Mote

Skammer seg for å shoppe på Shein

SELVTILLIT: For Jane Bergan er det viktig å få tak i klær som representerer henne.

Ultra-fast fashion-butikken Shein er verdens største mote-nettbutikk for tiden. Hvorfor handler vi der, når vi vet at det ikke er bærekraftig?

  • Maja Mathilde Nilsen
Publisert:

– Jeg har alltid vært litt større og slitt med selvbildet. Dermed har jeg aldri kunnet følge trender selv hvis jeg skulle ønsket det, forteller Jane Bergan (22).

Hun har handlet hos den kinesiske nettbutikken Shein i rundt to år. Netthandlingen gjorde det mulig å oppnå den stilen som representerte henne, og bidro til hun følte seg fin.

Nylig skrev MinMote om at butikken lanserer så mye som tusen nye plagg hver eneste dag, og at den derfor beskyldes derfor for å drive med ultra-fast fashion. Plaggene selges svært rimelig, og butikken har blitt en stor favoritt hos generasjon z.

Bergan synes nå at det er trist at hun og andre unge skal føle på en skam ved å handle hos nettbutikken.

– Nå føles det som vi blir sett på som forferdelige mennesker.

UTVALG: På Shein fant Jane Bergan klær som både hadde riktig passform og hennes stil.

Bergan mener det derfor er viktig å få fram hva som ligger bak bestillingene.

– Det er mye andre ikke tenker på, men som jeg må ta stilling til. Jeg kan ikke engang bruke vanlige belter, da de fleste bare er i one size.

Bergan har lenge hatt vanskeligheter med å finne klær i norske butikker som både representerer hennes alternative stil, og har et bredt utvalg i størrelser.

– Jeg måtte derfor utforske på internett, og da ble det fort mange hundre kroner selv for enkle standardplagg. Samtidig var det sjeldent at størrelsene passet meg.

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

Hun forklarer at når hun derimot søkte etter spesifikke plagg i plus size, var nettsiden Shein noe av det eneste som kom opp.

– Shein gir muligheten til å utforme stilen min slik at jeg føler meg komfortabel, samtidig har de et veldig bra utvalg på størrelser.

Hun blir mer selvsikker av å kunne kle seg som hun vil, uten at størrelsen og bankkontoen skal være et hinder for det.

BREDT UTVALG: Hos Shein kan man finne skinnjakker med størrelser opp til 4XL.

En siste utvei

Magasinet Vox skriver at hastigheten Shein produserer klær i, ikke er bærekraftig for miljøet. Moteindustrien er en av verdens mest ressurskrevende næringer.

Bergan forteller at hun er klar over industriens bakside, derfor skammer hun seg for å shoppe på Shein.

– Jeg er ikke stolt over at jeg støtter en slik industri, og Shein er langt fra et ideelt alternativ. Samtidig har jeg få alternativer, og må ta til takke med det jeg kan få.

Bergan mener at hun alltid vil utforske andre muligheter først, og at Shein ikke er det første stedet hun leter. Samtidig vil hun ikke utelukke en ny bestilling fremtiden, om hun fremdeles føler at andre butikker ikke strekker til.

– Men jeg vil likevel ikke reklamere for det, for jeg ser på det som en siste utvei.

– Det er et vanskelig press å stå imot

Bergan er ikke alene om å ta i bruk nettbutikken. I oktober i fjor hadde Shein nådd 229,4 millioner nedlastinger på App Store og Google Play, og er ifølge Reuters nå verdens største nettbutikk for mote.

Plaggene på nettbutikken har gått viralt på sosiale medier som Instagram, Youtube og TikTok. I dag har Shein 22 millioner følgere på Instagram, og #shein har 15,1 milliarder visninger på TikTok.

Shein har også stadig kjente påvirkere som promoterer klærne deres i sosiale medier. Blant annet Khloe Kardashian og TikTok-stjernen Addison Rae.

Denne markedsføringen mener influencer Herman Strand (22) er grunnen til at han selv og mange unge velger å handle hos Shein.

– Det er et vanskelig press å stå imot når det er så mange påvirkere som bruker nettsiden. Da tenker man at det går helt fint å gjøre det selv, sier han.

SKAM: Herman Strand er en av flere unge som har skammet seg for å ha shoppet hos Shein.

Strand mener også at nettsiden er attraktiv da man kan få tak i de nye og de mest populære trendene for en billig penge.

– Det blir veldig lett å gå etter flokken, legger han til.

Nettbutikken har gjort det lett å følge trender billig. Shein har stadig salg med opptil 85 prosent avslag, og et poengsystem som gjør at du alltid får rabatt på neste bestilling.

PÅVIRKNING: Herman Strand mener Shein sin promotering har en stor påvirkning hos unge.

Tar man i bruk appen, har de også en søkemotor der du kan legge inn bilder av plagg fra andre kleskjeder. Da scannes bildene og du får opp plagg fra Shein som ligner.

Se video under:

Ønsker en diskusjon på flere nivåer

Moteteoretiker og skribent Pia Henriksen tror de unge er klar over at de blir forsøkt manipulert av markedsføringen, men at de ikke klarer å velge den vekk da den også henvender seg til den sårbare siden av det å ville bli sett for å kommunisere visuelt med andre.

– Det er årene du prøver å finne din egen identitet, og klær kan være en ekstrem god måte å utforske den med, sier hun.

Hun mener det blir for lettvint å si at fast fashion bare er noe man må slutte med, fordi det å kle seg handler mye om følelser.

KLER SEG MED FØLELSER: Pia Henriksen understreker at klær ikke bare handler om fornuft, men også om følelser.

– Ved å ha et ensidig fokus på bruk av klær kun som forbruksatferd, tilføres unge mye dårlig samvittighet. Det tenker jeg er unødvendig.

Henriksen tror det er viktig å ha diskusjonene om fast fashion på flere nivåer enn bare moral. Om hva som er rett og galt når det gjelder forbruk.

– Jeg er opptatt av den positive kraften det er i det å bruke klær til å uttrykke seg. Det ligger mye fint i det, som kan brukes til noe positivt og oppbyggelig for den enkelte.

Hun mener samtidig at man kan gjøre dette uten fast fashion. Dette med å diskutere muligheter fremfor å være kategorisk og formanende om alt man ikke må.

– For da får man jo veldig lyst til å gjøre nettopp det.

Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    Kronikk: 9 enkle tips for en grønnere garderobe

  2. NYHETER

    Åpner «luksus-Fretex»: – Skal være lettere å finne skatter

Relaterte artikler

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Åpner «luksus-Fretex»: – Skal være lettere å finne skatter

NYHETER

Våre beste Black Friday-kjøp

MANN

MinStil: Masoom Mohammad Maham

KLÆR

MinStil: Linn Seljeset

KLÆR

Kjendisene elsker klærne til Marie (19)

NYHETER

Vixen Awards 2021: Se alle antrekkene her