Mote

MinStil: Well Dressed Dad

Sivilingeniøren og seksbarnsfaren Nick Johannessen (52) sin unike stil har gitt ham internasjonal oppmerksomhet.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

I spalten MinStil snakker MinMote med velkledde og inspirerende folk om klær og stil. Vi har allerede tatt en prat med blant andre ANDERS GRAN, VANESSA RUDJORD og MAREN SCHIA.

Nå er det Nick Johannessen som står for tur. På Instagram opererer Johannessen, som er pappa til fire og bonuspappa til to, under navnet «Well dressed dad». Her deler han bilder av egen stil til over 14.000 følgere. Det har ført til at han har havnet på best kledd-lister sammen med influencere og kjendiser hos tungvektere som GQ og Esquire.

– Hvordan vil du beskrive stilen din?
– Jeg ser selv på det som en hybrid av klassisk britisk, denim, vintage, militær, japansk «rugged» og en slags trad-Ivy. En leken blanding av alt mulig som jeg liker, satt sammen til noe som funker for meg. Stil kan være veldig rigid og mange har sterk tilhørighet til en definert stil og subkultur.

– Det er gøy å plukke det man liker, blande det godt og ha en tå innenfor mange stiler. Det er også spennende å utfordre seg selv litt, det å bruke hatt har vært en interessant opplevelse. Man blir utrolig selvbevisst til å begynne med, men det går raskt over, og man har noe helt nytt i stilen sin.

– Hvilke nøkkelplagg finner vi i din garderobe?
– Jakkene er nok det viktigste. Ikke nødvendigvis at et antrekk starter med en jakke, men en jakke er alltid med og ikke likegyldig. En fin tweedjakke eller frakk, eller en sliten Barbour; det er evig mange variasjoner. Norske merker som Serac og Norwegian Rain leverer bra på det å lage jakker som fungerer til flere situasjoner. Det er veldig trist at så lite lages i Norge nå.

– Hva er ditt beste second hand- eller vintage-kjøp?
– Jeg kjøper mest second-hånd og har gjort mange gode funn. Skulle gjerne kjøpt mer vintage, men det er vanskelig å finne ting jeg liker og som passer. Veldig mye av det som bys fram er nyere vintage, mye av dårlig kvalitet og laget av kunstfiber og i stiler som ikke passer meg, sier han og fortsetter:

– Det er ironisk at samtidig som folk vil kjøpe vintage for å være bærekraftige og miljøvennlige, så er det mye syntetiske klær som slipper mer og mer mikroplast desto eldre de blir. Det er veldig mye klær som kan gjenbrukes i verden, men vi har et problem med at mye av de fra de siste 40 årene er av en kvalitet som ikke er veldig gjenbrukbart. Selv Fretex, det store gjenbruksalibiet, er full av elendig fast fashion som selges til en pris som er nær nypris. Er dette en funksjon av hva folk kvitter seg med eller at det er umulig å plukke bra ting fra 30 tonn klesavfall hver dag? Det viktige er at klær holdes i omløp, så det kan være mer bærekraftig å selge eller gi bort til noen som vil bruke dem videre.

– Hva står øverst på ønskelisten akkurat nå?
– En skreddersydd Savile Row-dress i tweed av ypperste kvalitet, perfekt tilpasset til meg, som kan vare livet ut og brukes til både hverdag og anledninger. Sannsynligheten for at det vil skje er nok heller liten, til det er det for kostbart, men det er en ambisjon å strekke seg mot!
– Hvem eller hva inspirerer deg?
– Inspirasjon kan komme fra forskjellige steder. Det kan være at strikkevester plutselig blir aktuelle når en veterinær i Yorkshire står opp til skulderen i en ku, eller digre bukser på sære hipstere i Tokyo. Gamle bilder av motorsyklister som konkurrerer i Belstaff, eller kanskje en gangster med hatt i den siste filmen Guy Ritchie.

– Det er nok mest det visuelle som skaper følelser som man ønsker å gjenskape. Kanskje ikke så mye det med kua, men mye dreier seg om en slags flukt. Rent praktisk sett kunne man kledd seg på langt enklere vis men på samme måte som man ikke vil ha den triste bilen, det kjedelige huset eller et liv uten lyspunkt så kan man kle seg litt større.

– Hvilke bærekraftige valg tar i garderoben?
– Syntetiske stoffer og fiber styrer jeg unna i størst mulig grad. Jeg prioriterer naturfiber og da klær som er laget for å vare og kunne repareres. Nytt kjøper jeg kun fra merker jeg vet driver etisk og så bærekraftig som mulig. Brukt er litt lettere, men da helst glemt gull fra nyere tid eller gode kjøp. Sokker er et unntak da de slites ut for fort, så der tolereres litt syntetfiber.

