På MinMote finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter MinMote skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener MinMote penger.
Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på MinMote, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Det enkle er ofte det beste? Nå er klassikerne er tilbake for fullt.
– Det er det klassiske og tidløse som gjelder. Det gjør at man selger dem fra alt til guttungen på 12 år til bestemor, sier Loke Sivertsen, butikkmedarbeider hos sneakersbutikken Tennis i Bergen.
Han får støtte fra Morten Sørensen som er butikksjef hos Yme i Oslo. Sørensen mener det har vært tydeligere hvilke silhuetter og modeller som har vært gjeldende tidligere år.
– Men mange går nå for renere mer basic sneakers og gamle klassikere, sier han.
Yme-sjefen trekker også frem modeller fra Adidas som Stan Smith, Superstar, Magmur Runner og Supercourt samt 90-tallsmodeller fra Asics.
Tre store sko-trender for høsten du bør vite om
«Pappa-sko» gjelder fortsatt
Flere av modellene er også populære uavhengig av kjønn. Hos de yngste er det Nike Air Force 1 i hvitt som er skoen som gjelder. Skoen som kom i 1982 er klassisk og tidløs, og den selger så bra at Nike har valgt å pause modellen denne høsten ifølge Sivertsen.
– Det har vært en «melk og brød»-vare som nå har blitt nærmest umulig å få tak i, sier han.
Vi er heller ikke ferdige med klassiske og tekniske pappa-sko som har herjet i sommer.
– New Balance 530 og 990 er «dadshoes» som har blitt superpopulære. Det er modeller som uten tvil kommer til å selge mye i høst, sier Sivertsen.
Når det kommer til farger er det også klassikerne som gjelder: Svart, hvitt og grått.
– Det er hvitt som dominerer, og grønt er en farge vi ser flere kommer med. Det har gått litt mer basic, og det er ikke så mye farge på skoene nå, sier Sørensen.
Sesongens mest allsidige jakke
Nå som den klassiske skoen er tilbake for fullt i motebildet, er det likevel ikke de smaleste retromodellene som er mest populære. Sivertsen hos Tennis tror det skyldes at folk er blitt mer bevisste på og vant til sneakers med høy komfort.
– Den klumpete skoen begynte å komme i 2016 og nå er den blitt så etablert at folk har funnet ut at de er mer komfortable enn de smalere modellene.