MinStil: Emil Ringheim

BRENNER FOR DESIGN: Emil Ringheim fortsetter å utvikle klesmerket sitt Outdrop og har spennende planer for 2021. Foto: Balder Maximus
BRENNER FOR DESIGN: Emil Ringheim fortsetter å utvikle klesmerket sitt Outdrop og har spennende planer for 2021. Foto: Balder Maximus

– Jeg liker når folk viser litt fingeren til det som er «inn» og heller finner glede i å kle seg i noe de føler samsvarer med sin person. Trender passerer, du forblir, hehe, sier designeren Emil Throndsen Ringheim (22). 

I spalten MinStil snakker MinMote med velkledde og inspirerende folk om klær og stil. Vi har allerede tatt en prat med blant andre Celine Aagaard, Rikke Sandvold og Rune J'Atoche. Nestemann ut er Emil Ringheim.
22-åringen fra Nordstrand i Oslo kom som en rakett inn i den norske motebransjen da han som 17-åring droppet ut av skolen for å satse på designdrømmen. Året etter viste han frem sin andre kolleksjon under moteuken i Oslo foran et kjendistungt publikum.

Siden den gang har Ringheim blant annet jobbet side om side med designteamet hos Holzweiler, designet kostyme for artisten Unge Ferrari og gjort seg mange nye og viktige erfaringer, forteller han til MinMote.

– Den siste tiden har vi jobbet med lansering av et samarbeid med den Grammy-vinnende produsenten og artisten Lido. Siden den første visningen min har det vært en turbulent modningsprosess hvor jeg i stor grad har sluttet å lene meg på å være en ung og lovende designer, men heller stole på ferdighetene mine og til en viss grad vokse opp. Verden er ikke like enkel og overkommelig som den var den gang, men jeg har lovet meg selv å aldri slutte å være uredd.

TREND HAN HAR TRO PÅ: – Corona-vaksinen. Håper vi går friske og immune ut av 2021. Jeg har også veldig troen på åpenheten flere merker viser til rundt produksjonsprosessene sine og at trenden «mer bærekraftig» har kommet for å bli. Det er fett, svarer Ringheim på spørsmål om hvilken trend han har mest tro på for den kommende sesongen. Foto: Stian Werme
TREND HAN HAR TRO PÅ: – Corona-vaksinen. Håper vi går friske og immune ut av 2021. Jeg har også veldig troen på åpenheten flere merker viser til rundt produksjonsprosessene sine og at trenden «mer bærekraftig» har kommet for å bli. Det er fett, svarer Ringheim på spørsmål om hvilken trend han har mest tro på for den kommende sesongen. Foto: Stian Werme

– Hva driver du med nå om dagen?

–Vi har nylig etablert et kontorkollektiv i Sandvika med flere av mine nærmeste venner som har vært enormt motiverende det siste året. Der sitter jeg sammen med blant annet smykkemerkene Demba Oslo og DBLK, filmselskapet Huge, musikk labelet Toothfairy og kunstnerne Duer, alle under samme tak. Fin, ko-ko gjeng, sier Ringheim og fortsetter:

– 2021 derimot byr på et veldig spennende prosjekt med forfatteren Aon Raza Naqvi og F5, ready-to-wear kolleksjon for Olav Stubberud og ikke minst, Outdrop sin neste kolleksjon.

– Hvordan vil du beskrive stilen din?

– En miks mellom «Fargo» sesong 4, gjenbruk og 17. mai-komiteen.

– Hvilke nøkkelplagg finner vi i din garderobe?

– Store vintage dressbukser, hvite T-skjorter og en lang Burberry kåpe kjøpt second-hånd i Amsterdam. Pluss Heliot Emil karabinkroken med nøklene mine på fra Futur, den går jeg ikke en dag uten.

– Ditt beste second hand/vintage-kupp?

– Definitivt et par YSL dressbukser i mørk korall. De er så fine, men må strykes såpass ofte og grundig at de er forbeholdt de spesielle anledningene.

– Hva står øverst på ønskelisten akkurat nå?

– Et lysere 2021 for alle som slet seg gjennom fjoråret. Økonomisk stabilitet som jager meg og ikke omvendt hadde heller ikke skadet.

