianne Haaning Htoon og Bjørg Nordli-Mathisen, HENNEs moteredaktør Lisbeth Guldbrandsen og Moods of Norway designeren Simen Staalnacke.

LES OGSÅ: Norsk designer i eksklusivt samarbeid med Armani

LES OGSÅ: Fant opp «Onepiece» i bakrus

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Nåløyet

Relaterte artikler

NYHETER

Dette mener ekspertene om fremtiden til Oslos nye moteuke

NYHETER

Slik vil svenskene at vi skal kle oss

NYHETER

Nytt norsk klesmerke hylles av kjendiser og motebransje

NYHETER

– Motebransjen må samle seg

NYHETER

Syv motekjendiser på Oslo Runway

NYHETER

Norsk designer vinner prestisjetung motepris i Sverige

NYHETER

Tidligere Oslo Fashion Week-sjef slakter ny moteuke: - Kommer neppe til å lykkes