Ulrikke Brandstorp (27) er klar for comeback i Melodi Grand Prix iført redesignet brudekjole.
«You were too scared, scared to be open. You were going through hell and I couldn’t tell you were broken.»
Dette er ikke tilfeldig valgte ord i den nye MGP-låten «Honestly» til Ulrikke Brandstorp. Ordene er hentet fra et år som ble preget av pandemi, lockdown, knuste drømmer, tap og sorg.
For mens den rykende ferske MGP-vinneren Ulrikke ser Eurovision-drømmen i det fjerne, smeller det. Hun får ikke dra. Hun får ikke representere Norge i den storslåtte konkurransen. Hverken i 2020 eller året etterpå.
På samme tid står også manageren og hennes beste venn Christoffer Gunnestad midt oppi en livskrise. Faren er syk og på dødsleiet.
Hjemme i stuen til Ulrikke samler journalister og fotografer seg på corona-avstand, klare for å snakke med artisten som nettopp har fått vite at Eurovision-drømmen ikke kommer til å skje.
– Det var en helt absurd opplevelse og situasjon på mange måter. Selvfølgelig er man skikkelig skuffet og lei seg, men man lar seg selv ikke kjenne på de følelsene for du vet at du skal stå foran masse presse og holde masken. Vi forstår at det ble avlyst med tanke på hva som skjedde i verden, men det var jo drømmen vår som gikk i tusen knas, sier Ulrikke og kikker bort på manager Christoffer Gunnestad.
– Vi mistet hverandre nesten oppi alt dette i 2020, forteller artisten.
– Jeg fikk helt panikk
Christoffer var nemlig ikke bare Ulrikkes nære venn og manager, de var også samboere. I en tid som ble preget av mye sorg etter bortgangen til Christoffers far, ble vennskapet satt på prøve.
– Vi takler sorg og motgang veldig ulikt. Christoffer stenger seg inne og ville ikke snakke med meg om farens død, mens jeg trenger kjærlighet. Jeg trenger å prate. Så vi skled bort fra hverandre. Fra å være erteris og tøyse og le hver dag, kunne vi nesten ikke være i samme rom.
Ulrikke flyttet hjem til Skjeberg for å få litt avstand.
– Plutselig innså jeg at det er ingen meg uten Christoffer. Vi holdt på å miste hverandre. Jeg fikk helt panikk.
De snakker sammen. En tårevåt samtale som ender i avgjørelsen om å ikke bo sammen lenger. Et kapittel er kanskje slutt, men vennskapet blir reddet.
– Vi fikk avstand og tid til å kjenne på egne følelser.
– Og så begynte vi å gjøre ting som venner. Det ble jo bare jobb. Vi glemte hverandre oppi det hele, legger Christoffer til.
Låten «Honestly» handler om vennskapet med manageren. Det velkjente «ingen deg uten meg».
– Det er en ære man aldri helt skjønner, sier Christoffer om låten som er skrevet til ham.
– Det er kjempestort. Hvert fall når det er en så nær historie bak. Jeg kommer til å være «a hot mess» i salen på lørdag. Vi har ikke gjort annet enn å gråte etter at låten kom ut, sier han og ler i kor med Ulrikke.
Comeback
Nå er duoen tilbake. I fjor bestemte Ulrikke seg for at hun ville prøve igjen. Noe hun egentlig har visst at hun ville, men hun trengte bare litt avstand. Tid til å bli klar.
– Jeg har hele tiden sagt at jeg vil tilbake, men at jeg må være klar. Jeg må ha lyst til det. Vi tar det å skulle representere Norge veldig seriøst, vi er ikke bare med for å vise frem en låt. Vi skal veive flagget og være stolte, og da må man ha overskudd. Det er mange måneder med fantastisk jobb, men det er krevende.
Ulrikke fikk brukt tiden til andre ting. Hun var med i «Mamma Mia»-musikalen og var også å se i «Kompani Laurtizen». En dag satt hun og så på presselanseringen for fjorårets Melodi Grand Prix og da kom følelsen.
– Nå. Nå må det skje, sa jeg til Christoffer.
De booket studio, startet å jobbe, og lørdag 14. januar står hun tilbake på MGP-scenen.
