Kjole, budsjett, lokale, mat, musikk, blomster – hjelp? Få kontroll med bryllupsplanleggernes beste råd og en grundig sjekkliste.
Det finnes mennesker som vier hverdagen sin til at andre sin store dag skal gå som smurt.
De tituleres bryllupsplanleggere og er eksperter på hvilke små og store faktorer som kan gjøre prosessen mot drømmebryllupet litt mindre stressende – og bryllupsdagen uforglemmelig.
MinMote fikk fire bryllupsplanleggere til å dele deres lureste tips.
Prioriter og budsjetter
Etter å ha opplevd hvor krevende det var å planlegge sitt eget bryllup, sluttet Amanda Costa Thompson i jobben som arkitekt og ble bryllupsplanlegger. Siden 2016 har hun bidratt til at 250 bryllup har gått på skinner.
Første steg i planleggingsprosessen, mener Thompson, er å snakke sammen om prioriteringer, ønsker, forventninger og budsjett.
Gjester og leverandører vil være avgjørende faktorer for å overholde budsjettet.
– Det dyreste i bryllup er antallet mennesker. Bestem dere også for hvor mange leverandører og hvilke typer leverandører dere ønsker å ha med, sier Thompson.
Sett opp en maksgrense for budsjett, lag en spareplan og prioriter. Hvor viktig er blomster, catering, lokale og foto? Ønsker dere å legge vekt på enkelte faktorer, men andre er ikke like viktig for dere personlig? Dropp det.
– Når grensen er satt kan det være lurt å sette opp en prosentandel på de ulike postene. Da får du en bedre oversikt, sier Thompson.
Sette gjerne av en liten sum til skjulte utgifter, og faktorer som dukker opp underveis. Synes dere budsjett er stressende, tipser Thompson om at man kan få hjelp av bryllupsplanleggere til den delen. Det samme gjelder lokasjon.
– Få en tydelig oversikt over hva som er inkludert i lokalet allerede fra starten, slik at det er lettere å unngå skjulte kostnader. Ta en befaring av stedet og velg etter magefølelsen, sier Thompson.
Så snart sted og dato er bestemt, send ut hold av datoen-kort til gjestene. Jo før, jo bedre.
Thompson understreker at det kan lønne seg å ha god tid til planleggingsprosessen.
– Unngå å slite deg fullstendig ut. Vær bevisst på å ta vare på deg selv, sett av fast tid til å planlegge litt hver uke eller annenhver uke, slik at du gjennomfører litt hele veien. Da unngår du å utsette alt til siste liten, som er en stor bommert mange gjør, sier hun.
Det tar gjerne 250–300 timer å planlegge et bryllup, ifølge Thompson.
Viktigst av alt, sier hun, er å skape bryllupet dere personlig ønsker.
– Bryllupsdagen skal være definisjonen av deg og din partner og ikke noe dere gjør for å tilfredsstille andre.
Få hjelp og ha det gøy
Italienske Valentina Lindi har base i Oslo, og spesialiserer seg på bryllupsplanlegging i Norge, Italia, Spania og Portugal.
Lindi fremhever i likhet med Thompson viktigheten av budsjettet i planleggingsfasen.
– Å sette opp budsjett handler om prioriteringer. Tenk over hvilket bryllup du vil ha. En intim fest med nær familie og venner, eller en stor fest?
For en stor fest bør du gjerne investere mer i for eksempel musikk som live band eller DJ, og kanskje aktiviteter. For en liten feiring, fokuser på å gjøre omgivelsene vakre og koselige med blomster og lys, tipser Lindi.
– Lokasjon er et viktig valg. Med en vakker lokasjon kan du ha minimalt med dekor og la gjestene nyte stedet for det det er. Trenger lokalet litt pynt, så legg litt ekstra innsats og penger i dekorasjon, sier Lindi.
Be gjerne om hjelp både under planleggingen og på selve bryllupsdagen, råder Lindi.
