Mote

Norsk suksess på New York Fashion Week

De vil at Brad Pitt skal dufte av sin parfyme, mens hun vil kle opp kronprinsesse Mette- Marit. På New York Fashion Weeks siste dag, var det de norske parfymedesignerne bak duften

  • Torhild Ribe
Publisert:

«Kristiansand» og den finske designeren bak IvanaHelsinki som stjal showet.

De norske parfymedesignerne Britt Hovde Ross (32) og Elisabeth Steen (35) sørget for at Norge og Kristiansand ble representert under New York Fashion Weeks aller siste dag. Britt og Elisabeth står bak den norske herreparfymen «Kristiansand», som i natt var på moteverdenens lepper. I alle fall neser. Parfymen, som er oppkalt etter Sørlandets hovedstad og Britts hjemby, hadde nemlig fått innpass i goodybagen som ble delt ut da finske IvanaHelsinki viste sin høst- og vinterkolleksjon på Lincoln Center.

- Dette er vanvittig gøy. Vi har selvfølgelig drømt om å få innpass på New York Fashion Week, men at det skulle skje så raskt, er mer enn vi våget å håpe på, forteller Britt til minMote når vi møter henne back stage før visningen.

Se hva de norske kjendisene hadde på seg på åpningen av OFWher.

Hard kamp om å komme med i goodybagen

Den norske designerduoen har jobbet hardt for å få duften sin med i den sorte og rosa tøyposen, som ble delt ut til showets drøyt 400 inviterte gjester.

- Det handler om å ha gode kontakter og selvfølgelig et veldig bra produkt. Man må skille seg litt ut og det gjør «Kristiansand». Parfymen gjenspeilet våre nordiske røtter og det synes amerikanerne er eksotisk, sier Britt på klingende sørlandsk.

Liker du klassiske klær? Se Helje Hamres OFW visning.

Drømmer om Brad Pitt

Britt og Elisabeth har begge base i New York og har bodd i verdensmetropolen i over 10 år. De møttes under en butikkåpning i Soho for åtte år siden og fant fort ut at de delte lidenskapen for duft. For tre år siden satset de alle sparepengene og gjorde alvor av drømmen om å lage sin egen parfyme. For ett år siden var resultatet ferdig tappet på franske flasker. Plomme, grønn mandarin, musk og tonkabønner, er blant de drøyt 60 ingrediensene i parfymen.

-«Kristiansand»forener vill og vakker norsk natur med New Yorks high fashion. Den er ren, sexy, mystisk og sofistikert, forklarer Elisabeth Steen mens hun nipper hvitvin fra runde plastglass og studerer modellene som gjør seg klar for moteukens siste catwalk.

Jentenes norske bakgrunn har vært en døråpner i verdensmetropolen.

– Amerikanere forbinder Skandinavia med stil og kvalitet. Og det finnes jo ikke så mange norske dufter på markedet, så det vekker oppsikt, forklarer Britt. Nå håper de to at enda flere menn og deres kvinner vil få øynene opp for ”Kristiansand”.

- Det er klart det er viktig for oss å være her. Man blir automatisk tatt seriøst når man har vært en del av New York Fashion Week, mener Elisabeth. Kjendiser som Pink og Daniel Craig har ifølge duoen allerede fått parfymen. Om de likte den, vet de ikke. Men aller helst vil jentene spraye en dose «Kristiansand» på selveste Brad Pitt.

– Stilen hans passer med parfymen. Han er karismatisk, sexy og har en sterk personlighet, uten at det blir for mye. Og så er han jo vakker da, smiler Elisabeth før hun tar plass ved catwalken.

Drømmer du om en drømmekjole?Drøm deg bort her.

Vil kle opp Mette Marit

Nattens hovedperson, var likevel den finske designeren Paola Ivana Suhonen. Hun er den eneste Skandinaviske designeren som fikk vise sin kolleksjon under årets Fashion Week i New York. Klærne hennes mikser skandinavisk renhet og slavisk melankoli. Den siste kolleksjonen har fått navnet Velvet Lake og Paola lot seg inspirere av det late, langsomme øyeblikket som inntrer like før innsjøen fryser til is. – Det er som fløyel. Som fjær, forteller hun til minMote.

Hun var begeistret for at også Norge ble representert på hennes avslutningsshow.

–Parfyme er en stor del av fashion og «Kristiansand» forsterker vår ide. Og så er det jo fantastisk at opprinnelsen er norsk.

Merket hennes, IvanaHelsinki, har vokst seg stort siden den spe oppstarten i 1998. Nøkkelen til designsuksess i New York, tror hun ligger i å være ekte. – Man må være tro mot seg selv, selv om det ikke alltid er like trendy. Det ærlige er det unike, sier Paola.

Klærne hennes er elsket av kjendiser som Helena Christensen, Alexa Chung og Peaches Geldof. Og selv drømmer designeren om å kle opp vår egen Kronprinsesse. – Mette Marit er alle unge designeres drøm. Ladylike, moderne og med en rockn roll attitude.

Relaterte saker videre:

Rocka kjoler fra Kristian Aadnevik. Se OFWvisningen her.

Se Mote-Siljes favoritter fraStockholm Fashion Week

Vakre kjoler hos Elie Saab. Se visningen her!

Se de fargesprakende klærne til Fam Irvoll her!

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Styling
  2. Trender
  3. Skjønnhetspleie
  4. New York Fashion Week
  5. Høsten 2011

Relaterte artikler

NYHETER

10 norske motehøydepunkter i 2012

NYHETER

Kronprinsesse Mary fronter norsk moteinitiativ

NYHETER

Nobel-vinneren i kjole med mønster fra rottehjerner

MOTE

Fra beste visning til drøyeste utringning - høydepunktene fra Milano Fashion Week

NYHETER

Norske designere flykter til dansk moteuke

NYHETER

Designere vil samle alle de skandinaviske moteukene

NYHETER

Norsk motedesigner nominert til internasjonal designpris