Mote

Norske jeans ny favoritt blant stjernene

Bak merket Mardou & Dean står en norsk-svensk duo med et brennende ønske om å lykkes som designere, ved å skape de perfekte jeansene. Møt norske Ingrid Bredholt og svenske Patrick Rosenfors bak jeansmodellene som blir elsket av motefolket og kjendisene.

  • silje
Publisert:

Bak merket Mardou & Dean står en norsk-svensk duo med et brennende ønske om å lykkes som designere, ved å skape de perfekte jeansene. Møt norske Ingrid Bredholt og svenske Patrick Rosenfors bak jeansmodellene som blir elsket av motefolket og kjendisene.

I 2007 ble den første jeanskolleksjonen til Mardou & Dean lansert, men selve eventyret og ideene startet lenge før.

- Det hele startet på et kjøkkenbord i Praha. Patrik (Rosenfors) bodde der en periode, mens jeg studerte design i Milano. Vi var lenge veldig klar over at vi skulle starte et klesmerke sammen, men at det ble jeans er det forskjellige grunner til, sier Ingrid Bredholt til minMote.

- Vi har begge, sikkert som mange andre, alltid lett etter den perfekte jeansen, så vi bestemte oss for å lage den. Vi demonterte en gammel jeans for å lære hvordan alt hang sammen. Vi sydde den første egne jeans selv og prøvde frem ulike kutt og detaljer. Vi var bestemt på at den første jeansen skulle være skinny og jeg husker at vi følte oss veldig vågale med den første guttemodellen vi kom med. Jeans var også et naturlig valg siden vi ønsket å bygge opp et merkevarenavn som vi kunne leve av, og heller siden skape klær av mer spesiell art. 2010 vil bli året Mardou & Dean går fra å være jeansmerke til klesmerke, sier Bredholt energisk.

MinMote.no - Norges største moteside

Har dere møtt mange utfordringer på veien?

- Det har selvfølgelig vært mye hardt arbeid. Ordene arbeidsdag og helg forsvinner helt. Vi har gjort alt selv, fra samarbeidet med fabrikken i Italia til innsalg hos butikkene. Fortsatt i dag syr vi alle prototypene opp fra bunnen selv. Til syvende og sist er vel finansieringen ved oppstarten av bedriften den største utfordringen. I tillegg så er det avgjørende å bygge opp gode kontaktnett både hos produsenter, butikker, salg og media.

Mardou & Dean har vært på markedet en stund, men i de siste har jeansene deres dukket opp på både norske og utenlandske kjendiser som Byrdie Bell, Aqua-Lene og Brandy. Både norske og svenske motebloggere og moteindustrien har falt for de spesielle jeansene. Man kan si at duoen har kommet langt siden den første jeansmodellen på kjøkkenbordet.

- Om riktig kjendis går med klærne, så betyr det mye. Men vi vil vel si at underverdenen av bloggere, internett generelt og «word by mouth» har større innvirkning på et merket enn mye annet, sier Bredholt.

MinMote.no - Norges største moteside

Var det vanskelig å realisere drømmen?

- Vi har blitt spurt om mottakelsen vår i Norge mange ganger, og sannheten er at innkjøperne i klesbutikkene i Norge generelt er veldig interessert. De siste par årene så har media også vært veldig flinke til å skrive om norsk design. Både Patrik og jeg har vært veldig målrettet fra begynnelsen av og alltid ment at alt er mulig, sier designeren.

Men hva er det egentlig som gjør at jeansene til Mardou & Dean så spesielle?

- Sommerkolleksjonen består av mye helblekede jeans, men også klassiske enkle steinvasker. Generelt står merket for enkle, tidløse plagg. Selve navnet er inspirert av forfatteren Jack Kerouac og Mardou, hans store muse og kjærlighet.Vi elsker å eksperimentere og være kreative, så hver sesong kommer vi alltid med noen litt mer spesielle modeller. Denne sommeren har vi laget en «limited edition» jeanslinje, som i Norge bare selges hos Koma i Oslo. Disse jeansene er bearbeidet for hånd og det finnes bare et av hvert par. Limited edition jeansene er revet, vasket, malt, igjensydd, lappet og pimpet for å få den rette looken, sier Bredholt.

- Til høsten har vi derimot jobbet frem noen nye typer, litt mørkere steinvasker. I tillegg kan dere blant annet glede dere til fete, rocka motorsykkeljeans og skinny snakepattern hipsters.

MinMote.no - Norges største moteside

Hva er neste steg for Mardou & Dean?

- I tilegg til at vi nå blir et klesmerke, jobber nå også med en ny linje «Mardou & Dean Souterrain». Denne linjen består av plagg til både herre og dame, med snitt og søm som hos de gamle skredderne. Vi har ikke vist en hel kolleksjon ennå, men man vil kunne se mer og mer av kolleksjonen i bladene fremover. Det vil blant annet være jakker, kjoler, skjorter og skinnjakker som alt blir sydd i Italia. Neste skritt vil også være innsalg til Paris og London.

Hva er deres beste tips til de som har lyst til å gå i gang med noe eget?

- Det er essensielt å være målrettet og tenke positivt. Sannheten er vel også at man bør jobbe mye med markedsføring, om ingen har hørt om deg så hjelper det lite at produktet er kjempebra, avslutter designerne til minMote.

En full liste over forhandlere i Norge finner du på Mardou & Deans hjemmeside.

Følg minMote på Twitter!
Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Trender
  2. 80-tallet
  3. Kjendiser
  4. Mote

Relaterte artikler

MOTE

Mardou & Dean vant «Nåløyet»

NYHETER

Norske suksessdesignere med rekordomsetning: - Vi tør å være kommersielle

NYHETER

Norsk designerduo i retten etter konkursbegjæring

NYHETER

Norske suksessdesignere vil bort fra sexy-stempelet

NYHETER

Norske designere satser på klessalg til 25 millioner

NYHETER

Norsk designerduo i retten onsdag

NYHETER

Mardou & Deans høstvisning: - Sexy på en smart måte