Elsket og hatet: Er UGG-sko blitt harry?
Saueskinnsstøvlettene UGGs har hatt lang levetid i motebildet, og har etterhvert blitt fast inventar i norske ungdommers garderobe - selv om de er langt fra billige. Men er UGGs-skoene i ferd med å bevege seg fra klassisk til «tacky»?
Til tross for at de karakteristiske saueskinnsskoene koster over tusen kroner, vrimler det av både gutter og jenter i ungdomsskolealder på gaten iført UGG-sko. Skal vi tro butikkhyllene rett, ser det ut til at de karakteristiske skoene står stødig i motebildet sesong etter sesong.
De tøffel-lignende saueskinnstøvlettene ble opprinnelig brukt av australske surfere på 1960-tallet, og på 70-tallet ble støvlene introdusert til britiske og amerikanske surfere.
Er du på utkikk etter et par høstsko du kan bruke både til hverdags og til fest?Her er de fineste variantene denne sesongen.
Sjef på fritidsavdelingen på Ferner Jacobsen, Chris André Frost bekrefter overfor MinMote at pågangen på UGG-sko er stor.
- Dette er en veldig populær vintersko, og det ser ikke ut til at markedet er mettet enda. De klassiske Uggsene er fortsatt de mest populære modellen og selges hovedsakelig til ungdommer, sier Frost.
«Kjendis-hype»
Skuespiller Pamela Anderson, som var den første kjendisen som ble sett i støvlene, brukte de for å holde seg varm mellom opptakene av TV-serien «Baywatch». Bootsene ble for alvor populære da de ble sett på føttene til kjendiser som Kate Moss, Jennifer Aniston og Eva Longoria.
- Den første gangen UGG-støvlene ble levert i butikk i Norge var høsten 2003. Da hadde ingen hørt om disse skoene, og mottakelsen var lunken. Men i 2004 tok det helt av. Det ble en internasjonal «hype», og det gikk opp for folk at hele Hollywood gikk med disse bootsene, sier Pål Vedner, tidligere agent for UGG Australia i Norge, til MinMote.
- Usexy
I fjor skrev MinMote om hip hop-luen fra Carhartt, som ble så populær at den ble sett på som harry og sammenlignet med Canada Goose-jakker og UGGs. Også Michael Kors' populære vesker, som norske kvinner bruker millioner av kroner på, har fått harrystempel av motebransjen.
Har UGGs-skoene blitt harry?
- Det spørs helt hvordan man kler seg. Det verste jeg ser er je
nter som matcher UGGs med kort skjørt eller skinnbukse. Det er rett og slett usexy. Når det er sagt, så synes jeg ikke at de tøffel-lignende skoene er harry, men det er ingen tvil om at det er en hverdagssko, sier stylist og TV-personlighet Erlend Elias Bragstad til MinMote.
Ikke bekymret
Ansvarlig for UGG Australia i Norge, Gro Nyhus, er ikke bekymret for at UGG skal blit stemplet som verken «tacky» eller harry tiltross for at skoene har blitt allemannseie.
- Vi jobber kontinuerlig med å opprettholde merkevaren UGG, og er opptatt av å plassere skoene i populære butikker som identifiserer seg med merket. I tillegg er spekteret bredt og kolleksjonen stor, så man kan finne noe for enhver smak, sier hun til MinMote.
Merkets nye kampanjemodell er ingen ringere enn den norske toppmodellen Hanneli Mustaparta, og det er all grunn til å tro at merket forsøker å gjenskape trendstatus.
- UGG har hatt en fantastisk utvikling i Norge og derfor er ikke tilfeldig at vi har hentet inn modellen, bloggeren og fotografen Hanneli Mustaparta til å fronte høst - og vinterkolleksjonen 2014, skriver Robert Axelsson, ansvarlig for markedsføringen av blant annet UGG Australia, i en mail til MinMote.
Ivrig tilhenger
Moteekspert og stylist i motemagasinet ELLE, Caroline Skjelbred mener UGG-skoene har fått tilbake trendstempelet.
- UGGs er dritkult. Jeg har vært en ivrig tilhenger av skoene helt siden de kom til Norge i 2003. Pr. dags dato har jeg sikkert åtte par i forskjellige farger og mønstre.
Skjelbred peker UGGS nye kampanje med den norske modellen Hanneli Mustaparta som modell, og mener at merket gjør lurt i å hente inn en sentral motepersonlighet.
- UGGs kan gå fra kult og avslappet til sporty og rart. For å unngå den sporty looken, bør skoene kombineres med en lekker kåpe. Dette er ikke bare «chic», men også praktisk i kalde Norge.