Mote

Drømte om å bli sportsjournalist - nå gjør han suksess som motedesigner

«UP AND COMING»: Hamza Mayow er bare 25 år gammel og har allerede etablert seg som designer i Norge. Om noen uker skal han vise frem sin kolleksjon på Oslo Runway for første gang. Foto Malene Emilie Rustad/VG

Hamza Mayow studerte sportjournalistikk, men fant underveis en annen drøm han ville satse på. Om noen få uker viser han frem klær på Oslo Runway for første gang. 

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

Den unge designeren Hamza Mayow (25) har kun ett sykurs og mange timer foran youtube som utdanning innenfor design, men har allerede blitt et kjent fjes i motenorge. Vi tok en prat med den lovende designeren om fremtiden og hvordan han opplever motebransjen.

Hvordan er det å skulle vise frem designet sitt på Oslo Runway?

– Det er utrolig spennende, særlig med tanke på at det vises flere merker som er mye større enn oss. Det er bare et år siden jeg lanserte Mayow. Mye har skjedd siden da og jeg trodde ikke at det skulle skje så fort, sier Mayow.

Den nye kolleksjonen er inspirert av Japan og defineres som street style for mannen i gata.

BRUD

NORSK DESIGNER SÅ TYDELIG BRUDETREND OG STARTET EGET.

NYKOMMER: Mayow skal vise frem klær for første gang på Oslo Runway om noen uker. Foto: Jonas Hårstad Gran

– Jeg vil at Mayow skal representere Norge internasjonalt. Mitt mål er at Mayow skal bli så stort at folk begynner å legge merke til Norge. Jeg tenker på merker som Holzweiler, Tom Wood og Mardou & Dean som har klart å slå igjennom. I forhold til andre land har vi ikke så mange etablerte designere internasjonalt.

MOTE

NORSKE DESIGNERE LYKKES I NEW YORK.

Hamza studerte journalistikk i London og drømte om å bli sportsjournalist. Men det gikk ikke helt som han trodde. Underveis ble han mer opptatt av design og begynte å tegne. Til slutt tok han et sykurs for å teste ut interessen. Og den var større enn han hadde trodd.

– Da jeg kom tilbake til Norge søkte jeg haugevis av jobber. Både som journalist og hos norske designere. Men jeg fikk dårlig med svar og følte meg ganske avvist.

– Jeg opplever deler av motebransjen som veldig falsk. Jeg hater for eksempel bransjefester. Der står bare bloggere i hjørnet og leker deilige. Jeg holder ut maks en time, sier Mayow.

STREET STYLE: En kimono-jakke fra Mayows nye kolleksjon. Foto: Jonas Hårstad Gran

En ærlig Mayow forteller at han opplever det å være ung og kreativ i Oslo som noe trendy. Han føler definitivt på presset for å lykkes, og irriterer seg over at hvem som helst kan kalle seg designere.

Hvordan opplever du det å være en ung designer i Norge?

– Jeg synes egentlig det er rart at det ikke er flere unge designere som er store i Norge. Man ser jo en tydelig trend på at flere unge vil komme med noe eget. Men igjen blir jeg irritert når jeg ser folk bestille hettegensere og t-skjorter ferdigprodusert på nettbutikker med egenlaget print for så å kalle seg designere. Jeg bruker utrolig mye tid på design og kvalitet. Det har definitivt blitt trendy å være en kreativ figur. Alle vil være Arif og de kjente gutta.

Fikk du med deg? LENA DUNHAM FREMMER NORSK DESIGNER.

untitled link

Hvordan tror du at det har blitt trendy å være mer kreativ?

– Jeg tror det kommer med den økte bruken av sosiale medier. Unge folk bygger seg opp på Instagram og blir kjendiser ved å poste bilder av seg selv. Jeg fulgte for eksempel en kjent stylist fra Paris på Instagram og digget alt han la ut av bilder. Han så utrolig kul ut. Da jeg var i Paris så tok jeg kontakt med han. Det viste seg at han jobbet fulltid i barnehage.

– Det har blitt sånn at folk later som de er kunstnere fordi de tegner på fritiden, men så har de fast jobb i barnehage.

Føler du på et press for å lykkes?

– Jeg føler definitivt et press. Vi må hele tiden bevise noe for andre. Jeg tenker for eksempel for mye over hva jeg legger ut på Instagram.

Hvordan da?

– Hvis jeg og tre kompiser fra Etterstad tar et bilde for eksempel, litt sånn tullebilde, så legger jeg ikke ut det. Jeg dropper det fordi det ikke passer inn på profilen min.

untitled link

Hamza mener at motebransjen i Norge kan virke overfladisk, men er positivt overasket over norske designere. Spesielt hyller han Andreas Holzweiler.

– Jeg føler meg veldig tatt inn i varmen av Andreas Holzweiler. Han vil at alle norske designere skal komme seg opp og frem. Han sa blant annet at: hvis du blir stor, så blir vi også det. Norske designere har liksom hverandres rygg.

Andreas Holzweiler synes Hamza Mayow representerer den nye generasjonen i bransjen som har ambisjoner og virkelig vil noe.

– Han er ambisiøs, uredd, men har en utrolig ydmykhet med i det han gjør. Jeg synes det er viktig å gjøre det man kan for å hjelpe hverandre. Til syvende og sist så trenger vi flere gode brands for at norsk motebransje skal bli tatt mer seriøst i og utenfor Norge, sier Holzweiler til MinMote.

NYHETER

HOLZWEILER INN HOS INTERNASJONALT LUKSUSVAREHUS.

Hvordan ligger nordmenn an i forhold til den svenske og danske moteuka?

– Det er ikke lenge til vi når svenskene, men danskene er langt foran oss. Den svenske og den danske moteuka kan ikke sammenlignes, sier Mayow.

Hva er målet med Mayow?

– Målet er å leve på Mayow og aldri måtte holde et salg.

IKKE TRENDPLAGG: En sort bomberjakke har blitt et tidløst plagg som kan brukes gjennom alle årstidene. Foto: Jonas Hårstad Gran.
untitled link
Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    KJENDISDESIGNER MARTE KROGH MED EKSKLUSIVT BADETØY.

  2. KLÆR

    Jenny Skavlans beste tips for brukt-kupp

  3. KLÆR

    Kjendisdesigner Marte Krogh med eksklusiv badetøykolleksjon

  4. KLÆR

    New York Fashion Week: Sjekk designernes feminist-budskap

Relaterte artikler

NYHETER

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

KLÆR

Norske designere merket «Gigi-effekten»

NYHETER

Holzweiler om utenlandssuksessen: – Helt fantastisk

NYHETER

Kommentar: Trendy å være sur?

KLÆR

Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse

NYHETER

Norske influencere på moteuken i København: – Føler smittevernet blir tatt mer på alvor her

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang