Motebransjen: - Fam kan lykkes i utlandet
Modellene ble tatt i mot med trampeklapp da Fam Irvoll viste fram kolleksjonen sin på Oslo Fashion Week tirsdag kveld .
Designeren har de siste sesongene gjort seg kjent for sine artige show og lekne kolleksjoner. I kveld var intet unntak og Fam Irvolls show tok publikum med storm. Også motebransjen lot seg fascinere av Fams univers som ikke lenger handler om de kjente kakehattene, men om monstere. Flere mente showet og kolleksjonen «Bleeeeugh!!!» holdt internasjonal klasse. For Fam er dette positiv tilbakemelding før hun tar med seg showet til moteuken i London.
LES OGSÅ: Kjendisene om moteuka: – Vi må løfte blikket
– Fam har klart å skape seg et merke og univers som er helt unikt og det er veldig kult, sier Simen Staalnacke, gründer av Moods Of Norway.
– Hun har allerede skapt seg et sterkt konsept, og det må hun fortsette og fokusere på. I tillegg bør hun blande de sterke it-plaggene sine med design som har et større kommersielt tilsnitt, fortsetter han og legger til:
– Men den lekenheten Fam har er det få designere i verden som har. Fam kan lykkes i utlandet!
Moteredaktør i Cosmopolitan Elisa Røtterud kunne aldri gått i Fams kreasjoner selv, men har ingenting i mot å spraylakkere sine fremtidige barn rosa og iføre de Fam fra topp til tå.
– Jeg setter stor pris på Fams surrealistiske verden av en fargeeksplosjon og hun har definetivt et marked i Londons subkultur. For å ikke nevne Paris, Tokyo, Berlin og New York.
Røtterud tror kreasjonene til Fam, med små grep, kan gjøres mer anvendelige for kunden.
– Jeg tror designen har stort potensialet hvis man bryter ned styling og bruker et Fam-plagg i kombinasjon med noe hverdagslig, for eksempel med en t-skjorte, sier hun og legger til at hun tror Fams design kan bli for sært for det norske markedet.
Kjendisene ga også Fam varm omtale, og flere nevner Fams humør og lekenhet som gull verdt.
– Det er altfor mye alvor i forbindelse med mote, men Fam representerer noe som er utrolig friskt og som gjør meg glad. Fam er skamløs i alt hun gjør og jeg håper hun slår gjennom internasjonalt, sier Per Sundes.
Artisten Mariann Thomassen er kjent for sin fargerike klesstil. Det er derfor ikke overraskende at hun er en av dem som står på kundelisten til Fam.
– Det beste med Fam Irvoll er hennes galskap og kreativitet. Vi trenger en vitamininnsprøytning og den får vi av henne, sier Thomassen som kom iført vårens "pysj"-trend.
Også Sigrid Bonde Tusvik var tilstede på visningen. Komikeren har vært ivrig på Oslo Fashion Weeks arrangemneter hittil i år.
- Fam er komikeren i motebransjen og er en ujålete og dyktig dame. Jeg liker klærne hennes kjempegodt og har selv en genser og flere smykker av hennes merke, sier hun.
LES OGSÅ: Disse jentene vil kapre moteverden i 2012
LES OGSÅ: Slik vil svenskene at vi skal kle oss