– Folk vil merke en forandring i stilen hennes.
Den tredje sesongen av Netflix-serien «Emily in Paris» kom ut like før jul. De siste årene har vi fulgt Chicago-jenta Emily på hennes ferd rundt i den franske hovedstaden, og nå er vi klare for nye eventyr.
Men, det er ikke bare livet til hovedrollen i serien som fanger folks oppmerksomhet. Mote er en viktig del av serien. Karakteren Emily jobber med flere designere i serien, omgås med folk som har stor interesse for klær, og bryr seg en god del selv om hva hun har på seg.
Det er kanskje derfor ikke så rart at selveste Patricia Field ble ansatt som kostymedesigner til Netflix’ nye serie. Field er blant annet kjent for å ha jobbet med «Sex and the City» – en serie som virkelig tok mote på alvor.
For sesong tre er det dog gjort noen endringer. Marylin Fitoussi, som var med å style karakterene i «Emily in Paris» de første sesongene, har nå tatt over helt. Kostymedesigneren har i den anledning gjort en rekke intervjuer med motemagasiner, deriblant indiske Elle. Her forteller hun at det mest utfordrende har vært å ikke repetere antrekk.
– Lilly (Collins, red.anm.) har vært veldig hjelpsom. Hver gang hun så et antrekk som lignet på noe vi har hatt før, så sa hun: «Marilyn, dette er déjà vu. Jeg tror vi allerede har brukt denne silhuetten.»
Det som har inspirert kostymedesigneren mest, er panneluggen karakteren Emily skaffer seg i starten av sesong tre. Ifølge Fitoussi er luggen inspirert av 60-tallsikoner som Jane Birkin. Derfor var det viktig for henne å ta i bruk dette i stylingen.
– Jeg tror vi lykkes med å holde det parisisk, men folk vil merke en forandring i stilen hennes.
Tidligere har serien også fått litt kritikk for at noen av karakterene, deriblant Emily, har på seg plagg og tilbehør fra dyre designere når karakteren tilsynelatende ikke har økonomien til det. Derfor fokuserte Fitoussi på å finne nye designere denne sesongen.
– De store merkene trenger ikke meg. Chanel og Valentino trenger ikke meg, men å ha muligheten til å hjelpe unge designere føles som min plikt og glede.
I den nye sesongen vil du derfor se karakterene i plagg fra designere fra alle mulige kriker og kroker i verden. Fitoussi hentet også inn klær og tilbehør fra mer budsjettvennlige merker, og la til vintage for en ekstra «touch».
Nå som mange har sett hele sesongen, har også disse mindre kjente designerne fått merke «Emily in Paris»-effekten. Allerede i første episode har Emily på seg et plagg som fikk massiv oppmerksomhet.
En fargerik genser fra det belgiske merket Antwerp Essentiel fikk virkelig fart på seg etter sesongstart. Merkets designer, Inge Onsea, fortalte til TV-kanalen ATV og radiostasjonen VRT Radio 2 Antwerpen at de fikk forespørsler fra både Asia og USA etter at episoden ble sluppet. Det forteller Vrt News.
– Vi hadde rundt 300 gensere inne, men de ble utsolgt med en gang. Vi la inn 250 gensere i nettbutikken etterpå, men de ble borte innen en time hadde gått.
Antrekk med budskap
Når serien heter «Emily in Paris», er det klart at man fokuserer litt ekstra på hun som har hovedrollen. Men denne sesongen er det ikke bare Emilys antrekk kostymedesigneren har gitt et ekstra løft.
Mindy Che», spilt av Ashley Park, er Emily bestevenn i serien. Selv om hun har vært en sentral del av serien siden sesong én, tar hun mye mer plass denne gang – både hennes historie i serien, men også antrekkene hennes.
I et intervju med Good Morning America sier stjernen at plaggene er med på å fortelle noe.
– Vi prøver å få frem hva karakterene føler, tenker eller hva som skjer i livene deres. Jeg synes det er kult at dette er en serie hvor man noen ganger bare må pause for å se hva alle har på seg.
Og når vi først er inne på karakterenes tanker og følelser denne sesongen, så må vi innom Camille Razat. Den franske skuespilleren, som har samme fornavn som karakteren hennes i serien, har en turbulent tid i Paris i sesong tre.
Da «Emily in Paris» kom på Netflix i 2020, var det flere som kronet Camille til motedronningen. Det samme skjedde også året etter. Både Vogue og Elle har delt samme tanke, og denne sesongen fortsetter den franske stjernen med sin kule stil.
Ifølge Harper’s Bazaar stikker hun nok en gang av med seriens best kledde denne sesongen. Til Good Morning America forteller Camille Razat at hun tar med sin egen stil inn i karakteren, og at hun har jobbet tett med kostymedesigner Marylin Fitoussi. Hun har blant annet kommet med ønsker om å bruke klær fra nye designere.
– «Emily in Paris» er en fantastisk plattform for en ny designer, så jeg er veldig glad for at vi kan være med på å sette dem på kartet.
Harry for noen, gudinne for andre
Selv om vi finner mye glede i å dypdykke inn i disse antrekkene, er kostymedesigneren godt forberedt på kritikk også.
– Du kommer alltid til å være harry for noen og en gudinne for andre, sier hun til Refinery29.
Hun beskriver «Emily in Paris»-jobben som utfordrende.
– Det er en utfordring for meg, men det er også det som gjør meg glad og pusher grensene mine, slik at jeg kan overraske folk. Hvis det ikke er sånn, så kommer jeg til å kjede meg.
«Emily in Paris» sesong 4
Det er allerede bekreftet at en fjerde sesong av Netflix-serien er på vei, men det er kanskje ikke en stor overraskelse for de som har sett siste episode av sesong tre. Den avsluttes nemlig med litt av en cliffhanger!
I et intervju med TV Guide forteller serieskaper Darren Star at den fjerde sesongen kommer til å handle om kompliserte forhold.
– Personlige forhold og jobbforhold, og hvordan de kommer i konflikt med hverandre. Emily kommer fortsatt til å jobbe med Alfie, Gabriel og Camille. De jobbforholdene er virkelig fylt med emosjonelle konflikter.
På spørsmål om hvem Emily faktisk kommer til å ende opp med, er svaret klart:
– Det er mange kapitler før vi kommer i nærheten av det. Jeg har ikke en klar mening akkurat nå om hvem hun ender opp med.
Det er ikke kjent når den nye sesong vil ha premiere, men om de fortsetter på samme måte med de foregående sesongene, vil det kanskje bli desember 2023.