Nettmillionærene: De tjener milliarder på Michael Kors-veskene dine

MOTEIMPERIUM: Zalando har hatt en kraftig vekst siden oppstarten i 2008, og regnes nå som en av de ledende nettbutikkene i Europa. Foto: Zalando
MOTEIMPERIUM: Zalando har hatt en kraftig vekst siden oppstarten i 2008, og regnes nå som en av de ledende nettbutikkene i Europa. Foto: Zalando

BERLIN (MinMote) Zalandos sjef i Norden, Michael Lindskog, forteller at nordmenn shopper mest av landene i Norden - og de får ikke nok av Michael Kors.

Da klassekameratene Robert og David i 2007 ble enige om at det hadde vært gøy å selge sko på nett, nærmere bestemt flip flops, visste de ikke at de ville omsette for 2,2 milliarder euro kun åtte år senere.

Den tyske nettbutikken Zalando kom som en rakett inn på markedet i 2008, og har siden den gang bygget seg opp til å bli et internasjonalt moteimperium. På fem år har selskapet økt fra 154 millioner euro til 2,2 milliarder euro i 2014 - over 20 milliarder norske kroner.

Dette er andre artikkel i MinMotes seire, Nettmillionærene, hvor vi har intervjuet nøkkelpersoner som står bak noen av Europas største netthandel-suksesser.

Les også: Nelly tjener milliarder på billig nettshopping

NORDSIK SJEF: Michael Lindskog flyttet fra Sverige til Berlin for tre år siden for å lede Zalandos satsning i Norden. Foto: Zalando
NORDSIK SJEF: Michael Lindskog flyttet fra Sverige til Berlin for tre år siden for å lede Zalandos satsning i Norden. Foto: Zalando

Hovedkontoret til det tyske selskapet ligger i hjertet av Berlin, med utsikt til muren. Det er totalt fire store bygg som er fordelt på de 3800 menneskene som jobber i Zalando på Berlin-kontoret.

MinMote møter Michael Lindskog, sjef for Zalandos satsning i Norden, på hans kontor.

Tillit i sentrum

Oppskriften på nettbutikkens voldsomme suksess, tror Lindskog kommer av to konkrete grep som ble gjort helt i oppstarten for snart åtte år siden.

- Robert og David stilte seg spørsmålet; hvorfor kjøper ikke flere sko online? De begynte å jobbe ut i fra den enkle problemstillingen og tilrettela nettbutikken deretter. Fri frakt og fri retur var første steg, og dette gjorde det mye lettere for kundene å shoppe sko.

- Suksessgrunn nummer to er at Zalando turte å satse hardt på TV-reklamer selv om det betydde at andre ting måtte ofres rent økonomisk. Begge grepene «solves the same problem», sier Lindskog og unnskylder sin «svenglish» før han fortsetter:

- Problemet ligger i at folk er nølende når de handler på nettet. Først fjernet derfor Zalando alle kostnader ved frakt og retur, så bygget vi tillit via TV-skjermen – da er mye av grunnlaget lagt. Det er som jeg pleier å si; «awareness equals trust». Så enkelt er det.

I disse dager er det modellstjerneskuddet Lucky Blue Smith som fronter TV-reklamen.

HOVEDKONTORET: MinMote møtte Zalandos nordiske sjef, Michael Lindskog, på hovedkontoret i Berlin. Her er 3800 medarbeiderne fordelt på fire store bygg. Foto: Zalando
HOVEDKONTORET: MinMote møtte Zalandos nordiske sjef, Michael Lindskog, på hovedkontoret i Berlin. Her er 3800 medarbeiderne fordelt på fire store bygg. Foto: Zalando

MK-gale nordmenn

Ifølge Lindskog er det spesielt ett merke som spesielt norske kvinner ikke ser ut til å få nok av.

- De ser ut til å elske Michael Kors. Det virker som at de aldri blir lei det merket der. Det er veskene som det går mest av, helt klart. De siste månedene har også sorte Nike Air Max solgt som smør på det norske markedet.

Les også: Eksperter mener MK ikke er kult lenger

NORDMENN SHOPPER MEST: Lindskog forteller at utifra nåværende statistikk er det norske kvinner som shopper mest Michael Kors-produkter hos Zalando. Særlig vesker. Foto: MinMote

Les også: Norske eksperter mener denne vesken er harry

Lindskog beskriver Norge som en shoppenasjon.

