Sjekk Dagnys fargerike jobbstil: - Basics er bullshit!

MØNSTERMIKS: Dette er tre typiske jobbantrekk for Dagny Thurmann-Hoelseth i Fargerike. Toppen i sort og hvitt fikk såvidt innpass i garderoben på grunn av det spripete mønsteret. Foto: Robert Eik/VG
MØNSTERMIKS: Dette er tre typiske jobbantrekk for Dagny Thurmann-Hoelseth i Fargerike. Toppen i sort og hvitt fikk såvidt innpass i garderoben på grunn av det spripete mønsteret. Foto: Robert Eik/VG

Dagny Thurmann-Hoelseth (33) eier ikke et eneste helsort plagg, og kan ikke tenke seg noe mindre frigjørende enn å gå i bukser. I stedet er jobb-stilen hennes en knallfarget blanding av kjoler, skjørt og skyhøye hæler.

Som kreativ leder i Norges største fargehandler, Fargerike, er Dagny med på å sette fargetrendene før hver sesong – og hadde det vært opp til henne alene, hadde farger som beige, grått og sort blitt bannlyst fra norske hjem og garderober. Selv er Dagny et prakteksempel på at et jobbantrekk ikke trenger å være i nøytrale farger.

INSTA-INSPIRASJON: Dagny dokumenterer nesten alle antrekkene sine på Instagram, og ikke overraskende er kontoen hennes blant landets mest fargerike. Foto: Privat
INSTA-INSPIRASJON: Dagny dokumenterer nesten alle antrekkene sine på Instagram, og ikke overraskende er kontoen hennes blant landets mest fargerike. Foto: Privat

Vanligvis veksler 33-åringen mellom skjørt, kjoler og topper i alle regnbuens farger, gjerne blandet med ulike mønstre. Når minMote møter Dagny på jobb tripper hun rundt i 12 centimeter høye pumps, oransje blyantskjørt, peplum-topp med lilla blomster og et stort gullbelte i livet.

- Først og fremst er stilen min feminin og fargerik. Nesten alle klærne mine er klassiske i passformen, men ikke i fargene. I tillegg til at jeg elsker farger, er jeg veldig glad i å mikse forskjellige mønster, forklarer Dagny.

FRISK KOMBINASJON: Dagny kombinerer mønster og knallfarger med et lekkert belte som markerer midjen. Blusen og skjørtet er fra H&M, pumpsene fra Aldo og beltet fra Grissima. Foto: Robert Eik/VG
FRISK KOMBINASJON: Dagny kombinerer mønster og knallfarger med et lekkert belte som markerer midjen. Blusen og skjørtet er fra H&M, pumpsene fra Aldo og beltet fra Grissima. Foto: Robert Eik/VG

Understreker kvinneligheten

Hun har tro på at sterke farger og feminine snitt vil bli stadig mer framtredende i arbeidslivet, ettersom en ny generasjon kvinnelige ledere gjør inntog – uten noen ambisjon om å kle seg som sine mannlige kolleger.

- Slik jeg ser det, er nøytrale farger som sort, grått og beige helt ut, og den klassiske powersuiten er død. Da kvinner for alvor gjorde inntog i næringslivet på 70-tallet ble det trendy med en maskulin stil, fordi man ville vise at man kunne gjøre som mennene, sier den engasjerte lederen og fortsetter:

- Nå vokser det fram en ny generasjon med kvinnelige ledere som er hundre prosent trygge på seg selv i sjefsrollen. De ser på det som en positiv ting å være kvinne. Derfor ønsker vi ikke å kle oss som menn, men heller understreke kvinneligheten med feminine klær.

Det ble sett på som frigjørende da Coco Chanel introduserte buksene som et naturlig kvinneplagg på 1920-tallet, men for Dagny er det stikk motsatt.

- Jeg går nesten aldri i bukse, faktisk kan jeg knapt tenke meg noe mer ukomfortabelt. Det er rett og slett lite frigjørende å skulle kopiere herreplagg. Jeg er kvinne og det er jeg stolt av – derfor vil jeg også kle meg som en, sier hun.

- Derfor går det veldig mye i kjoler som jeg også bruker som topper og skjørt. Jeg jobber veldig med å få mye ut av garderoben min ved å bruke ting på nye måter, slik at jeg ikke trenger å kjøpe nye ting hele tiden.

DOBBEL KJOLE: Dette antrekket består faktisk av to kjoler brukt som skjørt og topp. Sort og hvit kjole fra H&M, fargerik kjole fra French Connection, pumps fra Aldo. Foto: Robert Eik/VG
DOBBEL KJOLE: Dette antrekket består faktisk av to kjoler brukt som skjørt og topp. Sort og hvit kjole fra H&M, fargerik kjole fra French Connection, pumps fra Aldo. Foto: Robert Eik/VG

Dropper basisfargene

Ved siden av bukser, er det et fåtall farger Dagny styrer helt unna. Hun mener de såkalte «basisfargene» har fått et ufortjent godt rykte, og at kvinner flest kler langt flere og sterke farger enn de tror.

- Sort, grått og beige er det verste jeg vet, og nesten ingen her i Norden kler dem. Det er faktisk veldig vanskelig å se bra ut i slike farger, ofte ser man bare blass ut. Basics er bullshit, slår hun fast.

Det eneste beige som får snike seg inn i Dagnys garderobe, er pumps. Lederen mener alle kvinner burde lete etter det perfekte paret som passer til alle antrekk.

- Jeg går sjeldent i hæler som er lavere enn syv centimeter. Det er både feminint og elegant med høye hæler, men jeg går aldri i sko med masse «bling» eller åpne tær på jobb. Mitt beste tips til karrierekvinne er å skaffe seg et par nude pumps som er komfortable, forlenger benene og passer til alt. Pass på å finne en nyanse av beige som er nærmest din egen hudtone, tipser hun.

CASUAL FRIDAY: Dette beskriver Dagny som et avslappet jobbantrekk. Vintage skjørt, genser fra American Vintage og smykke med inisialene kjøpt i USA. Foto: Robert Eik/VG
CASUAL FRIDAY: Dette beskriver Dagny som et avslappet jobbantrekk. Vintage skjørt, genser fra American Vintage og smykke med inisialene kjøpt i USA. Foto: Robert Eik/VG

Unngår trender

Den fargerike 33-åringen handler nesten utelukkende på nett, og blander gjerne dyre designerplagg med klær fra Zara og H&M. Flyktige trender holder hun seg langt unna.

- Trender forsvinner like fort som de kommer. It-merker som Isabel Marant er for eksempel ikke noe for meg, det anser jeg som en dårlig investering.

I stedet har Dagny blitt stadig mer trygg på sin egen stil og hvilke snitt som kler henne. Derfor leter hun heller etter plagg som passer inn i samlingen hun allerede har, og som kan kombineres på nye måter med nye farger,

- Jeg shopper helst tidløse, klassiske plagg som passer til min figur. Også bruker jeg hele fargespekteret – bare ikke sort, grått og beige, ler Dagny.

Følg med på minMote - i helgen får du vite hvordan du kan stjele stilen til Dagny!

Hvordan var din opplevelse i dag?