«Annijor» og Theo om det nye smykkemerket, samarbeidet og muligheten for å skape noe større.
Når Anniken «Annijor» Englund Jørgensen (26) har fått spørsmål om smykkene sine det siste halve året, har hun forholdt seg taus og hemmelighetsfull.
Grunnen er enkel, men veien dit har krevd mange arbeidstimer. Hun og forloveden Theo Engelstad (27) har nemlig i hemmelighet skapt sitt eget smykkemerke sammen.
Jørgensens 276.000 følgere har fulgt med på veien, og kanskje ant at noe er i gjære. Nå er smykkemerket Englund1917 ute i verden. MinMote møter paret hjemme i deres store, klassiske leilighet, et steinkast unna St. Hanshaugen.
Enkelt og klassisk
På den nyoppussede marmorbenken på kjøkkenet ligger enkle, klassiske smykker i sølv og gull sirlig plassert på et marmorfat. Ulike øreringer, kjeder og en ring utgjør første kolleksjon fra merket, som er startet nettopp her på kjøkkenbenken.
– Jeg har hele tiden visst at jeg ville ha et smykkemerke. Det er oppkalt etter oldemoren min, som ble født i 1917. Hun var utrolig kreativ, men slet mye psykisk. Jeg tror jeg har fått kreativiteten min fra henne, så dette er en hyllest til henne.
– Et naturtalent i alt
Dette er det tredje merket Jørgensen lanserer. Fra tidligere har hun klesmerket Knust Porselen og kosmetikkmerket Natálie. I tillegg drifter hun egne sosiale medier, gjør kampanjer og alt arbeidet som ligger bak fasaden.
– Nå er det mitt siste merke, slår hun fast, mens Theo ser lurt på henne, uten å se helt ut som han tror på det hun sier.
Rett etter at de to ble et par i september 2021, lanserte hun ideen om smykkemerket til ham. Han svarte raskt at det var noe han ville være med på. Hun ga ham utfordringen i å tegne smykkene i 3D.
– Jeg trodde ikke han ville klare det. Da han viste meg tegningene trodde jeg han hadde funnet de noe sted. Det var helt sykt. Jeg har aldri møtt noen som jobber så hardt som Theo. Han er et naturtalent i alt.
Jørgensen har hatt en forkjærlighet for solid gull og ekte diamanter. Men for å gjøre smykkemerket tilgjengelig, er disse smykkene produsert i sølv og forgylt med gull, samt glitrende zirkonia.
– Det er basic og enkelt å bruke. Det viktige for meg er at det smykker man kan bruke hver eneste dag.
– Kan aldri logge helt av
Noe av det paret falt for ved hverandre er arbeidskapasiteten, og at de ikke gir seg om de først har begynt å jobbe for noe.
– Det å drive tre selskaper og holde på sånn jeg gjør, er en livsstil. Det er også prisen å betale for å tjene gode penger. Det er ikke noe som heter ferie. Man kan aldri logge helt av. Det er også sykt gøy når man ser resultater. Dette er hva jeg lever for. Men samtidig må man passe på litt, og også ta seg tid til å være bare kjærester, sier Jørgensen.
Men bryllup? Det har ikke det nyforlovede paret tid til å planlegge nå.
– Vi skal fortsatt gifte oss, men jobb kommer først nå, avslutter Engelstad.
En av både gledene og frustrasjonene for Engelstad ved å jobbe tett med forloveden, er at hun vet nøyaktig hvordan hun vil ha det. Og om hun ikke er fornøyd, sier hun enkelt og greit «nei».
– Jeg har jobbet mye fysisk, så det tok litt tid før jeg anerkjente hvor mye hun faktisk jobber. I begynnelsen var det vanskelig å se, men nå forstår jeg at hun alltid gjør noe som er for jobb.
Og nå blir han også en del av teamet bak «Annijor». Jørgensen har sagt opp managementet sitt, samarbeidspartnere og lager for klesmerket, og nå er det de to. Fra desember står de helt på egne ben.
– Dette er mannen bak alt, sier Jørgensen.
Ville ikke være på bilder
På Instagram poserer de sammen, gjerne tett omslynget og kledd i matchende, minimalistiske looks til hennes 270.000 følgere. «Annijor» har vært en av Norges mest profilerte influencere lenge. Men om du googler Theo Engelstad, finner du få treff.
– Det har alltid vært målet mitt. Det mest ideelle har vært om man ikke finner noe på Google. I utgangspunktet var det noe jeg absolutt ikke ville, men så har jeg sett at det ikke er så farlig, sier Engelstad.
– I begynnelsen ville han ikke være med på bilder, eller være en del av mitt offentlige liv. Jeg aksepterte det, men det kommer til et punkt hvor det ikke går lenger. Man må gi opp en del av livet sitt. Jeg vil ha med partneren min i livet mitt, og offentligheten er en del av det.
– Hvordan har det vært for deg, Theo?
– Det har gått overraskende fint, men hadde du spurt for et år siden, hadde fashion week vært det siste stedet de hadde sett meg.
– Lært veldig mye
Økonomisk har de begge gått inn med femti prosent hver i smykkemerket. Anniken har følt på at hun har tatt fra Theo mulighetene til å bygge en karriere på egen hånd og risket hans penger. Theo har vært bekymret for å ødelegge det Anniken har bygget opp siden hun var 15 år.
– Jeg har sagt til ham at jeg kan selge hva som helst, sier hun og ler.
Theo stemmer i, og sier han er glad for utfordringene samarbeidet har gitt ham.
– Her har jeg fått prøvd meg skikkelig. Jeg har lært veldig mye. Jeg ser på det som en hvilken som helst annen investering, og vi har jo troen på at dette skal gå bra. Det er verdt et forsøk. sier Engelstad.
– Jeg har hatt mulighet til å bygge kapital, og tenker at dette går bra. Det jeg syns kan være ubehagelig når vi sammen skal ta over dette lille imperiet, er at vi tjener penger på meg. Hva om det skulle skjedd meg noe, eller pajjer helt, så går vi under begge to? Det er risikoen jeg tenker på, sier Jørgensen.
– Fallhøyden blir ganske stor?
– Det er noe jeg har vært bekymret for. Det er Anniken som har noe å tape, og har bygget opp dette. Vi har en avtale om at vi er kjærester først, og så prøver vi. Om det ikke fungerer går vi tilbake til å være kjærester, sier Engelstad.
Jørgensen føler seg trygg til å stå på egne ben, og er glad hun har kjæresten å støtte seg på.
– Selvfølgelig skal vi gjøre dette sammen. Bygge noe, skape noe større, sammen. The sky is the limit.