Gjør cowboyhatten comeback i motebransjen?
Mange trender begynner i gatemotebildet og på sosiale medier. Nå har vi sett it-jenter som danske Emili Sindlev, norske Marianne Theodorsen og Nina Sandbech bruke en helt spesiell hatt.
Er det «Yellowstone»-feberen som herjer? Kul eller kostyme? Har PR-avdelingen til it-merket The Attico jobbet hardere enn både Kris Jenner og djevelen til sammen? Debatten har herjet i MinMote-redaksjonen.
Uansett har vi sett flere trendsettere med et statement på hodet den siste tiden: Cowboyhatten.
Western-referanser havner tilbake i motebildet med jevne mellomrom, enten det er cowboyboots, frynser eller som nå, selveste prikken over i-en, cowboyhatten.
Eller så ser vi rett og slett begynnelsen på en ny cowboy-bølge.
Når vi kikker i bakspeilet gir det mening. I flere somre har «Det lille huset på Prærien»-kjoler vært tingen å kle seg i. Artisten Lil Nas X erobret verden med sin western-stil. Kim Kardashian har casually slappet av på sofaen i luksus-chaps i skinn. Magasinet Mr Porter pekte på cowboyhatten som en breakout-trend allerede i 2020.
Er det to år med pandemi-dvale som gjør at de fremdeles holder koken? Ifølge magasinet L’Offisiel er det i hvert fall bare å gjøre seg klar til å sadle opp.
Historien til hatten med den runde bremmen strekker seg langt tilbake i tid. Ifølge National Cowboy Museum har hatten endret seg mye med tiden, og står nå mer for mote enn funksjonen.
Noen av de første – og mest berømte – cowboyhattene stammer fra John B. Stetson, som i 1865 fant opp hatten «Boss of the Plains». Den gangen ble hatten laget i skinn, og hadde flat brem. Gjennom årene har bremmen blitt mer kurvet, og ifølge museets nettsider er dette for at lassoen ikke skal feste seg i hatten. Hatten har også blitt mer sammenklemt over hodet for bedre passform.
Spinn videre til 2022, og det er cowboy-hatten som er synlig i gatemotebildet igjen. Hatten som er særlig poppis er fra The Attico har en prislapp på snaue 3000 kroner.
Mote- og skjønnhetsansvarlig i KK, Ida Elise Eide Einarsdottir, mener man kan kalle det at cowboyhatten blir synlig i motebildet for et vårtegn.
– Herregud, nå er den tilbake igjen. Vi så den allerede under moteuken i København i januar. Nå også i Milano og helt sikkert også Paris. Pluss på en hærskare med influencere på Instagram og du har en trend! Tipper en naken Kendall Jenner med cowboyhatt i i-D heller ikke skadet. Pamela Anderson var jo også med på å gjøre hatten ganske så ikonisk. Hun er jo i vinden om dagen med Pam & Tommy-serien som har fått internasjonal motepresse til å lage egne topplister med hennes beste moteøyeblikk. Det er jo faktisk ikke så lenge siden sist. I fjor var sist cowboyhatten var i motebildet, og året før, og året før der igjen. Skal vi ikke snart bare kalle den et slags vårtegn?, spør hun seg.
Einarsdottir påpeker også at cowboyhatten har blitt diskutert som en potensielt problematisk trend kulturelt sett.
Hun er usikker på om cowboyhatten blir allemannseie.
– Det krever tross alt litt guts for å pull it of på et vis. Men det er gøy da, og kanskje er det akkurat det vi trenger nå som verden er så dyster og ingenting egentlig gir mening.
Yeehaw!