HOT: Ifølge Googles analyser er emoji-mønster, Kale-gensere og høyhalsede bikinier noen av trendene som virkelig har tatt av i det siste. Fra venstre: T-skjorte fra AliExpress, genser fra Suburban Riot og bikini fra Rip Curl. Foto: Produsentene

Mote

Dette er trendene vi søker etter på nett

Google har analysert seks milliarder motesøk for å finne ut hvilke trender du bør se opp for, og hvilke du kan glemme.

  • Sverre Norberg-Schulz Hagen
Publisert:

Internett-kolossen Google lanserte for få dager siden en rapport der de tar for seg seks milliarder nettsøk om mote og trender. Etter å ha analysert søkene har Google klart å skape et bilde av hvilke trender som er på vei opp, og hvilke trender som er på vei ut.

Se vårens kjoletrender her!

Google har valgt å dele søkene inn i seks forskjellige kategorier. De positive trendene er delt inn i tre, for å finne ut om trendene går over flere år, om de er sesongbaserte eller om de akkurat har begynt å ta av.

Les også:Mannetrusa er tilbake

Beyoncé-effekt

Blant trendene som akkurat har begynt å ta av – Google har valgt å kalle disse for «rising stars» – finner vi blant annet høyhalsede bikinier og plagg med emoji-mønster. Nå finnes det til og med egne leverandører som spesialiserer seg på klær med de kjente iPhone-ikonene:

untitled link

Her finner vi også Kale-genseren, som ble populær over natten etter å ha blitt brukt av Beyoncé i musikkvideoen til låten «7/11». Til og med Lena Dunham har skaffet seg en!

Blant trendene som har vart over flere år finner vi blant annet joggebukser, et plagg som de siste årene har blitt standard i de store motehusenes herrekolleksjoner. Såkalte «waist trainers» (korsett som skal holde inn midjen) – gjort populært av realitystjernen Kim Kardashian – er også et av plaggene som oftest søkes opp.–

«Normcore» faller raskt

NOT: Ifølge Googles analyser er supertrange bukser, her sett på supermodell Heidi Klum, en av trendene som er på vei ut. Foto: Getty Images

Det er imidlertid ikke bare oppsvingene Google har tatt for seg. I tre kategorier har de samlet trendene som faller over flere år, hvilke sesongtrender som blir mindre for hvert år, og såkalte «fallende stjerner» – trendene som forsvinner like raskt som de kom.

I den siste kategorien finnes blant annet «normcore», en trend som stort sett har gått ut på å kle seg i enkle plagg som utvaskede jeans og grå joggegensere.

Les også:«Bestermorhår» tar av på sosiale medier

En annen trend som faller litt for hvert år er de supertrange buksene som har dominert markedet i flere år. Samtidig er palazzo-bukser – løstsittende bukser med vide buksebein – stadig på vei oppover.

Kan hjelpe billigbutikkene

Lisa Green, sjef for Googles moteavdeling, sier selskapet har begynt å jobbe med merkevarer som Calvin Klein for å hjelpe selskapet med å planlegge sine kolleksjoner.

– Vi ønsker å tilby noe annet enn bare hjelp til å vite hvilke typer annonser merkene bør kjøpe. Produsentene kan si «nå har Google funnet en trend, så vi har seks uker til å få disse klærne i butikk», sier Green ifølge New York Times.

Vi du se flere trender? Her er vårens fineste kjoler:

Publisert:

Les også

  1. SMINKE

    Seks sminkefavoritter til under 200-lappen

  2. TILBEHØR

    Mette-Marit-«piercingen» på budsjett

  3. NYHETER

    Sjekk kronprinsesse Victorias norske designerveske

  4. KLÆR

    Denne buksetrenden tar av blant norske gutter

  5. SMINKE

    Blogger raser mot manglende sminke for mørke kvinner

Finn mer innhold om:

  1. Trender

Relaterte artikler

KLÆR

Ut fra glemselen: Champion er vårens hype

KLÆR

«Mid season»-salg: Her kan du gjøre et salgskupp nå

KLÆR

Jenny Skavlans beste tips for brukt-kupp

BRUD

Dette er vakreste brudekjole-trendene for 2019

NYHETER

Julie Josephine Blystad sluttet i jobben for å lage den perfekte hvite t-skjorten

KLÆR

Trendalarm: Denne høsten er det lakk som gjelder

LIVSSTIL

Fem wellness-trender som kommer i 2017