Fem høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week

NYTT UTTRYKK: Malene Birger sin nye estetikk og stilrene kolleksjon var blant de største høydepunktene, synes vi. Foto: Malene Birger
NYTT UTTRYKK: Malene Birger sin nye estetikk og stilrene kolleksjon var blant de største høydepunktene, synes vi. Foto: Malene Birger

Overraskende twister, ny estetikk og influencere som modeller - slik oppsummerer MinMote den heldigitale moteuken i København. 

De danske og norske motehusene måtte tenke nytt når de skulle presentere sine nyeste kolleksjoner under moteuken i København. MinMote pleier å være på plass i den danske hovedstaden for å rapportere live fra catwalken og gatemoten som pleier å være et stort høydepunkt.

Denne sesongen ble det ikke sånn, men det var mye å glede seg over for det. Nå er den første heldigitale Copenhagen Fashion Week historie, og vi oppsummerer høydepunktene.

1. Elegant By Malene Birger

Altså, wow! Denne kolleksjonen imponerte oss stort. Her var det monokrome antrekk, lag på lag og luksusfølelse hele veien. Dette er skandinavisk minimalisme på topp. Merket meldte i forkant av det digitale showet at de hadde endret på merkets estetikk og signatur, og det var svært synlig for publikum underveis i presentasjonen.

By Malene Biger

By Malene Biger aw 21.

By Malene Biger

By Malene Biger aw 21.

By Malene Biger

By Malene Biger aw 21.

By Malene Biger

By Malene Biger aw 21.

Mindre mønster og detaljer, renere linjer og fokus på struktur og enkelthet.

– Denne sesongen har det handlet om å redusere noe til den enkleste, reneste form, fortalte sjefdesigner Maja Dixdotter før visningen.

Malene Birger AW21. Foto: Malene Birger
Malene Birger AW21. Foto: Malene Birger

2. Smart metode hos Baum und Pferdgarten

Det danske merket løste den digitale visningen smart, spør du oss. De hadde plassert sine klær hos ulike influencere i flere land, og ville oppfordre til å begynne å leke seg med klær igjen. Mønstermiks og glade farger var gjennomgående. Dette var vitamininnsprøytningen vi trengte nå.

Baum und Pferdgarten

Baum und Pferdgarten aw 21.

Baum und Pferdgarten

Baum und Pferdgarten aw 21.

Baum und Pferdgarten

Baum und Pferdgarten aw 21.

Baum und Pferdgarten

Baum und Pferdgarten aw 21.

3. Ganni holder seg tro mot sitt DNA

Det er ikke uten grunn at Ganni har blitt en skandinavisk favoritt hos mange de siste årene. Det lekne danske merket har alltid høye forventninger knyttet til sine visninger, og de innfridde også når den ble digital. Kolleksjonen «Love forever» var laget som en hyllest til livet, musikken og det vi tar for gitt.

Kolleksjonen bygget videre på klassiske Ganni-plagg, og var inspirert av jentene som bruker klær fra Ganni, forklarte sjefdesigner Ditte Refstrup i en pressemelding.

Ganni

Ganni fw 21.

Ganni

Ganni fw 21.

Ganni

Ganni fw 21.

Ganni

Ganni fw 21.

4. Fest hos Rotate

Etter å ha sett kolleksjonen fra de danske influencerne Thora Valdimars og Jeanette Madsen er vi enda mer enn klare for å kle oss opp i partyantrekk igjen. Dette frekke showet oste som vanlig av glitter og glam, og ifølge designerne selv var kolleksjonen inspirert av 80-tallets store kultfilm «Cocktail» med Tom Cruise på en tropisk øy. Det var også innslag av mer komfortable plagg som strikk og jeans med tanken på hvordan det siste året har vørt preget av komfort, fortalte Madsen og Valdimars i en pressemelding.

Rotate aw

Rotate aw 21. Foto: Marco van Rijt

Rotate aw

Rotate aw 21. Foto: Marco van Rijt

Rotate aw

Rotate aw 21. Foto: Marco van Rijt

Rotate aw

Rotate aw 21. Foto: Marco van Rijt

5. Helomvendig hos Holzweiler

Etter en helomvending på kun to dagers varsel, viste Holzweiler sin kolleksjon fra sitt hovedkontor i Oslo. Kolleksjonen besto av flere plagg vi kjenner godt fra merkets DNA - oversized vinterjakker, strikk og gummistøvler. Det var også innslag av lakk og jacquard. Hovedinspirasjonen bak høst- og vinterkolleksjonen var museet «The Twist» på Kistefos utenfor Oslo.

– Å tviste noe er en måte å endre noe fra ordinært til ekstraordinært, en måte å se verden på en ny måte. Med utgangspunkt i gode, gjennomarbeidet silhuetter, har vi gjort små, interessante endringer og jobbet med detaljer, konstruksjon og kvaliteter som har dratt produktene i nye retninger, fortalte Maria Skappel Holzweiler til MinMote før den digitale visningen.

Holzweiler AW21. Foto: Magnus Nordstrand
Holzweiler AW21. Foto: Magnus Nordstrand
Holzweiler AW21. Foto: Magnus Nordstrand
Holzweiler AW21. Foto: Magnus Nordstrand

Hvordan var din opplevelse i dag?