Fargerikt sirkus
Sesongens debutant på Oslo Fashion Week, Linn Renée Blegeberg (25) har kalt sin første kolleksjon for «Kræsj Pink.» Paraplyer og dresser er inspirasjonen bak visningen som gir assosiasjoner til en rosa iskrem fra 80-tallet. I går viste hun kolleksjonen foran et forventningsfullt publikum.
-Det er en gladkolleksjon. Navnet «Kræsj Pink» er litt ironisk ment og spiller på kontraster og uventede sammensetninger. Rosa er humoristisk, rosa er den beste fargen du kan tulle med, alle har jo en mening om rosa. Fargen dominerer ikke kolleksjonen, men er stort sett å finne på innsiden av plaggene. Fargene i kolleksjonen går i rød, grønn og gult. De to temaene som går igjen er dress og paraply, sier sesongens debutant Linn Renée Blegeberg til minMote.
Hanne stiller spørsmålstegn ved moteuka.Les hennes blogg her!
Klær med humor
Det hele startet med tanken om en masteroppgave, intervjuer og et dypdykk ned i fire vidt forskjellige garderober. Artisten Charlotte Jacobsen, Moods of Norway designer Simen Staalnacke, generalsekretæren i Norsk Epilepsiforbund Stine Jacobsson Strømsø og aksjemegler Ørnulv Fedje, åpnet villig sine garderobeskap for designerstudenten.
-Under researchprosessen foretok jeg fire intervjuer hvor jeg satte fokus på det styggeste plagget de kunne tenke seg i garderoben. Vi hadde samtaler om klær, og jeg plukket ut alt jeg synes hadde en humoristisk vri. Alt i kolleksjonene er transformert om til mine ideer, men grunntanken kommer fra intervjuene, sier Blegeberg.
Moods of Norway-gutta gjør det stort i utlandet. Nylig åpnet de butikk i Los Angeles.
Mange norske designere har fått kritikk for å ikke tenke kommersielt nok. Det er tross alt langt fra catwalken til virkeligheten. Visningen i går var en eksplosjon av farger, lek og inntrykk. Men er dette klær som folk kan ha på seg?
-Min kolleksjon er ikke en praktisk tilnærming til klær. Jeg har designet til spesielle anledninger. Det er show pieces, en måte å vise seg fram som designer og si: Hallo, her er jeg! Så får vi se, sier Blegeberg.
Hva betyr det å være sesongens debutant?
-Det betyr mye. Det er en stor mulighet til å få vist seg frem foran presse og publikum. Alle de jeg vil at skal se kolleksjonen, sitter i salen. Det er en fantastisk følelse, sier Blegeberg.
Hvem er drømmekunden?
- Drømmen er at helt vanlig kvinner som meg selv, skal kunne bruke plaggene til spesielle anledninger. Men jeg sier selvfølgelig ikke nei hvis en kjendis har lyst til å bruke plagg fra kolleksjonen på den røde løperen, sier sesongens debutant til minMote.
Kjendisene møtte mannsterke på Oslo Fashion Week for å støtte opp om norsk design.Se video her!
Hvor går veien videre?
-Jeg har ingen konkret plan. Det kommer veldig an på interessen for kolleksjonen. Jeg vet at jeg ikke våkner opp i morgen med en sekk med penger, selv om det er ønskelig. Det er jo et tøft marked. Neste skritt på veien er å bygge opp en identitet og gå derfra, avslutter Linn Renée Blegeberg.
Skal vi dømme etter mottakelsen debutanten fikk i går, er hun på god vei allerede.
Relevante artikler videre:
Norske Batlak og Selvig viste seg for et internasjonalt publikum i København.Det ble en opptur!
Lurer du på hva som blir trendene for vår/sommer 2010?Her får du svarene
Norske designere går nye veier i trange tider.Nå kan du lære å sy av norske designerne!