– Det er ellers noe å tenke på at de fleste jeans inneholder elastan for komfort, noe som bidrar til spredning av mikroplast. Gjennom bloggen og podkasten min tar jeg opp temaer som bærekraft og hva vi som forbrukere kan gjøre bedre. Det er et stort og komplisert tema med mange konkurrerende agendaer og det er lett å møte veggen i hvilke valg man kan og bør gjøre.

– Hvilke trender har du troen på nå?
– Trender er per definisjon forbigående og ikke veldig interessante. Kvalitet, naturfiber og tidløshet burde være trender, men det hjelper lite når industrien er avhengig av at vi kjøper og kjøper. Bærekraft pushes hardt som trend, men det er i liten grad enighet om hva det innebærer eller hvordan man prioriterer det. Det holder ikke å si at man kjøper mest mulig vintage.
– Hva er din motesvakhet, som du alltid er på jakt etter?
– Bra saker som passer inn i samlingen og som jeg ikke allerede har, uavhengig av om det er en jakke, bukse, sko eller skjorte eller noe helt annet. Når man allerede har mer enn man egentlig trenger er det mest for sport at jeg titter litt rundt og ikke for å dekke et behov. For å lage interessante bilder til Instagram trengs det også litt props.

– Hvordan er ditt forhold til designerklær, og hvordan bestemmer du deg for ditt neste kjøp?
– Hva er egentlig designerklær? Designerklær av typen high-fashion med flashy logoer har jeg lite til overs for både utseendemessig og prismessig. Jeg har noen kvalitetsmerker jeg liker og følger med på over tid, men har ikke låst meg til noen og liker sjelden mer enn litt av hver kolleksjon.
– Hva ser vi deg aldri i, og hvorfor?
– Ankelsokker, Chelsea-boots, prangende logoer, seilerjakker med poppet krage, sko med firkantet tå eller veldig spiss.

– Ditt aller beste motetips?
– Prøv før du kjøper. Nettkjøp uten reell mulighet til retur er oppskriften på bomkjøp. Selv om man kan sammenligne mål er det stor forskjell på å faktisk prøve noe på. Dette gjelder både med tanke på om plagget fysisk passer deg men også om det ser bra ut.

– Et annet problem er at de fleste etter hvert vet hva de liker og da er det lett å kjøpe det samme igjen og igjen. Det kan være lurt å stoppe opp litt og tenke om man allerede har noe som ligner. Det er også lett å la seg forlede av den snikende påvirkningen vi utsettes for. Den der du plutselig føler at «rutete bukser, det må jeg virkelig ha!», men ikke helt vet hvor du fikk det fra. Er det det at mange går med det? Har det vært omtalt i mediene eller vist på Instagram? Markedsføring er vitenskapelig og effektivt og det påvirker oss. Unngå likegyldige kjøp som du egentlig ikke bryr deg om. 70 % salg er som ølbriller for kleskjøp, så hold deg edru.
– En annen sak er at man bør kle seg for egen glede. Vi tenker alle for mye på at de rundt oss observerer og vurderer oss, sannheten er at de fleste har mer enn nok med å vurdere seg selv, slik at vi bruker for mye tid og energi på hva andre tror om oss.

– Hvordan får du mest mulig ut av garderoben din uten å kjøpe noe nytt?
– Kjøp farger og klær som passer sammen og bruk de i forskjellige kombinasjoner. Mulighetene øker dramatisk når det meste kan kombineres ulike veier samtidig som du har en stil som henger sammen og er din. Klær trenger ikke å være i samme stil for å brukes sammen. En militærfrakk kan kombineres med tweedbukser og en strikket vest. Helt forskjellig stil og æra, men farger og fiber funker sammen. Piff opp med for eksempel et slips, pins, en hatt eller en bag.

– Hva betyr stil og klær for deg?
– Mye av det som er interessant ligger i historiene og håndverket som ligger bak. Jeg risikerer iblant å være kledd som en vandrende infotavle. «Ah, rart du skulle nevne denne jakken, hør her så skal jeg fortelle litt!». Det er alltid hyggelig å møte noen som deler interessen. Utover det så har jeg alltid hatt et visst formidlingsbehov og interessen har ført til blogg, podkast og YouTube-kanal. Der dreier det seg i stor grad om det rundt klær som ikke dreier seg om business-siden.

Publisert:

Relaterte artikler

KLÆR

MinStil: Seline Pettersen

MOTE

MinStil: Andreas Feet

KLÆR

MinStil: Annika Sofie

KLÆR

MinStil: Sumaia Hassan

KJENDIS

MinStil: Kjetil-André Ward

KJENDIS

MinStil: Hedda «Mae» Aalvik Grønhaug

KLÆR

MinStil: Elsa Fredrikke