OPPHAVET: Leandra Medine, aka Manrepeller, begynte med #oneleggedselfie, og følgerne fulgte etter. Foto: NTB scanpix
Mote

Historien bak #Oneleggedselfie

#Oneleggedselfie startet hos Leandra Medine. Men hvorfor har poseringen blitt så populær? Vi spurte ekspertene.

  • Synne Krogstad Johnsen
Publisert:

Du har sikkert sett det mens du scroller nedover Instagram-feeden, bilder av folk som tar en selfie i speilet mens det ene benet er plassert oppå en skjenk, baderomsbenk, kommode eller bord. Dette er #OneLeggedSelfie med den amerikanske influenceren Leandra Medine i spissen.

Stor påvirkningskraft

Det er med god grunn at denne hashtaggen har fått oppmerksomhet.

«Stolt initativtaker av den greia hvor du løfter en fot for å få plass til skoen din i fotorammen», skriver Medine i sin biografi på Instagram, hvor hun har rett i underkant av en million følgere.

Kine B. Hartz, sjefredaktør i motemagasinet Costume, mener at hashtaggen, som har over 700 tagger på Instagram, har blitt populær fordi det er en praktisk posering som mange kan kjenne seg igjen i.

– Det er en klassiker når man ikke har tilgang på helspeil, og prøver å se hvordan antrekket egentlig funker i sin helhet, sier hun til MinMote.

Kine B. Hartz, sjefredaktøri Costume. Foto: Privat

Sonia Uppal, mote- og skjønnhetsansvarlig i Costume, er enig.

– Det er ikke tvil om at Leandra med sine 954 000 følgerne på Instagram (i skrivende stund) har en enorm påvirkningskraft og har klart å etablere en hashtagg ved å aktivt bruke den under postene sine. Dette er jo en helt genial måte å få vist frem hele antrekket sitt på uten at det ser oppstilt ut, sier hun.

Sjelden kombinasjon

Videre så trekker Hartz frem Medines posisjon i motebransjen som en viktig faktor bak spredningen av hashtaggen.

– Leandra Medine har en eklektisk og kul stil og er et moteikon, men hun er også veldig morsom og skriver om en mote på en personlig og intellektuell måte. Dette er en sjelden kombinasjon som gjør at hun har fans over hele verden, sier mener hun.

Uppal trekker frem Medines tendens til å by på ulike sider av seg selv som grunnen til at hun er så populær.

– Personlig liker jeg den uanstrengte stilen hennes som alltid ser så gjennomført ut. Jeg elsker også at hun er så uhøytidelig og byr på så mye humor. Kanskje det som skiller henne fra andre Instagram-profiler. Man får ikke bare påfyll av god moteinspirasjon, men også et innblikk i hverdagen til en travel tvilling-mamma i hektiske New York, sier hun.

Sin egen nisje

Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør i nettmagasinet Melk & Honning, trekker frem det faktum at Medine har funnet sin egen nisje som bakgrunn for hennes popluaritet.

– Hun representerer på mange måter en ny type influencer der fokuset ikke lenger er på «det perfekte», uten at hun er den typiske nabojenta av den grunn. Hun fremmer at kvinner og 'female empowerment' ikke er betinget av hva menn mener om det de har på seg som sitt DNA, og beholdt det siden. Dette er minst like aktuelt nå som det var da hun startet bloggen, sier Einarsdóttir til MinMote.

Videre trekker Einarsdóttir frem Medines tilnærming til mote som en faktor.

– Tradisjonelt sett, selv om det riktignok nå er i ferd med å endres, har mote, og spesielt luksusmote, vært noe som har vært forbeholdt en liten, eksklusiv gruppe mennesker. Influencere som Leandra Medine har ikke bare ufarliggjort det, men også gjort det gøy igjen, sier hun.

Humor møter mote

Medine har markert seg i moteverdenen med blant annet å starte mote- og livsstilnettsiden Man Repeller i 2010 med formål om å snakke om mote uten at det minsker ens intellekt. Men Medine er litt redd for å definere nettsiden for mye.

– Jeg vil ikke putte Man Repeller i en boks fordi det kan bety forskjellig ting for ulike mennesker, men jeg håper at det for alle lesere kan være en fordomsfri sone som tillater deg til å være akkurat den du er, selv med oppkneppet bukse, skriver hun på sin egen nettside.

Videre skriver hun om hennes første møte med media rettet mot kvinner.

– Så mye av det virket så uærlig, og det virket ikke som om de snakket til leserne, men om dem istedet. Hvor var alle vitsene? Og hvem bestemte at for at man skal bli tatt seriøs i motebransjen, for å vise kjærlighet, beundring og respekt for bransjen, så kunne man ikke gjøre spøke med den (og deg selv)?

Rettelse: Flere lesere har reagert på bildene som først var publisert i denne saken. MinMote har derfor valgt å fjerne noen av bildene fra den opprinnelige saken. Endringer ble gjort 20. april klokken 10.58.

Publisert:

Les også

  1. MOTE

    Fra arbeidssko til motesko: Slik fikk Dr. Martens ikonisk status

  2. INTERIØR

    Slik innreder du balkongen din nå

  3. KJENDIS

    MinStil: Anett Ringstad Jalland

Relaterte artikler

NYHETER

Over og ut for Manrepeller

KJENDIS

Dette er merket motebransjen elsker akkurat nå

KLÆR

Fem høydepunkter fra New York Fashion Week

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

Influencere i Norge og Sverige boikotter klesgiganten NA-KD

TILBEHØR

Norske merker lager «design»-ansiktsmasker

BRUD

Brudespalten: Se moteprofilens elegante bryllup