De nye designtalentene: Malin Molden
Malin Molden (25) har fått meldinger fra en mann som sa han skulle slå ned hele utstillingen hennes med balltre, men hun lar seg ikke stoppe. – Jeg skal erobre verden.
I serien «De nye designtalentene» skal MinMote møte flere unge norske designtalenter. Vi har allerede tatt en prat med Bror August og Elnaz Gargari, og nå er det designeren Malin Molden bak merket Flesh vi skal bli nærmere kjent med:
Malin Molden (25) studerte på den internasjonale motefagskolen Esmod i Oslo og var uteksaminert med Esmod-diplom i 2015. Etter dette dro hun rett til London for et fire måneder langt internship hos Roberta Einer, som akkurat hadde startet et womenswear-klesmerke.
Etter å ha fulgt nøye med på Einers måte å drive business på, og med ny iver og inspirasjon, satte hun snuten hjemover mot Norge. Allerede på flyet begynte hun å skrive ned ideer til merket som nå har levd i tre år og ble navngitt Flesh.
– Jeg vil nok beskrive meg selv som en veldig tålmodig og tidsoptimistisk «nugget». Når jeg snakker om andre mennesker så omtaler jeg folk som nuggets eller chickens. Og på Flesh-språket er jeg ikke designer eller CEO, men jeg er «the butcher» eller «girl-boss in charge», ler den sprudlende designeren.
Og på nettsiden til Flesh står det forklart at «Min ambisjon er å drive Flesh slik som den lokale slakteren. I en verden av mote og masseproduksjon, ønsker vi å tilby kvalitetsprodukter i små kvanta. Et stykke biff er kun ditt, og blir ikke kopiert til en annen kunde.»
De beste vintagebutikkene på nett
Da MinMote kommer inn i Flesh-studioet møter vi Molden omringet av en oase med fargerik kreativitet. I det ene hjørnet står det rekke på rekke med glitrende sko, skinnende perler og paljetter i alle fargespekterets nyanser. De lyseblå veggene er dekket med to store moodboards med design, kreasjoner og tøystykker.
Inspirasjon henter hun fra mediene, og har tidligere brukt både Kim Jong-un, Donald Trump og Vladimir Putin i det hun har laget.
– Jeg husker da jeg presenterte inspirasjonen min bak «Graduate collection» på Esmod. Etter at jeg hadde introdusert temaet mitt med Putin og krimkonflikten, fikk jeg spørsmål «Malin, har du lyst til å dø?» mimrer hun.
Slik fikk Astrid S den nye stjernestilen
Hun lot ikke dette stoppe seg fra å bli inspirert av mektige ledere. I et annet prosjekt fikk hun faktisk trusler som gjorde henne skremt. Hun hadde utstilling hos YME på Paleet i Oslo, med Nord-Korea som tema.
– Jeg fikk tekstmeldinger etterpå med blant annet «jævla drittkjerring». Da ble jeg faktisk litt redd for livet mitt, for på businesskortet mitt står det navn, nummer og studioadresse. Samme mann hadde også sagt til de ansatte på YME at han skulle komme tilbake med balltre og slå ned hele utstillingen, ifølge Molden.
– Jeg fikk mulighet til å snakke med han og forklare hva som var tanken bak utstillingen, og etterpå ble det heldigvis stille. Man skal få lov til å reagere på kunst hvordan man vil altså, og det jeg lager skal ikke fly under radaren, konstaterer hun.
«The butcher» Molden satt i fire-fem måneder før hun visste hva merket skulle hete, hva det skulle stå for og hva det skulle være.
– Jeg er glad jeg ødela hjernebarken i prosessen med å finne ut av brandet mitt. Flesh er ikke bare et navn, men det har blitt et univers. Flesh er bunnløst.
Hun ønsket å finne noe som skulle være generelt, men vakkert.
Har du sett? MinStil med Anders Gran
– Flesh er det eneste på kroppen som ikke viser kjønn. Jeg begynte først å tenke på øynene, at det kunne være et utgangspunkt, men så tenkte jeg at det er jo ikke alle som er født med øyne eller øyne som virker. Men de aller fleste er født med hud. Jeg elsker kroppen og det som finnes inni her, sier hun, mens hun peker innover mot hjertet sitt, og fortsetter:
– Klærne jeg lager skal ha en innside som er like vakker som utsiden, akkurat som med oss mennesker. Jeg solgte blant annet en fuskepels-jakke til den svenske artisten Linnea Henriksson, før hun skulle på tv. Da brukte jeg 7 timer på å finne ut hvordan den skulle se ut inni. Helheten er viktig, forteller hun entusiastisk med glimt i øyet.
Hun drev først med klær for kvinner, men så ble hun inspirert til å lage herreklær fordi hun synes det var så lite spennende for menn der ute. Kvinnemoten var eksperimentell og dette ønsket hun å overføre til alle kjønn, samtidig som hun skapte sin egen look.
– Jeg synes at herremote stagnerte i 1930, de går fortsatt i de samme dressene. Så er det litt skulderputer fra 80-tallet og litt hiphop fra 90-tallet, men ellers er det enkelt og kjedelig. Derfor ble det til at jeg lagde klær som er kitsch og genderless, ageless og religionless, forklarer hun.
Da vi snakker om Fleshs fremtid, forklarer Molden at hun ønsker at det skal være mer enn bare noe man kjøper i butikken. Hun vil at det skal være en opplevelse og noe større.
– Det skal være en fornøyelsespark, eller at klesbutikken til merket er en «tacotruck» som kjører rundt over alt og selger klær og tacos. Eller at Flesh blir et eventbyrå eller noe annet kult og rart.
2018 var et bra år for hjernen bak Flesh, som sier at hun aldri hadde startet dersom hun visste hvor mye arbeid det kom til å bli. Hun klarte å lage to kolleksjoner, og la opp løpet på en bedre måte enn de to tidligere årene.
– Jeg er ikke sliten lengre, jeg har lært meg å ta kveldene og helgene fri. Man stopper jo riktignok aldri å tenke, og vi jobber fortsatt veldig mye, smiler hun, før hun fortsetter:
– Jeg har blitt en «girl-boss» som har lært veldig mye av alt jeg har gjort. 10 prosent av denne businessen er det jeg kan – å tegne, sy og skape. De resterende 90 prosentene, er å prøve å få businessen til å gå rundt, prøve å finne frilans-oppdrag for å få råd til å finansiere hele operasjonen.
Molden føler seg mer trygg på det merket har blitt og slik det er i dag, derfor ser hun frem til hvordan 2019 vil bli. Nå er hun glad for at hun aldri ga opp, selv om det noen ganger var vanskelig.
De ville kjolene på Oscar-nachspiel
– Det var jo ekstremt ræva å ha 3 kroner og 16 øre på kortet i to måneder på et tidspunkt. Og jeg som alltid levde på min egen energi, er nå avhengig av litt brun lykke for å overleve, ler hun mens hun tar en slurk fra kaffekoppen sin.
– Nå er jeg klar til å erobre verden og gleder meg til fremtiden, når jeg forhåpentligvis får se everyday-looks med Flesh. Eller oscar-nominasjoner der folk bruker kjolene mine, sier designeren drømmende.