Kjolens skjulte budskap
MinMote møter dem på NRKs kontorer på Marienlyst i Oslo. Ulrikke skal prøve antrekket som skal brukes i den første delfinalen av Melodi Grand Prix.
Idet vi går inn i rommet snurrer hun rundt på skjørtet som er dekket av sølvskinnende paljetter. Overdelen, som er kort og har ett erme, er av samme materiale.
Akkurat som ordene i låten til Ulrikke, er heller ikke antrekket et tilfeldig valg. Alt fra hva slags farge det er på stoffet til hvordan det skal se ut på TV-skjermen, er nøye planlagt.
– Antrekket er veldig viktig. Du kan bruke det på så mange måter. Synge må jeg jo, men det visuelle kan også gi deg en følelse. Hva ønsker man å fortelle?
Lenge var de inne på tanken å hente tilbake «Gullrikke» fra 2020, men denne gangen ønsket de noe mer sårt og rått. De dro på jakt etter det perfekte stoffet. Kanskje noe champagnefarget eller hvitt. Ingenting dukket opp, men plutselig kom Ulrikke på hvor hun hadde sett drømmestoffet.
– Jeg har jo kjørt forbi en sånn kjole med trikken utallige ganger! Jeg vet hvor vi finner stoffet, jeg vet hvor det er, gjenforteller Ulrikke med stor entusiasme.
I en brudesalong henger nemlig én paljettkjole i én størrelse. Og jammen meg sitter den ikke som et skudd på artisten.
Likevel er det ikke slik kjolen skal se ut.
– Det var ikke rett design på kjolen som vi ønsket. Kostymedesigner i NRK Susanne Hoftun kom ned til salongen, og så begynte vi å drodle. Vi skjønte at vi bare måtte ta med kjolen til NRK og begynne å klippe.
Men det var ikke «bare-bare» å ta saksen fatt.
– Man har jo respekt for designet, så det er ikke bare å klippe av gårde. Dette er jo ordentlige saker. Stakkars hun som måtte klippe. Hun spurte sikkert 14 ganger om vi var helt sikre.
Etter å ha svart ja på det spørsmålet en del ganger, satte de i gang. Ulrikke fikk på seg kjolen og det sa paff.
– Vi trengte ikke sy noe. Vi beholdt de røffe kantene. Bare klippet av og lot det være. Vi vil at det skal oppfattes rått og brutalt, slik som livet er. Det ligger et budskap i kjolen, forteller artisten.
Etter hva Ulrikke har fortalt, kan man trygt si at «sårbar» er et stikkord man kan merke seg. For mens lyset på scenen har en varm glød over seg, er kjolen av en kaldere nyanse.
– Kjolen og jeg føles enda litt mer ensom på en måte.
– Materialet får meg også til å tenke på Norge, legger Christoffer til.
– Paljettene er som glitrende snø. Det gir meg følelsen av nysnø om morgenen. Vi ønsker at de som ser på i Europa skal tenke på Norge. Alt vi gjør skal være med å representere hvor vi kommer fra.
– Ja, Margaret Berger og Agnete Johnsen hadde også hvite kjoler, legger Ulrikke til.
Går for klassisk brudekjole
Hvite kjoler er plutselig blitt en sentral del av hverdagen til artisten. Ikke bare på scenen, men også privat. I mai 2022 ble hun forlovet med kjæresten Oscar Nordberg.
– Det er kanskje ikke tilfeldig at det er en brudekjole du har valgt til MGP?
– Ja, kanskje vi skal gifte oss på scenen?, sier Ulrikke og ler.
– Vi har sagt en kjole om gangen, sier hun og bryllupsplanleggingen.
– Jeg vil at vi skal kose oss med ting. Vi vet aldri hva som kan skje. Har lært mye siden 2020, si. Vi skal prøve å nyte øyeblikkene som er.
Da Oscar fridde til Ulrikke i mai i fjor, visste hun at Melodi Grand Prix var et mål og en sjanse for at det kunne skje.
– Vi gifter oss ikke neste år, gutten min. Dette er ikke ditt år. Det skal jeg dele med en annen mann, sier Ulrikke lattermildt.
Slik planen er nå, vil parets bryllup finne sted i Barcelona i 2024. Men hvordan kommer den kjolen til å se ut?
– Det blir nok noe veldig klassisk, kan jeg se for meg. Ikke så mye paljetter der. Men man skal aldri si aldri!