- Uti fra de dataene jeg har nå er nordmenn er de som shopper mest av de nordiske landene og det folkeslaget som tar til seg de nye trendene best. Om norske kvinner og menn er de som er mest trendy og kler seg best lar jeg være usagt, men det er hvert fall de som kjøper de nyeste produktene våre først, sier Lindskog og smiler lurt.

MinMote.no - Norges største moteside
NORDMENN SHOPPER MEST: Lindskog forteller at utifra nåværende statistikk er det norske kvinner som shopper mest Michael Kors-produkter hos Zalando. Særlig vesker. Foto: MinMote
NORDMENN SHOPPER MEST: Lindskog forteller at utifra nåværende statistikk er det norske kvinner som shopper mest Michael Kors-produkter hos Zalando. Særlig vesker. Foto: MinMote

Personifiserer

Fordelt på 15 land tilbyr Zalando hundrevis av merker, hvor de mest populære er Nike, Filippa K, Converse og Gant, men også egenprodukter utviklet av Zalandos designetteam.

Lindskog forteller at teamet bruker mye tid på å forstå seg på kundenes behov og ønsker i de ulike landene ut i fra brukermønsteret deres. Til det brukes algoritmer og cookies hyppig.

- Hvis dine favorittmerker er Versace, Karl Lagerfeld og Nike, vil vi etter hvert besøk hos oss kunne løfte frem produkter fra disse merkene og vise deg dette først. Vi vil også kunne komme med forslag andre lignende produkter i samme stil, og hvilke plagg som kan styles til ut i fra våre data på din smak.

Det er også ansatt et eget Zalando-techteam som gjør det mulig å utvikle siden raskere.

- Nå jobber de på høygir med appen vår som må oppdateres og utvikles i takt med at brukermønsteret på nett endrer seg.

- I fremtiden vil vi at kundene skal kunne ta bilde av et plagg de liker via appen vår, så scannes nettbutikken for ligenende produkter skreddersydd til din stil.

- I og med at dere samler opp mye persondata, hvordan ivaretar dere brukerne sikkerhet?

- Informasjonen vi tar ut om hver enkelt er ikke knyttet opp i mot noen sensitive opplysninger som personnummer for eksempel. Så det blir på en måte en anonym ID som hjelper nettbutikken til å gi kundene de relevante varene, forsikrer Lindskog.

De beste nettbutikkene for lekkert undertøy på nett

TILRETTELEGGER: Milliardsuksessen har et eget techteam som gjør det lettere for kundene å shoppe, pluss flere designteam som skreddersyr produkter etter de ulikes landenes behov og ønsker. Foto: Zalando
TILRETTELEGGER: Milliardsuksessen har et eget techteam som gjør det lettere for kundene å shoppe, pluss flere designteam som skreddersyr produkter etter de ulikes landenes behov og ønsker. Foto: Zalando

- Aldri fornøyde

- Hvem ser du på som deres største konkurrent i dag?

- Vi er veldig sterke i aldersgruppen slutten av 20-årene til slutten av 30-årene. Nelly ligger nok foran oss når det gjelder jenter som er i begynnelsen av 20-årene. De satser hardt på det. Mens vi har valgt å gå litt bredere. Jeg tror det har vært et smart trekk, sier han og presisere:

- Vi vil aldri si oss fornøyde med produktet vårt, men heller jobbe med hvordan vi kan gjøre det enda lettere for kundene å handle hos Zalando. Målet er å bli et naturlig møtepunkt for motebransjen over hele verden, samt kvinner og menn i alle faser av livet.

Hvor er Zalando om 5 år?

- Det er nesten umulig å si med tanken på at suksessen vi har ikke eksisterte for rundt seks år siden. Samtidig er det helt klart at vi kommer til å fortsette å utvikle nettbutikken slik at kundene får en enda bedre shoppingopplevelse enn i dag. Kunden er alltid i fokus, og kommer alltid til å være det.

Les også: Slik gjorde Hedvig bloggen om til real business

Virksomhet: Zalando selger klær, sko og tilbehør.

Grunnlagt: I 2008 i Tyskland av Robert Gentz og David Schneider.

Ansatte: Cirka 9000.

Markeder: Tyskland, Østerrike, Nederland, Frankrike, Italia, Storbritannia, Sveits, Sverige, Belgia, Spania, Danmark, Finland, Polen og Norge.

Omsetning: 2,21 milliarder euro i 2014.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?