– Om man bruker bryllupsplanlegger eller koordinator, bør dagen være stressfri. Ellers, velg to venner eller familiemedlemmer som kan hjelpe med organiseringen. Lag en tidslinje for dagen, og del med dem, fortell dem hvordan de kan hjelpe deg å nyte dagen når den kommer, sier Lindi.
La bagateller være bagateller, råder hun.
– Bryllup skal være gøy. Ikke la et element gå på kompromiss av et annet. Ikke stress over en spesifikk type blomst eller fargen på invitasjonene. Aldri bekymre deg for å ikke ha organisert nok aktiviteter, eller at noen kommer for sent, sier Lindi og avslutter:
– Viktigst av alt, bruk energien din på positive vibber og uforglemmelige øyeblikk. Jo mer du koser deg, jo mer gjør gjestene også det.
Personlighet i alle ledd
Amanda Strand er bryllupsplanlegger i Norge og Sverige. For henne er personlighet viktig i alt fra valg av meny til musikk.
Ikke hør for mye på andres meninger om hvordan et bryllup skal være – det finnes ingen regler, påpeker Strand.
– La menyen bestå av retter som representerer dere. Hvilke matminner og matopplevelser har dere hatt sammen? Kanskje spiste dere noe spesielt på første date, eller da dere ble forlovet? Ikke vær redd for å spørre kjøkkenet i lokalet eller cateringfirma hvilke muligheter som finnes, sier Strand.
La også stemningen på dansegulvet reflektere personlighet.
– Velg låter som forteller en historie og som dere har minner med. Det kan være alt fra låter dere har festet og danset til, eller rørende ballader. Når det kommer til spillelisten ellers, så prøv å finne en god blanding av låter som passer alle, gammel som ung, sier Strand.
Hva gjelder budsjett og prioriteringer råder Strand om å lage lister. Vurder rimeligere alternativ og velg bort elementer som ikke føles riktig.
– Forsøk å rangere de ulike delene, som lokale, fotograf, blomster, underholdning og så videre. Slik ser dere hva dere skala legge ekstra tid og penger i.
Antall gjester er avgjørende for budsjett, en gjest kan i snitt koste 2–4000 kroner, ifølge Strand. Hvor mange har du råd til?
Sjekk hvor mange er det plass til i lokalet, det kan være for lite, men også for stort i forhold til antall gjester.
– Jeg anbefaler alltid å forsøke å skape noe helt ekstra for færre og nærere gjester, enn å be så mange som mulig og bruke hele budsjettet på mat og drikke, sier Strand.
Smak på maten
Ann Kristin Nissen og Jeanette Lilleås er bryllupsplanleggerne bak Brudepikene. De har 20 års erfaring med bryllupsplanlegging i Norge og utlandet.
Duoen anbefaler å ta litt hardt i når budsjettet settes opp.
– Ta heller litt i, og få en positiv overraskelse på slutten når man kanskje ikke har «brukt opp» budsjettet. Ta høyde for at enkelte ting kan bli litt dyrere enn forutsett, for eksempel brudekjolen, heldagsfoto i stedet for halvdagsfoto og så videre, sier Nissen.
Mat og drikke er som regel det dyreste i budsjettet, men også noe av det viktigste, ifølge Brudepikene.
– Velg det dere vil ha, og ikke tenk så mye på at enkelte gjester kanskje ikke liker det. Velg ofte det selskapslokalet er gode på, og ikke be de om å lage noe de aldri har lagd før. Eksempel på det er hvis man gifter seg i utlandet, og for eksempel ber om saus og poteter, som er typisk norsk. Da klør italienerne seg i hodet.
Uansett, nøysom planlegging gir lave skuldre og gode resultater.
– God planlegging på forhånd, gir en god bryllupsdag. Prøv å ikke stresse, og ikke la bagateller, som kanskje bare du ser, ødelegge dagen. Det viktigste er å kose seg, og være i nuet, sier Nissen.
