IKONISK: Audrey Hepburn sin svarte Givenchy-kjole i filmen «Breakfast at Tiffany’s» har skrevet seg inn i historiebøkene. Donaldson Collection / Moviepix
Den lille, svarte kjolen kan være elegant, snaksy og søt, her er 14 inspirerende antrekk.
«Den lille sorte», skinner sterkt på stjernehimmelen over garderobeklassikere.
«Man er aldri overpyntet eller under-pyntet med en liten sort kjole», sa Karl Lagerfeld en gang.
Moteskaperen, som døde i 2019, var sjefdesigner for Chanel i 36 år. Kanskje var det også derfor han var så glad i den lille sorte, som hans forgjenger Gabrielle «Coco» Chanel får æren for å ha gitt status som en fasjonabel klassiker.
EN FAVORITT: Den avdøde Chanel-designeren Karl Lagerfeld elsket en lekker, svart kjole. Her under en Chanel-visning i 2011 – omgitt av modeller i svarte kjoler. IAN LANGSDON / EPA
Den lille sorte, på engelsk ofte omtalt som LBD – kort for little black dress – kan defineres som en klassisk, sort cocktailkjole. Ofte ganske kort, og ofte med et enkelt snitt.
I 1926 publiserte Vogue en tegning av en sort kjole, signert Chanel. Magasinet spådde at plagget kom til å bli som en uniform for kvinner, og de hadde ikke helt feil. Snart hundre år senere henger kjolen støtt i garderober verden over.
Motehuset Chanel har den dag i dag den lille sorte som et av sine signatur-plagg som figurerer i de fleste av deres kolleksjoner.
Etter Chanels svarte kjoler så dagens lys på 1920-tallet, fulgte store designernavn som Christian Dior fra 1950-tallet med sine varianter av den lille sorte. Hubert De Givenchy og Christobal Balenciaga kom på banen og Yves Saint Laurent var like etter med sine tolkninger av den svarte kjolen. Ballen rullet videre, og gjør det fremdeles.
Vi har samlet 15 minneverdige av moteverdenens lille sorte-øyeblikk, til inspirasjon:
Audrey Hepburn sin rolle i «Breakfast at Tiffany’s» har skrevet seg inn i filmhistorien. Garderoben fra filmen, med blant annet svart kjole fra Givenchy, har blitt ikonisk motehistorisk sett. Hepburn og Givenchy var med å populariserte den svarte kjolen som plagg for hvermannsen på 1950-tallet. Donaldson Collection / Moviepix«Sex and the City»-stjernen Sarah Jessica Parker på den røde løperen i 1994. Det enkle er ofte det beste! Ron Galella / Ron Galella CollectionDenne kjolen signert Christina Stambolian som prinsesse Diana brukte i 1994 fikk kallenavnet «The revenge dress» av pressen. Dette var nemlig samme dag som prins Charles gikk offentlig ut og innrømmet at han hadde vært utro mot henne. Martin Keene / PA WireSnacksy med stor S. Den franske skuespilleren Mireille Darc iført Guy Laroche-kjole i filmen «The Tall Blond Man with One Black Shoe» fra 1972. Sunset Boulevard / Corbis HistoricalDen britiske supermodellen Naomi Campbell på catwalken for Chanel i 1999. PIERRE VERDY / AFPSkuespiller Elizabeth Hurley og Hugh Grand på premiere i London i 1994. Hurley sin Versace-kjole er en for historiebøkene. MICHAEL STEPHENS / PAModell Cindy Crawford kombinerte ikonisk nok for silkehansker til den svarte Herve Leger-kjolen på Vogue-fest i 1992. Ron Galella, Ltd. / Ron Galella CollectionKate Moss og Johnny Depp i Cannes i 1998. Kjolen til Moss har blitt kopiert av merker utallige ganger siden, og hun har selv brukt tilsvarende svarte kjoler med fjær på i ettertid. LAURENT REBOURS / APSlingback-hæler, 90-talls-sveis, perlekjede og diamanter komplimenterer den svarte kjolen perfekt, som Jennifer Aniston i 1996. Aniston er stor fan av den lille sorte og bruker den ofte på den røde løperen. Getty Images / Hulton ArchiveSpice Girls i desember 1997, say no more. THOMAS COEX / AFPBrigitte Bardot i 1963 er humøret for helgen – cin cin. MARIO TORRISI / APVi vil være glam som modell og skuespiller Suzy Parker i 1965. APDet holder ikke med ett bilde av prinsesse Diana i en svart kjole. Her iført paljettkjole på Chanel-galla i 1997. MICHAEL CRABTREEDen svarte kjolen Billy Porter brukte på Oscar-festen i 2019, er riktignok ikke så liten, men får være med i denne saken lell. Evan Agostini / TT NYHETSBYRÅNCarla Bruni fikk svinge seg på den røde løperen i Cannes i 1999. CHRISTOPHE SIMON / AFP