Finanskrisen struper de små designerne

Innkjøpere og butikker på Fifth Avenue i New York som Frogner i Oslo våger seg ikke lenger på nye spennende designerne.

hannekh
Publisert:

Butikkene kutter ned på antallet merker, og foretrekker etablerte designere fremfor de nye oppdagelsene som de kranglet om for bare et år siden.

- Vi tar ingen sjanser nå, sier fungerende daglig leder Maureen Briseid i fashionbutikken Hassan og Den dama i Oslo.

Man så det allerede i år. Marc Jacobs reduserte sin motevinsning med 1300 plasser da han viste sin vinterkolleksjon i New York i februar, Just Cavalli droppet i siste liten sitt moteshow i Milano, Nina Ricci har kvittet seg med Olivier Theyskens fordi salget ikke tilfredsstilte og designere som Ralph Pucci og Nicole Miller kutter nå ned på ansatte. Under moteuken i København manglet veteraner som Noa Noa, Baum und Pferdgarten og Day Birger Mikkelsen, og her hjemme la i februar søskenparet bak C. Øberg ned sitt merke etter måneder med sviktende salg.

Mager vårkolleksjon i 2010

Mange i bransjen tror motevisningen i Paris, så vel som Milano og New York, kommer til å være betraktelig slanket til høsten, når vår 2010 skal vises. Det vil særlig ramme de minste designerne.

- Det er en vanskelig tid for nye designere, sier Marvin Traub i TSM som investerer i mindre designere som Rachel Roy og Matthew Williamson.

- Når man må kutte i budsjetter går det ofte utover de små designerne først, fordi butikkene ønsker å oppretteholde sitt forhold til etablerte designere som de har hatt i butikken lenge og vet selger, sier han til bransjemagasinet Womens Wear Daily.

Men selv i krisetider må man ha krydder.

- Som nisjebutikk trenger vi de merkene som ikke alle andre har, men det er de etablerte merkene våre som Odd Molly, Marc by Marc Jacobs og Juicy Couture som drar oss nå. Vi ville aldri ha våget oss på den ukjente, men spennende Eva i Walla som er i butikk nå, neste høst, sier leder Maureen Briseid i Hassan og Den dama.

Tøffere tider for norske designere

Søstrene Åshild og Solveig Elton Jacobsen bak det nye norske merket Elton & Jacobsen merker godt innkjøpernes forsiktighet.

- Vi opplever at butikker er veldig interesserte, men de er redde for å ta inn nye merker. Mange sier at de har prøvd norsk design før med dårlig erfaring. Det er litt typisk norsk å sitte på gjerdet til det har skjedd noe i utlandet først, sier Elton&Jacobsen som har sin første kolleksjon i butikk nå, tre i Norge og noen flere i Tyskland og Storbritannia. Også i utlandet har butikkene lagt inn mindre ordrer for neste sesong.

Kjører trygt løp

Den ett år gamle multibrandbutikken Mark + Brandy på Sandvika Storsenter har økt salget siden oppstart for ett år siden, men er definitivt påvirket av krisen.

- Vi velger å ikke eksperimentere så bredt neste sesong, og satser mer på eksisterende merker som Filippa K, Acne, Isabel Marant og Diane von Fürstenberg, sier daglig leder Lennart Jonsson, og legger til:

- Vi ser at kundene nå foretrekker mer klassiske plagg med lengre varighet og til mer moderate priser. Derfor må vi tenke mer kommersielt enn forrige sesong.

Hos Steen & Strøm Magasin i Oslo er det motsatt.

- Vår multibrand butikk Designers valgte i høst å kutte ut etablerte merker som Calvin Klein og See by Chloe til fordel for å rendyrke nordisk design. Salgsresponsen har vært veldig positiv, sier Morten Kreutz, magasinleder i Steen&Strøm Magasin.

Samtidig slipper varemagasinet til flere norske designere som Synnøve Mo, Arne & Carlos og Leila Hafzi i sin pop up-butikk.

- For øvrig ser vi at trygge merkevarer som Ralph Lauren Polo og Burberry gjør det godt i vanskelige tider, sier Kreutz.

MinMote.no - Norges største moteside
Publisert: