FARGERIK I LA: Tone Damli (26) poserer i sin fargerike AgentProvocateur-badedrakt på bassengkanten. (MinMote har fått tillatelse av fotografen til å bruke bildet). Foto: Olav Stubberud

Mote

Svinedyrt og provoserende: Bade-og undertøysmerket kjendisene elsker

Tone Damlis fargerike Agent Provocateur-badedrakt fikk det til å koke på sosiale medier, og hun er ikke den eneste kjendiskvinnen som har lagt sin elsk på det supereksklusive undertøysmerket.

  • Line Blokhus
Publisert:

Britiske Agent Provocateur er kjent for sine edgy, sexy og kostbare plagg – et sortiment som hovedsakelig består av undertøy, badetøy og annet frekt tilbehør til soverommet.

I Norge fikk mange for alvor øynene opp for merket etter at Tone Damli (26) delte bilder fra familieferien i Los Angeles på bloggen sin. Mer enn 14.000 fans har likt bildet hun postet på Instagram, hvor hun poserer i den fargesterke badedrakten«Mazzy Swimsuit».

Den neonfargede kreasjonen koster ikke mindre enn drøye 3100 kroner på Agent Provocateurs nettbutikk.

Ellers er frekke g-strengtruser og gjennomsiktige BH-er er det mange forbinder med merket. Prislappen er mildt sagt stiv: For en truse må du betale mellom 1000 og 4500 kroner, og for en BH er prisen mellom 1050 og 7000 kroner.

De beste merkene:Her shopper du undertøy på nett

Frontes av veteran

Denne sesongen er det Naomi Campbell (44) som fronter Agent Provocateurs vår- og sommerkampanje. Bildene av modellvetaranene har blitt hyllet i

KAMPANJEPIKE: Naomi Campbell er Agent Provocateurs nye frontfigur. Foto: NTB Scanpix

internasjonale motemedier som Harper’s BAZAAR, Glamour Magazine og Fashionista. Sistnevnte skriver:

«Det er ingen hemmelighet at Naomi Campbell holder seg like bra som på 90-tallet. Beviset er den nye kampanjen for Agent Provocateur».

- Det er fantastisk å være ansikt utad for Agent Provocateur, særlig i førtiårene, sier Campbell selv til Daily Mail.

Hun følger dermed i fotsporene til blant andre Kate Moss, Helena Christensen, Maggie Gyllenhaal, som er noen av kjendiskvinnene som har vært merkets ansikt utad.

Det Tone Damli har skaffet seg, er at av merkets slagere fra flere år tilbake. Badedrakten og den tilhørende bikinien er blant merkets mest solgte modeller, og den har dukket opp på den ene kjendisen etter den andre gjennom tidene.

Modern Family-stjernen Sofia Vergara la for eksempel ut et bilde av seg selv på Twitter i desember 2012, hvor hun poserte i en sort og hvit variant av badedrakten - mens i magasinet Allures mars-utgave i år poserte den trendy Kardashian-søsteren Kendall Jenner i en rekke badedrakter fra det eksklusive merket - og «Mazzy» var selvsagt en av dem.

Kim Kardashian, Jennifer Lopez, Paris Hilton, og milliardarving Tamara Ecclestone er bare noen av kjendisene som har blitt sett shoppende i butikkene eller i merkets badetøy på stranden.

Flyter på «Fifty Shades»-bølgen

Vixen-redaktør, Ida Einarsdottìr, beskriver kjendisbadedrakten som sexy og

TYPISK: Agent Provocateur lager undertøy utenom det vanlige - som denne bodyen i gull, til drøye 35.000 norske kroner. Foto: Produsenten

trendy, og hun tror at «cut out» vil være en stor trend på bademotefronten denne sesongen.

Einarsdottìr sier at det mange refererer til som fetish- og bondageinspirerte tendenser i motebildet ikke er nytt, men at det med jevne mellomrom hentes opp igjen, slik som nå med «Fifty Shades of Grey»-bølgen.

- Det kommer så klart merkevarer som Agent Provocateur til gode, men så er spørsmålet: hvem kom først - høna eller egget? spør hun og fortsetter:

- Agent Provocateur har jo vært med på å løfte frem trenden i utgangspunktet, og på mange måter gjøre den stueren til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av, sine råsexy reklamevideoer, raffinerte undertøy og ikke minst superstjerner som Kate Moss, Kylie Minogue og Naomi Campbell som ansikt utad, sier Einarsdottìr til MinMote.

Fikk kritikk

Luksusmerket har også fått mye publisitet for sine kontroversielle kampanjer. I 2011 ble en av merkets reklamefilmer, som viste en kvinne som ble overfalt av flere andre kvinner i sitt eget hjem, forbudt i England. Etter at klagen ble behandlet ble forbudet opphevet.

Selv uttaler merkets kreative direktør, Sarah Shotton, at Agent Provocateur fremstiller kvinner som sterke. Og kanskje er det mest provoserende med merket at alt handler om kvinner, og ikke først og fremst menn.

- Jeg ser for meg at Agent Provocateur-kvinnen, i likhet med alle kvinner, er sterk, mektig og morsom. Menn har lyst til å være sammen med henne, selv om de frykter henne litt. Hun er myk, med en edgy side og undertøyet er hennes lille hemmelighet, sier Shotton til The Star.

Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    Sjekk luksusmerket som laget Mette-Marit-piercingen

  2. KLÆR

    Chloé, Michael Kors og Valentino: Her er de beste catwalk-kopiene

  3. NYHETER

    5 klesmerker som har blitt trendy igjen

  4. KLÆR

    De beste merkene: Her shopper du undertøy på nett

  5. LIVSSTIL

    De beste merkene og butikkene: Her kjøper du bikini på nett

  6. MANN

    Mannetrusen er tilbake: - De fleste kler truser

  7. NYHETER

    «Plus size»-merke ut mot Victoria's Secret - hylles for ny kampanje

  8. NYHETER

    Råsexy undertøy à la Fifty Shades of Grey

Relaterte artikler

KJENDIS

Sjekk Tone-badedrakten som får Instagram til å koke

KJENDIS

Tone Damli har skaffet seg «kjendisbikinien»

NYHETER

Norsk hipsterfavoritt samarbeider med pornogigant

NYHETER

Slik hylles Cindy Crawford for det uretusjerte bildet

NYHETER

Designerantrekk, sminke og tilbehør: Alt om Caitlyn Jenners Vanity Fair-look

MOTE

Den tragiske historien bak undertøygiganten Victoria's Secret

NYHETER

Winnie Harlow har sjelden hudsykdom - tar motebransjen med storm