NYTT MAGASIN: VG Bryllup inneholder en rekke gode tips til bruden, samt intervju og bilder fra de mest inspirerende bryllupene! Du kan også bestille magasinet her.
HUSKELISTE
Startfasen:
- Finn sammen ut av prioriteringer, ønsker og forventninger.
- Sett opp tentativt budsjett.
- Tenk over type bryllup, stort eller intimt?
- Research lokasjon.
- Bryllupsplanlegger, eller hjelp av familie venner? Velg personer.
- Lag gjesteliste.
- Sett av dato.
- Send ut «save the date»-kort.
Budsjett:
- Sett en maksgrense.
- Lag en spareplan.
- Vær realistisk, jo fler gjester jo dyrere.
- Undersøk mulighetene på destinasjonen/lokalene for best pris.
- Sammenlign ulike leverandører og priser.
- Husk på prioriteringene deres. Ranger hva som er viktigst: mat, åpen bar, musikk, blomster, foto, destinasjon osv.?
- Sett av en liten buffer, i tilfelle ekstra kostnader.
Lokasjon:
- Velg et sted dere trives med. Destinasjon, eller lokale i nærområdet.
- Vurder plass. For lite eller for stort?
- Hva inngår i lokalet? Mat, teknisk, uteområde, utstyr?
- Vurder dekor-behov.
- Sørg for tilgang til lokale før bryllupet, og finn ut når dere må være ute.
Mat og drikke:
- Velg mat dere liker.
- Tenk over sesong og lokale råvarer.
- Ha gjerne en vegetarmulighet.
- Prøvesmak menyen og kaken.
- Sjekk hva selskapslokalet er gode på.
- Få allergi-info fra gjestene.
- Sørg for nok mat gjennom dagen så gjestene holder seg mette.
Musikk:
- Hvor skal musikken spilles fra? Spilleliste, live, DJ, opptredener?
- Velg musikk med god stemning og variasjon som passer flere generasjoner.
- Sjekk at lokalet har muligheter for å spille musikken slik dere ønsker.
- Sørg for god lyd.
- Lag spilleliste og gi ansvaret til en dedikert person.
- Velg personlige låter.
Midtveis:
- Send ut invitasjoner.
- Finn antrekk.
- Gifteringer.
- Blomster.
- Dekor.
- Lag bordplassering.
- Lag en tidslinje for dagen og del med gjestene.
For gjestene:
- Sørg for nok mat og drikke.
- Gi info om: toalett, transport parkering, pauser og plan for dagen.
- Vurder bordplassering, hvem passer godt sammen?
- Ha vær og temperatur i bakhodet. Kaldt? Ta med pledd. Varmt? Finn ut av områder med skygge.
- Underholdning.
Antrekk/tilbehør/hår og sminke:
- Test sveisen.
- Sørg for komfort. Sko og antrekk som sitter godt.
- Velg personlig.
- Ha nok klær.
Til dagen, et bryllups-førstehjelpsskrin som forloveren passer på:
- Ringer.
- Papirer til giftermål.
- Sysett med saks og sikkerhetsnål.
- Ekstra smykker og bakdel til øredobb.
- Pinsett.
- Våtservietter og sminkeservietter.
- Sminke: Leppestift og lipgloss, maskara.
- Deodorant.
- Hårstrikker og klemmer.
- Reisetannbørste, tannkrem/pastiller for god ånde.
- Tamponger.
- Plaster.
- Blank neglelakk.
- Skosåler å ha inni høye hæler.
- Lave sko.
- Neglefil.
- Beskyttelse til sålene på høye hæler.
- Myggspray om bryllupet er i Sør-Europa eller om sommeren.
- Gnagsårplaster.
- Hodepinetabletter.
- Snacks og ekstra drikke.
- Overnattingsbag med innhold.