Fashion går øst

Mens finanskrisen holder amerikanerne unna butikkene, satser stadig flere klesdesignere i øst.

hannekh
Publisert:

Bare noen måneder etter at titusenvis av kinesiske fabrikkarbeiderne ble satt på gaten, hyrer fabrikkene igjen inn arbeidskraft. For mens USA og Europas butikker sliter med å selge varene sine, og Manhattan allerede har begynt høstsalget(!), er det i Asia håper ligger.

I løpet av de siste månedene har både Bottega Veneta, Balenciaga og Gucci åpnet nye butikker i Shanghai.

Gucci, som nå har 28 butikker etter at de først etablerte seg i Kina for 12 år siden, åpnet en overdådig flagshipbutikk i begynnelsen av juni. Og mens amerikanske Abercromcie & Fitch legger nye butikk åpninger i USA og Europa på is, skal butikken i Tokyo åpne som planlagt. Stella McCartney har nylig åpnet en i Hong Kong og meldte i fjor at hun planla seks butikker i India i løpet de neste to årene. Ingen har imidlertid foreløpig åpnet.

For selv om Asia er hardt rammet av økonomiske nedgangstider, er den voksende middelklassen og de nye millionærene og deres voksende appetitt for luksusvarer attraktivt for vestlige investorer og designere.

I mars deltok 21 internasjonale designere, deriblant YSL, Versace, Vuitton, Dolce & Gabbana på en motevisning til støtte før terrorofrene i Mumbai. Med blant annet Naomi Campell på catwalken. Versace satser på at Kina skal bli deres største marked, og startet før jul en ny tradisjon med å ta sin kolleksjon med fra catwalken i Milano til Bejing. Det italienske designmerket investerer 45 millioner euro, og skal etter planen åpne 11 nye butikker i Kina i løpet av året.

Fra brasilianske, via russiske til indiske. Modellbransjen melder nå om at indiske jenter er det nye store, og alle vil ha minst en jente i stallen. Ford-modell Lakshmi Menon har gjort sommerens kampanjer for Givenchy og Max Mara og har de siste månedene prydet en rekke magasincover, deriblant V Magazine, franske og amerikanske Vogue, Harpers Bazaar og Dazed and Confused. I tillegg gikk hun flere av høstens visninger. Hun er nå ranket til 21. plass på Models.coms liste over verdens 50 mest brukte modeller. En annen indisk modell, Kangana Dutta, ble signet av modellgiganten IMG i høst og har begynt å dukke opp i internasjonale editorials, deriblant Harpers Bazaar, og på viktige catwalker, mens den indiske supermodellen Ujjwala Raut dukket opp på catwalken igjen i vinter, for blant andre Givenchy.

Den økende populariteten til indiske modeller skjer parallelt med Indias økende status som en global makthaver, med en økende gruppe unge forbrukere som ønsker å se seg selv reflektert i reklame og markedsføring.

Slumdog Millionaire-stjernen Freida Pinto er blitt rød løper yndling etter sin innsats i filmen Slumdog Millionaire, og skal i juli begynne innspillingen av Woody Allens neste film, som ennå ikke har fått noe navn. I vinter gikk hun på catwalken under Dolce&Gabbanas høstshow 2009, og nylig ble det også annonsert at hun er det nye ansiktet til LÒrèal til tross for rykter om at hun var i ferd med å skrive under en kontrakt med Estee Lauder.

Men indiske jenter er ikke alene. Mens det for et par år siden bare var to jenter med asiatisk utseende på models.com, er nå seks jenter fra Kina, Korea, Japan eller India på listen. Toppmodellen Devin Aoki, med japansk far og amerikansk mor, dukket i fjor opp på catwalken igjen for Chanel etter en pause som skuespiller i filmer som 2 fast 2 Furious og Sin City. Nå har hun skutt for Numero, Vogue Nippon, i-D og W, og har gjort kampanje for Tiffanys sommerkampanje.

Her hjemme går det norske magasinet Vixen nye veier ved å bruke pakistanske toppmodeller på coveret september.

– Mens pakistanske modeller foreløpig er ukjent i Vesten, er de A-kjendiser i sitt hjemland og høyt respektert i sosietetslivet, forteller modellagent og stylist Amar Faiz, som selv er pakistansk og har stylet serien.

Hanne

Hanneh@vg.no
Publisert: