Moteeksperter slakter H&Ms nye designsamarbeid

Moschino x H&M. Foto: H&M.

H&Ms samarbeid med italienske Moschino skal gjøre luksusmote mer tilgjengelig. Men ekspertene er ikke overbevist.

Ingeborg Aspeli
Publisert:
Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Kleskjeden Hennes & Mauritz har de siste årene hatt en rekke designsamarbeid. Flere av dem har blitt revet vekk fra butikkhyllene. Budsjettkjedens tidligere samarbeidspartnere har vært merker som Balmain, Isabel Marant og sist den kongelige favoritten Erdem.

Fikk du med deg? Moschino-designer beskyldt for å kopiere norsk designer
Nå er det Moschino sin tur, men moteekspertene er ikke overbevist. Kolleksjonen, som har fått navnet Moschino TV, lanseres førstkommende torsdag 8. november, Kolleksjonen skal hylle mangfold, kjærlighet, vennskap og positivitet.

Moschino 4

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 4

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 4

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 4

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Redaktør for motenettstedet Melk & Honning, Ida Einarsdottir, sier til MinMote at hun er overveldet av antall plagg i kolleksjonen. Hun syns kolleksjonen bærer preg av at designer Jeremy Scott har fått frie tøyler.

– Man må akseptere estetikken – det er det det er, og samtidig så mye mer. Over the top-maksimalisme, more is more og så videre i en slags popkulturell smeltedigel der det er åpenbart at Scott har det gøy på jobben. Det er imidlertid lett å gå i fellen når man skal skape noe som passer alle at det ender opp med å ikke passe noen – rett og slett fordi det blir litt overveldende – en slags jungel av inntrykk der det ene på mange måter slår i hjel det andre.

Moschino 1

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 1

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 1

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 1

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Hun mener kolleksjonen kan være en gavepakke for Moschino-fans, og selv om hun ikke er overbevist, syns hun «det ligger noe herlig lekent og positivt over kolleksjonen, kampanjebildene og personlighetene som er ansikt utad».

– Det er en slags «happy go lucky»-følelse over det hele, men jeg tror ikke Scotts estetikk slår helt an her hjemme. Den overdrevne logobruken som kanskje særlig Moschino er kjent for er på vei ut og for mange tror jeg det kan bli litt for mye av det gode, sier hun og trekker frem de lårhøye støvlettene med snøring, snekkerbuksene i skinn og de morsomme, retro joggebuksene og hettegenserne med logo som kolleksjonens sterkeste plagg.

Moschino 2

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 2

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 2

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 2

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Hun får støtte av motejournalist Madeleine Holth, som har skrevet for blant annet Vogue og Highsnobiety, som er enda krassere i sin vurdering av samarbeidet.
– Dette er typisk Moschino, noe jeg kunne se for meg før jeg så selve kolleksjonen. Dette er et eksempel på stil uten substans, billige plagg med barnemotiver for voksne.

Les også: Forbrukertilsynet ber influenser-annonsør skjerpe seg

Hun sammenligner kolleksjonen med samarbeidet mellom H&M og Balmain, som heller ikke falt i smak.

Moschino 3

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 3

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 3

Moschino x H&M. Foto: H&M.

Moschino 3

Moschino x H&M. Foto: H&M.

– Nordmenn kjøper ikke slike klær til vanlig og jeg ser ikke grunn til at de skal begynne nå. Når var sist du så noen i Moschino i dette landet? Nettopp.

Det er ingenting fra H&M x Moschino som står på ønskelisten til Holth.

– Jeg sparer pengene mine denne gangen også, sier hun.

Celine Aagaard, redaktør for Envelope.no, er heller ikke stor fan av kolleksjonen.

– Det kolleksjon har lyktes med er at den er veldig Moschino. Men jeg tror ikke den vil slå veldig an her hjemme – den er ekstremt over the top.

Hun forteller imidlertid at hun tror noen av plaggene kan være fine, hvis de styles annerledes.

– Moschino er ganske langt fra min stil. Men for eksempel skinnbuksen kan bli kul hvis den blir brukt med en stor strikkegenser eller de chunky gullkjedene til et enklere antrekk, sier hun.

MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen er heller ikke overbevist av kolleksjonen, og hun tviler på at mange kommer til å stå i kø på lanseringsdagen slik vi har sett ved tidligere designsamarbeid.

– Her skjer det mye. Kolleksjonen faller ikke i smak på noen måte. Her flørter Moschino og H&M med en stil som føles utdatert og på grensen til harry. Jeg finner faktisk ikke ett eneste plagg jeg liker. Penger spart, sier hun.

Slik så det ut da Balmain lanserte sin kolleksjon i Oslo:

Publisert: