Gigi i norsk desing
Mote

Norske designere merket «Gigi-effekten»

Det siste året har norsk design tatt steget ut i den store verden, det har også kjendiser lagt merke til.

  • Maiken Svendsen
Publisert:
Gigi i norsk desing

Gigi Hadid i Edda Gimnes. Foto: Getty Images.

Gigi i norsk desing

Gigi Hadid i C.L.E.A.N. Foto: Getty Images.

Gigi i norsk desing

Gigi Hadid i jakke fra Holzweiler. Foto: Getty Images.

Gigi i norsk desing

Gigi Hadid i kåpe fra ESP. Foto: Getty Images.

Det siste året har store internasjonale kjendiser som Gigi Hadid og Lady Gaga brukt norsk design. I tillegg har norske stjerner vist frem norske plagg i prestisjemagasin som W og Vogue.

NYHETER

Lea Meyer og Henrik Holm i britiske Vogue

Den internasjonale oppmerksomheten er ikke bare stas, men kan også ha en effekt, ifølge This Is PR (arrangørene av Oslo Runway) og Abelia (Forening for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO)

– Når store moteikoner ser til norsk design gang på gang er det en anerkjennelse av at det skjer spennende ting i Norge noe som gir selvtillit til designerne og viser at norsk design er på høyde internasjonalt, sier Ida Jordet i This Is PR til MinMote.

De siste årene har PR-byrået sørget for å invitere internasjonale gjester til moteuken. Yael Quint, innkjøper hos Allbright Fashion Library i New York, har vært i Norge under de siste fire moteukene. Selv om hun selv ikke vil ta æren for at hun introduserer stjernene for norsk design, så trekker designerne henne frem som en nøkkelperson.

NYHETER

Til semifinalen for prestisjepris

– Det er god PR

Jordet forteller at synligheten er positiv, og at de ser at interessen for norsk design øker.

– Det er selvsagt ikke kjendisene alene som er årsak til dette, men det har alltid en markedsverdi og er god PR, sier hun.

Gisle Mariani Mardal, leder for design og merkevare i Abelia, forening for kunnskap- og teknologibedrifter i NHO, støtter Jordet. Kjendisplasseringen ser han som en mulighet for å posisjonere seg, og få kredibilitet, noe som igjen kan være salgsutløsende.

– Det betyr at merker må rigge seg slik at de kan utnytte mulighetene som kommer med den type eksponering. Her gir jo sosiale medier og netthandel en fenomenal måte å spre budskap og til å gjøre fortjeneste, om kanalene brukes riktig, sier Mardal.

C.L. E. A. N: Gigi Hadid kledd i norsk design i New York i Januar. Foto: Getty Images

Han forteller at det er et kvalitetsstempel som må brukes aktivt i markedsføringen.

– I dag ser vi nettet som et «tredje marked» hvor du kan nå ut globalt, om du har skapt en digital forretningsmodell som tilgjengeliggjør produktene gjennom netthandel, forteller han og trekker frem Norwegian Fashion Hub som en arena for nettopp det.

NYHETER

– EN DRØM HAR GÅTT I OPPFYLLELSE

– Salget økte

Elisabeth Stray Pedersen, designeren bak merket ESP, merket at interessen økte etter at Gigi Hadid brukte en av hennes kåper i fjor.

– Salget har økt generelt på alle plaggene, men særlig på den kåpen, forteller hun til MinMote.

Det er både kunder og butikker som har fått øynene opp for merket, forteller Pedersen. Hun merket at hun fikk økt salg både internasjonalt og nasjonalt.

– Men det har også vært mye oppmerksomhet både i sosiale medier og i media, folk syns dette er gøy så det ble mye fokus, sier hun.

– Det har absolutt en positiv effekt, legger hun til.

Det at store influencere som Gigi Hadid bruker hennes plagg ser hun som en anerkjennelse.

– Når en så viktig influencer bruker plagget ditt så er det en bekreftelse på det du gjør, mener hun.

NYHETER

Hyllet Gigi Hadid for norsk kåpe

– Merket «Gigi-effekten»

Gigi Hadid har brukt Holzweilers plagg en rekke ganger det siste året.

– Det er en plattform hvor ting blir sett, men samtidig bruker Gigi nye klær hver dag. Så det varierer hva man får ut av det, noen ganger havner det i Vogue, Harper’s Bazaar eller på MinMote, sier daglig leder i Holzweiler, Andreas Holzweiler.

– Det hjelper oss med at varemerket blir sett igjen og igjen, og det kan hjelpe oss med å selge mye av det ene produktet, legger han til.

NYHETER

– Surrealistisk

– Det har absolutt hjulpet oss med å sette Holzweiler på kartet. Gigi er en av de it-jentene som er helt unik akkurat nå, og vi har jo virkelig fått kjenne på «Gigi-effekten» som verden kaller det, skyter Susanne Holzweiler inn, hun jobber med merkevarebygging i merket.

Etter at Gigi Hadid brukte den oransje hettegenseren med kleshenger-logoen ble den raskt utsolgt over hele verden. Designer i Holzweiler Maria Skappel Holzweiler forteller at logoen viste seg å bli viktig for dem.

– Litt ubevisst så ble vi veldig synlige, fordi folk lurte på hvor den hengeren var fra. Da kunne vi si at jo det er Holzweiler, sier hun.

– Også var den genseren oransje også, legger Andreas til.

untitled link

Morgenen etter at Hadid hadde brukt genseren, skrev de en pressemelding om merket og hengeren som de sendte ut til moteredaksjoner i hele verden. Flere brukte informasjonen av pressemeldingene. Det skapte også mye engasjement i Norge.

– Jeg tror det vekket noe patriotisk i nordmenn, man blir stolt da, sier Andreas.

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang

Mardal, leder for design og merkevare i Abelia, forening for kunnskap- og teknologibedrifter i NHO, sier også at som nasjon blir man stolt når Norge trekkes frem.

– Det ligger i DNA'et vårt, da opplever merkevarene økt interesse nasjonalt. «Big in Japan»-fenomenet, avslutter han.

Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    Inti Wang: – Streetstyle brukes til å promotere

  2. NYHETER

    Hun introduserer stjernene for norsk design

  3. NYHETER

    Kate møtte «Skam»-stjernene i norsk design

  4. NYHETER

    Moteøyeblikkene vi husker fra 2017

Relaterte artikler

NYHETER

Edda Gimnes i semifinalen til prestisjepris

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang

NYHETER

Se Bella Hadid i norsk design

NYHETER

Holzweiler om utenlandssuksessen: – Helt fantastisk

NYHETER

Camilla Pihl lanserer klesmerke: – En drøm som går i oppfyllelse

KLÆR

Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften