SPORTY TOPP: Mens noen av sports-BH-ene i Alexander Wang for H&M-kolleksjonen kommer i størrelse 34-42, kommer andre i S-M. Foto: H&M

Mote

Derfor går H&Ms Alexander Wang-kolleksjon bare opp til medium

Det er lett å la seg forvirre av størrelsene i designerkolleksjonen til Alexander Wang for Hennes & Mauritz, hvor flere av plaggene stopper på størrelse M - men såkalt «downsizing» er kanskje vanligere enn du tror.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Den mye omtalte gjestekolleksjonen ble sluppet i dag, 6. oktober, på utvalgte H&M-butikker. Det er stjerneskuddet Alexander Wang som har laget den sort/hvite kjedekolleksjonen ( allerede brukt av Rihanna!), som har fått varierende mottakelse. Blant annet mente stylist Hedda Skoug at kolleksjonen ikke kommer til å treffe norske kvinner.

Når MinMote sjekker størrelsene på plaggene i H&Ms nettbutikk, viser det seg dessuten at en rekke av plaggene bare går opp til størrelse medium.

MinMote.no - Norges største moteside

Dobbelt størrelsessystem

Det gjelder blant annet flere av sports-BH-ene, den grå og sorte logo-tighsten, flere av magetoppene, et sett med kjole, skjørt og topp og en «tanktopp» - for å nevne noe. Resten av kolleksjonen går opp til 42.

Men neida – det betyr ikke at plaggene i størrelse medium er mindre enn de andre. Hos H&M tilsvarer nemlig medium størrelse 40/42.

- Alle våre designersamarbeid kolleksjoner har kommet i størrelsesskala 34-42, forklarer presseansvarlig hos H&M, Kristin Fjeld, til MinMote.

Mens mange vil forbinde størrelse 42 med «large», er det altså en «medium» hos H&M. Det var i 2001 at den svenske gigantkjeden begynte med «doble størrelser», slik at XS er 32/34, S 36/38, M 40/42 - og L 44/46. Men dette er langt fra unikt for Alexander Wang eller H&M.

Saken fortsetter under bildet!

REAKSJONER: J. Crew er blant merkene som har fått mest kritikk for størrelsene sine. Her fra en butikk i California. Foto: NTB Scanpix



«Nye» størrelser

Såkalt «downsizing» er et utbredt begrep i USA, hvor man lenge har endret navnet på klesstørrelsene for å få kundene til å føle seg bedre. Man har rett og slett oppdaget at «medium» selger bedre enn «large».

Blant annet det amerikanske merket J. Crew har fått krass kritikk for å ta «downsizingen» for langt. For kort tid siden laserte de størrelse XXXS – en størrelse man kanskje skulle tro var usannsynlig liten, men i virkeligheten tilsvarte den en «vanlig» størrelse 0 i Storbritannia. Altså XS mange andre steder.

KRITISK: Eline Matheson Gustafson i Interessagruppa for kvinner med spiseforstyrrelser

Foto: Privat

- Amerikanske kvinner blir ikke mindre – men størrelsene på klærne deres blir det. Det som pleide å være en størrelse 8 på 1950-tallet, ble en 4 på 70-tallet og 0 i 2006, sier Aradhna Krishna, professor på University of Michigan i en forskningsrapport sitert av More.com.

Krishna har forsket på de psykologiske effektene av såkalte «forfengelighetsstørrelser», og i rapporten «Imagining Thin: Why Vanity Sizing Works» havder hun å ha funnet at amerikanske kvinner foretrekker merker med «små størrelser», og at disse merkene gir en selvtillits-boost.

Trenden har også nådd Danmark, hvor butikker som InWear, Tiger of Sweden, Saint Tropez, By Malene Birger og Soaked in Luxury alle har forskjellige størrelser etter hvilken kvinne de har som målgruppe, skriver Dagens Nærignsliv.

Får kritikk

Eline Matheson Gustafson i Interessagruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, er svært skeptisk til at både H&M og en rekke andre merker har endret på størrelsene og lanserer nye størrelser.

- Å lansere en kolleksjon som kun går opp til medium sender ut noen signaler om at det ikke er ok å bruke large – uansett om medium nå tilsvarer 42. At det er flere klesmerker som velger å følge denne trenden er en meget trist utvikling i klesbransjen, og jeg tror absolutt at det kan påvirke kvinner hvordan de ser på kroppen sin.

KRITISK: Marianne Hatle, spesialist i psykiatri og leder for Spiseforstyrrelsesklinikken i Oslo. Foto: Privat

- Når man da må gå over fra medium til large i et annet merke, kan man kanskje tenke at large ikke er er «grei» størrelse - og igjen at man selv ikke er en «grei» størrelse - noe som er meget uheldig.

Hun får støtte av Marianne Hatle, spesialist i psykiatri og leder for Spiseforstyrrelsesklinikken i Oslo.

- Jeg synes det er veldig problematisk at størrelsen «large» blir ekskludert, at man liksom gjør det til en størrelse som ingen bruker lenger. «Large» blir da en «ikke eksisterende» størrelse, og det synes jeg er problematisk sier Hatle og fortsetter:

- På generelt grunnlag sier dette med «downsizing» noe om hvor enormt fokus det er i samfunnet vårt på tall og størrelser , og jeg synes det er en beregnende måte å utnytte kunder på. Følelsene kan i disse situasjonene bli sterkere enn logikken.

- Gjelder ikke H&M

Presseansvarlig Kristin Fjeld hos H&M avviser imidlertid at H&M har tilpasset størrelsene fordi det er mer attraktivt å bruke mindre størrelser.

- En rekke merker, blant annet J. Crew, har jo fått kritikk for såkalt «vanity sizing», hvor de kaller det som tidligere var en XS for S. Har dere tilpasset størrelsessystemet deres for å kjøre kundene mer fornøyde med å passe inn i mindre størrelser?

- Dette handler også om etterspørsel fra kundene våre, som varierer fra kolleksjonen til kolleksjon. For enkelte plagg er det ikke grunnlag for å lage seks ulike størrelser, men heller tre. Det er også et spørsmål om type plagg og passform - mens en t-shirt kan fungere fint i doble størrelser, bør en bukse være mer tilpasset. Vår vanligste størrelsesskala er 34-46, herunder syv ulike størrelser. H&M forholder seg til internasjonale størrelsesguider, og har ikke noe forhold til såkalt «vanity sizing».

- Så endringen av størrelsene er ikke for å tilfredsstille kundene?

- Nei, absolutt ikke. Som sagt er vår vanligste størrelsesskala 34-46, herunder syv ulike størrelser, sier Gjeld, og understreker at det i visse kolleksjoner er færre størrelser.

- Størrelsesskalaen varierer noe over hele sortimentet vårt, og det er en del kolleksjoner som går fra str 34-42. Dette baseres på tilbud og etterspørsel.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. H&M
  2. Alexander Wang

Relaterte artikler

NYHETER

Topshop får kritikk for bruk av for tynne utstillingsmodeller

NYHETER

Kvinner verden rundt slår tilbake mot viralt midje-triks

NYHETER

Norske leger advarer mot Kardashian-korsett: - Kan skade indre organer

NYHETER

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

NYHETER

Norsk suksessdesigner: - Acne dummer seg ut

NYHETER

Nelly refses etter modell-utlysning

KLÆR

H&Ms Kenzo-samarbeid: Ikke for mannen i gata