GØY: Klesdesigner Sara Skogøy er opptatt av at klær skal være gøy, og implementerer historie og humor i sitt arbeid. Foto: Åsa H. Aaberge
Mote

Sara (25) brenner for en bedre motebransje

Klesdesigner Sara Skogøy (25) vil fortelle historier med sitt design, og drømmer om den dagen mote og design kan bli anerkjent som kunst i Norge. 

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

For Sara Skogøy fra Haugesund handler ikke klær bare om mote, men om kunst, historiefortelling og humor.

– Jeg jobber med tematikk heller enn sesong. For meg er det viktigere å fortelle en historie med plaggene, enn å vise noe nytt hver sesong, sier hun til MinMote.

En fascinasjon for kostymedesign førte Sara i 2015 til designstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo. Siden hun ble uteksaminert i 2018, har den unge designeren forsøkt å finne sin plass i Norges motebransje.

MinMote tok en prat med Sara om inspirasjon, utfordringene ved å være ung designer i Norge, og hvordan hun vil gjøre motebransjen bedre.

– Man føler man konkurrerer

Vi møter Sara Skogøy på Sorgenfri i Oslo, hvor hun showcaser og selger sitt design. Ingrid Bedholt og Vaar Bothner, som driver butikkgalleriet, vært til stor hjelp i startfasen av karrieren, forteller Sara.

– Det er veldig fint å ha noen å kaste litt ball med, som er enig i at det er ting som mangler i motebransjen, og at man trenger et mye større fokus på nye, unge designere.

Motebransjen i Norge har manglet en plattform som løfter unge designerspirer, mener designeren.

– Man føler at man hele tiden konkurrerer med dem som har ti år mer erfaring. Man settes i samme bås som dem, og det er man jo ikke. Jeg ble så glad da Sorgenfri spurte om jeg ville ha plaggene mine her.

Sara er en av flere unge norske designere i Sorgenfris repertoar.

– Sara Skogøy sitt arbeid er unikt og relevant, både visuelt og ideene bak plaggene hennes. Hun er tydelig i sitt uttrykk og representerer en ny generasjon, sier Ingrid Bredholt til MinMote.

– Det er de unge og nye kreative som former vår kultur. Gjennom dem kan du se inn i fremtiden. De sier også noe om hvilke subkulturer og opinioner som beveger seg og som ikke alltid når overflaten ved dags dato, utdyper Bredholt, som selv er designer.

Fra Saras avgangskolleksjon.

Brenner for en bedre motebransje

Sara brenner for å bygge en bedre kles- og motebransje i Norge. Det tror hun at bransjen, særlig de yngre tilskuddene, er klar for å bidra til.

– Da jeg gikk på KHIO startet jeg arbeidet med å lage en fagforening for klesbransjen. Mange fighter bare for seg selv, og glemmer alle andre ledd i bransjen, sier hun og peker mot tendensene med ulønnet arbeid.

– Jeg jobber med å sørge for at gratisarbeid, som det er mye av, foregår innenfor satte retningslinjer. Motebransjen i Norge er en bransje med null tilhørighet til fagforeninger.
Å være uten kontrakt eller tilknytning til fagforening er noe Sara, og mange med henne, har fått kjenne ekstra på under coronavirusets herjinger.

– Sterke fagforeninger er grunnen til at mange bransjer går bra, påpeker hun.

«Milkymaid blouse» i silke.

– Design er ikke anerkjent nok

I dag tjener ikke Sara nok på å være designer til å kunne leve av det. Stipender har delvis hjulpet henne å finansiere arbeidet.

– Men det er ikke nok til at jeg kan betale alle involverte i designprosessen. Og det er veldig viktig for meg, at alle får lønn, sier hun og nevner blant annet modellene hun bruker i show.

– Sånn det er i Norge i dag, er ikke klesdesign en anerkjent kunstform når man skal søke arbeidsstipend, så jeg søker som performancekunstner.

25-åringen opplever at mote og klær i Norge kobles med noe kommerst, og ikke anses som en anerkjent kunstform. Hun tror det kommer av en feiloppfatning om forskjellene mellom design og brands.

– Det jeg gjør er ikke kommerst, det er små performanceshow med budskap og tematikk, forklarer Sara.

Det er dyrt å produsere klær på egen hånd. Deltidsjobber i bar og i butikk har holdt økonomien gående, men nå går Sara en helt annen retning. I juni er klesdesigneren nemlig ferdig utdannet T-banefører.

– Det er litt bisarre, for det er en helt annen retning, men flere av de andre på kurset er faktisk musikere og frilansere. Alle har tenkt som meg, sier Skogøy og forteller at yrket betaler godt.

