Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

På MinMote finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter MinMote skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener MinMote penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på MinMote, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Dette er merket motebransjen elsker akkurat nå

Chic, eksklusivt og avslappet er det som beskriver Sporty & Rich best - merket it-jentene elsker akkurat nå.

@sportyandrich @emilyoberg

Foto: Produsenten/@sportyandrich @emilyoberg

@sportyandrich @emilyoberg

Foto: Produsenten/@sportyandrich @emilyoberg

Klesmerket Sporty & Rich ble startet av den canadisk-filipinske influenceren Emily Oberg (26) som i skrivende stund har 327.000 følgere på Instagram.

It-jenter som Pernille Teisbæk, Rosie Huntington-Whitley og modellen Chiara Sampaio blir ofte sett iført merket.

Sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz, mener det er to aspekter som gjør at merket har blitt så populært blant it-jenter og i motebransjen.

– Grunnen til dette merkets suksess er veldig enkel; troverdighet. Skal du lykkes med streetwear må du har streetkred - både som designer og merkevarebygger, og det har Emily Oberg. Og da er veien inn i garderoben til noen av verdens kuleste mennesker ganske kort. Og vips følger verden etter, sier Hartz.

Sporty & Rich startet først som et moodboard med bilder - Oberg ville prøve å fange en følelse hun var estetisk tiltrukket av, så ble det til et magasin før hun tok sats og lanserte det som et eget klesmerke i 2014.

– Det er et livsstilsmerke og et moodboard, har Obergs tidligere uttalt til magasinet GQ.

Oberg forklarer via merket nettside at hun er på jakt etter å skape en spesiell stemning med musikk, bilder og styling. 26-åringen har lang fartstid i motebransjen til tross for sin unge alder, og har blant annet jobbet som kreativ leder for streetwearmagasinet Complex Magazine, og flere merkevarer som Outdoor Voices og Keith Women.

GQ beskriver merket helt spot on: Det perfekte athleisure-merket for dem som elsker estetikken til bildene til fotografen Slim Arons, og paparazzibilder av prinsesse Diana iført sportsklær på 90-tallet. Ser du det for deg?

Moteekspert: Troverdighet og streetkred er nøkkelen

Hartz peker på at Oberg er tro mot sin egen stil, og at bakgrunnen hennes som kreativ leder for diverse streetwear-merker gjør at hun også oppnår kred i bransjen.

– Emily Oberg er til tross for sin unge alder allerede en erfaren og kredibel aktør i streetwear verden - først som reporter og utvikler av videoplatformen til streetwear magasinet Complex Magazine, deretter som kreativ leder for streetwear-merket KITH Women.

STILIKON: Prinsesse Diana var, og er fortsatt et stilikon for mange. Blant annet Emily Oberg bak merket Sporty & Rich. Her er Diana avbildet idet hun forlater et treningssenter i 1995. Foto: Anwar Hussein/WireImage
STILIKON: Prinsesse Diana var, og er fortsatt et stilikon for mange. Blant annet Emily Oberg bak merket Sporty & Rich. Her er Diana avbildet idet hun forlater et treningssenter i 1995. Foto: Anwar Hussein/WireImage

– Oberg lever sitt eget brand i L.A. og er tro mot det kule, 90-talls aktige, preppy og sporty universet hun har skapt.. Hennes overbevisende estetikk og merkevarebygging går igjen i alle ledd - enten det er magasinet, Instagram-kontoen, kampanjene deres eller klærne hun designer for Sporty & Rich, sier Hartz.

Oberg har uttalt på sin Tumblr-side at hun elsker estetikken fra 80- og 90-tallet, og har disse to tiårene som hovedinspirasjon når hun utfolder seg kreativt innen kunst, musikk og mote.

«Jeg trekkes mot de primære nyansene fra den tiden; sportsklær, introduksjon av herreklær i kvinnekolleksjoner, og aspektet av minimalisme og enkelhet. Alt dette er like relevant da som nå», skrev hun.

Og dette kommer helt klart til syne i kleskolleksjonene hennes og på merkets Instagram-profil. Oberg har spesialitert seg på avslappede plagg med en dose L.A. coolness - joggedresser i tykt bomullsstoff, solbleket farger, små broderte logoer og kule collegegensere.

Nå bor Oberg i L.A., nærmere bestemt i Beverly Hills, med kjæresten sin David Obadia, som også jobber i motebransjen. Han står blant annet bak klesmerket Harmony Paris.

Som ethvert klesmerke som vil skape buzz og eksklusivitet, er Sporty& Rich-nettbutikken stengt for øyeblikket. Alt er utsolgt, og neste «drop» kommer 1. mai. Vi venter i spenning...

PS! Hvis du ikke vil smykke deg med tittelen sporty og rik, og ikke gidder å vente helt til mai så kan du ta en titt på noen av disse joggedressene istedenfor:

joggedresser

Joggedress fra Bik Bik. Foto: Produsenten

joggedresser

Joggeshorts fra Gina Tricot. Foto: Produsenten

joggedresser

Joggebukse fra H&M. Foto: Produsenten

joggedresser

Joggebukse fra Champion. Foto: Produsenten

Hvordan var din opplevelse i dag?