IKONISK: «I Love New York»-logoen dukker opp nærmest på ethvert gatehjørne på Manhattan.
Mote

Historien bak tidenes New York-suvenirer

NEW YORK (MinMote) Om du har vært skikkelig turist i New York er to t-skjorter umulige å komme utenom. Her er historien bak.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Selv om denne t-skjorten kanskje ikke er like morsom å trave rundt i som å se på, er dette er selveste kronjuvelen da det kommer til turist-t-skjorter. Men om du trodde logoen med tre enkle bokstaver og et hjerte hadde en finurlig bakgrunn må vi dessverre skuffe deg.

I ❤ NY er faktisk skapt kun for turismens skyld. Og har det funket? Jepp, det kan man trygt si. Siden 1977 har logoen fungert som merkevare og reklame for New York State og byen New York City.

Byen var røff og brutal på 70-tallet og turismen var på et bunn-nivå. Håpet var at en reklamekampanje kunne være redningen.

LIVSSTIL

Her er området du ikke må misse

Gratis jobb

Det er reklamebyrået Wells Rich Greene som utviklet den ikoniske logoen og kampanjen «I love New York». Den grafiske designeren Milton Glaser regnet med at kampanjen skulle vare et par måneder, så han gjorde jobben pro bono, altså uten betaling, for at det skulle komme New York til gode.

Logoen ble skriblet ned på et stykke papir i baksetet på en taxi, og resten er i grunn historie. Siden har logoen dukket opp nærmest over alt i populærkulturen som et symbol på New York City, uten at det egentlig var meningen.

– Mystisk

EKTE NEWYORKER: John Lennon elsket byen han bodde i. På det ikoniske bildet, som førte til at t-skjorten han bar er blitt et fast innslag i bybildet, klippet av ermene på t-skjorten for en røffere look.

Nå prydes alt fra t-skjorter til nøkkelringer og kjøleskapmagneter med logoen, og produktene er å få kjøpt på nesten ethvert gatehjørne på Manhattan. En del av varene selges med lisens, mens andre er kopier. New York State Empire State Development som eier rettighetene til logoen har gjort en iherdig innsats for å stoppe andre som prøver å sko seg på logoen med varierende hell.

Designeren selv har uttalt til Telegraph at han ikke så for seg at logoen skulle bli så populær.

IKONISK: Påskriften var egentlig ment som et reklamestunt, men har blitt et ikonisk varemerke ofte brukt i moteindustrien. Foto: pixabay.com

– Jeg har ingen anelse om hvorfor det ble et ikon for ikke bare newyorkere, men hele forbanna verden. Det er veldig mystisk.

En annen gjenganger da det kommer til turist-t-skjorter er baseballtrøyen med påskriften New York City. Historien stammer fra 1974 da John Lennon ble fotografert på rooftopen til sin East Side-leilighet.

På seg hadde han en t-skjorte fotografen Bob Gruen hadde kjøpt på et gatehjørne ett år tidligere for fem dollar, ifølge AM New York.

Seks år senere ble Lennon skutt like utenfor sitt hjem i Dakota-bygningen.
For at fansen skulle få sørge over Beatles-musikeren ble det arrangert en minnestund i Central Park, og bildene av Lennon i New York City-t-skjorten fra høstdagen i 1974 ble brukt som minnetavle.
Bildet av Lennon i t-skjorten med påskriften av byen han elsket ble med ett ikonisk, og det samme ble plagget han bar.

Publisert:

Les også

  1. LIVSSTIL

    New York: Området du ikke må misse

  2. LIVSSTIL

    Mote, mat og kunst: Oslo-tipsene du ikke vil gå glipp av

  3. TILBEHØR

    Disse står bak Norges kuleste brillemerke akkurat nå

Relaterte artikler

NYHETER

American Apparel er tilbake

LIVSSTIL

New York: Området du ikke må misse

KLÆR

Motesignalene bak innsettelses-antrekkene i Washington

NYHETER

Alt vi vet om «And just like that...»

NYHETER

Historien bak Jahn Teigens skjelettdrakt

NYHETER

Privat klessamling ble unikt vintagekonsept

NYHETER

Gatemote, bare rumper og kjendiser: Alt du må vite om NYFW