KOSTYMEDESIGNER: Emil designet en jakke til artisten Unge Ferrari, Stig Joar Haugen, som han brukte i musikkvideoen til Hkeem sin nye låt, «KDVPM». Foto: Christian Zervos
KOSTYMEDESIGNER: Emil designet en jakke til artisten Unge Ferrari, Stig Joar Haugen, som han brukte i musikkvideoen til Hkeem sin nye låt, «KDVPM». Foto: Christian Zervos

– Beskriv din ultimate drømmedag fra morgen til kveld:

– Våkne opp og ta en kald dusj for å få i gang systemet, komme seg ekstra tidlig på kontoret så følelsen av at du er produktiv før omverdenen har rukket å stå opp siger inn, et par kopper god kaffe, lunsj og latter med nevnt kollektiv, high-fives og klemmer når deadline er nådd og prosjekt ferdigstilt. Etterfulgt av vandring oppover Løkka med besøk hos de beste selvstendige klesbutikkene i området, hygge og middag på Skaal og avslutningsvis en altfor svett Dutty Dior-konsert på Parkteatret.

– Ditt beste velværetips?

– Sov nok, ring noen når ting er tøft og ikke drikk når du er trist. Det er mine gylne tre i hvert fall.

– Du har totalt kleskrise, hva gjør du?

– Bukser fra Dickies og en stor hoodie, eller all black og boots funker alltid.

A post shared by Emil Ringheim (@emilringheim)

– Har du et favorittplagg i klesskapet?

– På et tidspunkt var min flotte bestefar Ole tydeligvis nøyaktig samme størrelse som jeg er i dag. Hans pinstriped Tiger of Sweden-dress fra 1962 passet meg som om den var skreddersydd da jeg arvet den og det har vært favoritten siden.

– Gjør du noen bærekraftige valg i garderoben?

– Jeg handler sjeldent, og når jeg gjør det handler jeg som oftest vintage. Når man jobber så tett med klesproduksjon så forsvinner på mange måter verdien bak merkelappen og mye av gleden rundt å shoppe for å shoppe, i alle fall for min del. Det handler mye mindre om brand og trend og mer om hva som gir deg den gode kjøpsopplevelsen tvers igjennom. Da kan det liksom ikke være noe «kanskje» rundt om de som har laget plagget har fått ordentlig lønn for min del, sier Ringheim og fortsetter:

– Det blir litt som å se baksiden av mynten, jeg tror aldri jeg kunne kjøpt en «fast fashion»-T-skjorte igjen for eksempel. Jeg vil alltid heller betale mer for et plagg jeg vet er av høy kvalitet og er produsert under gode omstendigheter, som igjen skaper et incentiv for å ta bedre vare på plagget.

NØKKELPLAGG; Dressbukser og frakk står blant annet på listen over nøkkelplagg i garderoben til 22-åringen. Foto: Balder Maximus
NØKKELPLAGG; Dressbukser og frakk står blant annet på listen over nøkkelplagg i garderoben til 22-åringen. Foto: Balder Maximus

– Hvilken trender har du troen på akkurat nå?

– Corona-vaksinen. Håper vi går friske og immune ut av 2021. Jeg har også veldig troen på åpenheten flere merker viser til rundt produksjonsprosessene sine og at trenden «mer bærekraftig» har kommet for å bli. Det er fett.

– Har du noe du alltid er på jakt etter?

– Det kommer sporadisk, plutselig popper et antrekk inn i hodet mitt etter en eller annen impuls. Som regel skisser jeg det ned i håp om at det finnes, om ikke hopper jeg inn i Illustrator.

– Hva ser vi deg aldri i, og hvorfor ikke?

– Solbriller eller hodeplagg som passer, jeg har rett og slett et veldig stort hode.

A post shared by Emil Ringheim (@emilringheim)

– Ditt aller beste motetips?

– Å kle seg er et eget rom for å uttrykke seg, og det er noe av det jeg liker best med klær, sånn jevnt over. Det finnes et antrekk til enhver anledning, men også til ethvert humør. For min del handler det kun om hvem du vil være og hvordan du vil bli oppfattet. Jeg liker det lille frirommet der, hvor du kan være akkurat den du vil, sier Ringheim og legger til:

– Det er mye mas om de hippeste merkene, spesielt i ungdomstiden. Jeg liker når folk viser litt fingeren til det som er «inn» og heller finner glede i å kle seg i noe de føler samsvarer med sin person. Trender passerer, du forblir, hehe.

Emil Throndsen Ringheim er sønnen til VGs magasinredaktør Jane Throndsen.

Hvordan var din opplevelse i dag?