To dager før den nye kolleksjonen skulle vises frem på galleriet Kistefos kom lockdown to, og det norske merket måtte tenke helt nytt. Se bildene fra den nye Holzweiler-kolleksjonen her.
Torsdag ettermiddag presenterte Holzweiler sin nye kolleksjon under moteuken i København, eller det vil si digitalt, filmet på sin egen brygge her i Oslo.
Kolleksjonen som kommer i butikk til høsten er inspirert av Kistefos-museet, forteller designer Maria Skappel til MinMote. Det er den norske designer Michael Olestad som har stylet visningen.
– Vi ble inspirert av bygget «The Twist», designet av danske B. I. G som ligger på Kistefoss. Bygget er ikke bare et galleri, men en bro som tvister seg fra en side av elvebredden til en annen, og som binder området sammen. Vi besøkte «The Twist» før sommeren i fjor og opplevde arkitekturen og tanken bak som et bilde på tvisten i verden, på Holzweiler som brand, og hvordan corona har snudd opp ned på tilværelsen, forteller Skappel til MinMote.
– Alt var planlagt ned til minste detalj
Planen var egentlig at visningen skulle presenteres digitalt nettopp derfra. Holzweiler-teamet hadde planlagt visingen på Kistefos i over tre måneder og over 100 personer skulle være med på innspillingsdagen for å sørge for at alt gikk slik det skulle. Plutselig, to dager før innspilling måtte de ta en total helomvending.
– Alt var planlagt ned til minste detalj – vi var cirka 100 personer som skulle delta i produksjonen på Kistefos, det var pakket verneutstyr, porsjonspakker med mat, og minibussene sto klare. Dette var jo den perfekte location for kolleksjonen vår som heter Twist, men så kom lockdown nummer to og vi fikk beskjed av kommuneoverlegen i Jevnaker om at vi ikke var velkomne likevel, forteller PR manager i Holzweiler, Marie Murstad.
På to dager ble den allerede kuttede produksjonen skrellet ned til et minimum og de bestemte seg for å holde visningen av høst- og vinterkolleksjonen 2021 på bryggen på Lysaker, rett utenfor showrommet sitt.
– Vi hadde ikke tenkt på bryggen som et alternativ en gang, vi sitter jo her hver dag og har sett oss litt blinde på hvor fint det er kanskje. Den svenske art directoren vår som sitter i Paris kom på ideen og vi er veldig glade for det nå. Det ble jo en twist, i veldig fortolket forstand, sier Murstad og ler.
Andreas Holzweiler mener at helomvendingen de måtte gjøre to dager før visningen, igjen viser at man må være mer fleksibel enn før coronapandemien.
– Arbeidet med visningen har vært uforutsigbart og vi har støtt på mange utfordringer på veien. Den største utfordringen var location-bytte, noe som viser at man må være mer fleksibel enn før.
Maria Skappel Holzweiler forteller at nøkkelplaggene høstkolleksjonen bæres av er dunjakker, plagg i egendesignet jacquard, fotoprint, strikk, vide bukser og gummistøvler.
– Å tviste noe er en måte å endre noe fra ordinært til ekstraordinært, en måte å se verden på en ny måte. Med utgangspunkt i gode, gjennomarbeidet silhuetter, har vi gjort små, interessante endringer og jobbet med detaljer, konstruksjon og kvaliteter som har dratt produktene i nye retninger, sier hun.
Se bildene fra Holzweiler-visningen her: