Kjendisstylist Hedda Skoug: - Luer er «in» som aldri før
Glem logoluen fra Carhartt som tok moteverdenen med storm forrige vinter. Hold heller varmen med lekre luer i myke materialer.
Selv om gradestokken fortsatt viser plussgrader, nærmer høsten seg med stormskritt. Luen er ikke bare en helsemessig investering når minusgradene gjør sin entré – den er nemlig også supertrendy, skal vi tro moteblogger og Tone Damli Aaberges stylist, Hedda Skoug (30).
– Generelt er luer in som aldri før. Jeg har sett veldig mye luer i høst- og vinterkolleksjonene, og nå er luer mer innbakt i kolleksjonene enn tidligere, sier Skoug til minMote.
- Tenk hodefasong
I år kommer luene i mange ulike former og farger. Både posete luer i silkemyke ullmaterialer, toppluer med dusk og 90-talls inspirerte luer med hiphop-trykk, har funnet veien til butikkhyllene. Uansett hva du velger, mener Skoug det er viktig å prøve luen før du kjøper den.
– Det viktigste er å tenke hodefasong. En lue er som et plagg – du må prøve den for å se at den passer. Det er ingen vits å kjøpe en kondomtrang lue hvis du har et kjempestort hode, sier Skoug.
Fargene hun har størst tro på i høst er rustfarger og basisfarger som grått, sort og hvitt.
Trenger ikke koste mye
I fjor eksploderte populariteten til Carhartt-luen, som både norske og internasjonale kjendiser som Rihanna sverget til. Det gjorde at årets trendlue av flere ble omtalt som harry. Skoug vi kommer til å se litt av den samme stilen til høsten, men denne gangen i løsere varianter.
– Det er kommer noe à la i fjor, men det går over til litt mer posete varianter, litt mer skate-inspirert. I tillegg kommer det mer av små luer med brem, sier Skoug.
Hun mener det ikke er nødvendig å ruinere lommeboken for å holde ørene varme og stilen kul.
– Du får faktisk veldig mange gode varianter til en billig penge, og som har god kvalitet. Man trenger ikke bruke mer enn 500 kroner på luen, men heller kjøpe flere, så man kan mikse litt, sier Skoug.