Mote

Bestekompiser fra Ås ble motestjerner

De har kjent hverandre siden de var 3-åringer. Nå gjør bestekompisene Ole Enger Syrstad (20) og Jonathan Nielssen (20) felles suksess på modellhimmelen.

  • Kirsti Hovland
Publisert:

De er to av Norges ytterst få mannlige modeller på heltid i en bransje som er mest opptatt av kvinner. Til gjengjeld jobber de norske gutta for noen av de største moteaktørene i verden.

Jonathan Nielssen jobber fast for Calvin Klein når designeren skal utvikle den nye kolleksjonen.

– Nå nylig var jeg hos Calvin Klein i New York i noen dager der de tok mål og bilder av nesten alle kriker og kroker fordi de skulle lage de nye utstillingsdukkene deres etter meg, forteller Jonathan til minMote. Han skal nå bosette seg i New York.

– Det er veldig spesielt at vi to som har vokst opp sammen nå jobber i verdenseliten av mote, med tanke på at det nesten ikke er menn fra Norge som jobber heltid, sier Ole Enger Syrstad.

Syrstad bor i dag i Milano, men har også planer om å flytte til New York.

VIL STUDERE

Når moteeventyret er over har de begge planene klare:

– Modellyrket er jo helt klart et yrke som ikke varer for alltid, og når man er ferdig har man null og niks på CV-en. Jeg har tenkt å studere filmregi i New York. Modellkarrieren er også fin for å komme i kontakt med art directors og andre folk som er høyt oppe i den bransjen, sier Jonathan.

– Jeg kommer til å søke på siviløkonomstudiet ved NHH i Bergen, sier Ole.

Bare siden i fjor høst har de to barndomskameratene fra Ås i Akershus, som har kjent hverandre siden de var tre år, gjort karriere i verdensmetropolene. En felles venn med familiær tilknytning til Heartbreak tipset om gutta til Oslo-byåret som også formidler modeller internasjonalt.

– Derfra er det Heartbreak som har skaffet oss byråer over hele verden, forteller Ole.

USA-KLESKJEDER

I fjor høst bodde barndomsvennene sammen i Milano mens de gjorde oppdrag i Italia og New York, men nå jobber de i hver sin metropol inntil videre.

– Jeg har jo kun vært utenlands i kort tid, men de største jobbene jeg har gjort, må være kampanje for både Abercrombie & Fitch og Hollister med fotografen Bruce Weber i New York, forteller Ole om oppdraget for de to amerikanske merkevarene med en av verdens desidert største motefotografer.

Bruce Weber regnes i samme kategori som motefotografstjerner som Steven Meisel og har jobbet for magasiner som blant andre Vogue, Vanity Fair og Life og gjort kampanjer for Calvin Klein, Ralph Lauren og Versace.

I Norge er Jonathan og Ole tilknyttet byrået Heartbreak, mens i Italia har de begge vært tilknyttet byrået Fashion, som er det største og eldste i Italia.

I januar, under Fashion Week for herre i New York, gikk de to norske 20-åringene for store merkenavn som Iceberg (Ole), Emporio Armani og Calvin Klein (Jonathan).

FÅ GUTTER

De er ganske alene de to gutta til å representere Norge i en bransje der det fortsatt er jentene som gjelder. Daglig leder i Heartbreak / Pholk, Jonas Mangerud, sier til minMote:

– Jeg tenker det er max rundt fem gutter som jobber profesjonelt som modell på heltid, mens jeg tipper at det er rundt 10 ganger så mange jenter. I tillegg er det ganske stor forskjell mellom kjønnene når det gjelder lønn. Jentene får som regel bedre betalt enn gutta.

– Hvorfor er det slik?

– Det er rett og slett et mindre marked for menn. Beauty og makeup er en stor industri. Jentene har derfor et større marked, sier Mangerud.

– Men det er mye som skal klaffe i denne bransjen, både når det gjelder kvinner og menn, påpeker Mangerud og utdyper:

– Et fashionansikt på en formfull kropp, funker ikke. Mens et kommersielt utseende, ikke funker på en kropp med ikke-former.

Men generelt er det heller ikke de klassiske eller klisjefylte mannsidealene som gjelder når det gjelder utseende og fremtoning:

Jonathan opplever det slik:

– I dag har også hvert merke sitt image. Noen er tynne og andre mer veltrente. Men det er sjeldent ekstremt. Treningsstudio og proteinshake-macho er det lite av, men mange macho ansikter. Men også mange tynne og uskyldige ansikter.

KJEKKE OG TYPETE

Jonas Mangerud er sikker på hvorfor Ole og Jonathan har klart å kapre oppdragene som er det er langt flere om beinet om i den maskuline delen av motebransjen:

– Både Jonathan og Ole har det som kreves til de kommersielle jobbene. De er kjekke i den tradisjonelle forstanden av ordet og de er typete nok, uten at det blir for sært. Men det å bli lagt merke til er alfa og omega i en bransje der det ikke er plass til mange menn samtidig. Derfor er det helt avgjørende å jobbe med og for de rette menneskene som gjør at hele resten av bransjen legger merke til dem.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Dette er Norges ukjente modellstjerner

NYHETER

Profilert modellmamma får krass kritikk for modellkurs til 25.000 kroner

NYHETER

Norske Kaia kapret jobb i «motebransjens Tinder»

NYHETER

Tidligere «Top Model»-vinnere: Dette gjør de nå - og dette tjener de

MOTE

California-søstrene som tar moteverden med storm

MANN

Eksperter: - Skallet er sexy!

NYHETER

Norsk 16-åring skriver historie - fronter et av verdens største motehus