– Jeg vil ikke gjøre gratisarbeid. Da kan jeg heller bruke tiden på å være T-banefører og tjene penger og bruke de på det jeg vil, som er å lage klær.

– Snart kan jeg både dra til Syden og betale folk, og det er akkurat det jeg trenger!

KLÆR

– Jeg vil forandre forholdet vårt til klær

«My dad went to Syden and all I got was this lousy bead-top» har Sara perlet for hånd.

– For å gjøre Syden sexy igjen

Og apropos Syden. Saras nyeste kolleksjon, som for tiden er å finne hos Sorgenfri har fått kallenavnet «Syden-kolleksjonen».

– Ikke døm folk for at de drar til «Granca» annethvert år. De har kanskje ikke råd til noe annet, sier hun og utdyper:

– «Syden-kolleksjonen» er på en måte mitt lille stikk til at man ikke skal prakke flyskammen på feil folk – og rett og slett for å gjøre Syden sexy igjen.

Kolleksjonen består blant annet av en perlet topp med solnedgang-motiv, og en kjole laget av falske negler. Alle plagg, så godt som mulig, blir sydd etter mål, og Sara lager alle plaggene selv.

– En gang i fremtiden drømmer jeg om å ha en skredder med på laget som kan hjelpe meg å gjøre plaggene helt perfekte.

Skogøy forteller at det kan ta en hel måned å lage et plagg.

– Det er ikke bare et plagg, men en showpiece. To i én, kunst og klær, sier Skogøy og forteller om negle-kjolen, som hun selv har lakket med rød neglelakk – negl for negl.

Kjolen er laget av falske negler og heter «I haven't had a vacation in five years, so I would just love to not see your vacation photos».

– En tilgjengelig form for kunst

Sara forteller at hun hele livet har vært kreativ og glad i klær, men hun måtte bli voksen før hun forsto hvor viktig plagg er for henne.

– Det jeg liker best er at klær er ekstremt tilgjengelig. Jeg pleier å si at det er den mest tilgjengelige formen for kunst, fordi du er nødt til å kle på deg. Det må du ikke med noe annet, sier hun og fortsetter:

– Du må ikke høre på musikk eller ha kunst på veggen, men du må kle på deg. Det betyr at du kommer alltid, bevisst eller ubevisst, til å ta et valg om hva du skal ha på deg.

Selv har hun gått gjennom flere faser stilmessig – fra svartkledd emo til leken og fargerik.

– Jeg har alltid hatt favorittplagg. Da jeg var liten var det en lilla jeans, som jeg nektet å ta av meg. Nå er det denne vintage Pucci-toppen, sier Skogøy og peker på toppen hun har på seg i ikonisk Pucci-print.

Thierry Mugler sommerkolleksjon 1999. Foto: AFP

25-åringen henter inspirasjon fra designere som Thierry Mugler og Moschino anno 1980-90-tallet, og deres teatralske måte å jobbe på.

Politiske budskap, kostymedesign og film er i tankene når nye plagg blir til.

– Det er stemningen i film som inspirerer. Det er ikke viktig at klærne er fantastiske, det er jo gøy, men stemningen er viktigst.

Når den kommende kolleksjonen skal vises til høsten er håpet at en scenograf kan hjelpe å fange stemningen, som er inspirert av filmen «Godzilla» fra 1954.

Maktforskjeller i kriser og krig er budskapet bak kolleksjonen. Hun nevner coronakrisen og konflikten mellom USA og Iran tidligere i år. Eliten, de med makt og penger har det godt i krig og katastrofe, sier Sara.

Med kolleksjonen vil hun lage en verden der ting er omvendt: Hun vil ta makten fra eliten med humor og klær.

– Det jeg håper at jeg får til, er at når du ser designet mitt så tenker du: «Haha, det er gøy», sier Sara. Designeren håper at arbeidet hennes er noe alle kan forstå, og at det kan appellere selv til de som ikke vil gå med plaggene – som et lite kunstverk. Og kunst skal være for alle, slår hun fast.

Publisert:

Les også

Relaterte artikler

NYHETER

Oslo-butikk vil hylle norsk smykkekunst

KLÆR

Dette har moteprofilene troen på nå

NYHETER

Slik vil norske designere fremme bærekraft

NYHETER

Dolce & Gabbana overrasket med ny kolleksjon

NYHETER

Pia Tjelta: – Vet ikke om klesmerket mitt kommer til å bestå etter denne krisa

KLÆR

Sunniva (26): – Jeg vil forandre forholdet vårt til klær

KJENDIS

Designstudent Paula hyller Lady Diana i kleskolleksjon