Kjendisene elsker klærne til Marie (19)
Hun har laget klær til moteprofiler som Ida Broen, Nina Sandbech, Anniken Jørgensen og Morten Hegseth. Men selv om Marie Murby bare er nitten år, har veien mot å bli kjendisenes nye favorittdesigner vært lang.
– Jeg ble diagnostisert med kyssesyken da jeg gikk i åttende klasse, forteller Marie.
Sykdommen skulle ende opp med å påvirke henne mye.
Fra å leve et aktivt ungdomsliv med trening flere ganger i uken og aktiviteter med venner, ble Marie sengeliggende i mange måneder.
– Det var ganske tungt å ikke kunne være tenåring slik som alle andre.
I ettertid har hun slitt videre med sykdom. Først fikk hun en ADHD-diagnose, og deretter ME like etter hun begynte på design- og tekstil-linjen på videregående skole.
– De første årene ville jeg ikke akseptere at jeg var syk. Jeg ble lei meg av å tenke på det, og forsøkte å overbevise meg selv om at jeg var bedre enn jeg egentlig var. Å være syk gikk mye utover både skolen og det sosiale.
Og så kom coronapandemien.
– Da tenkte jeg sånn: «Er det mulig å møte på mer motstand nå?»
Prinsesser og havfruer
Så bestemte hun seg for å gjøre noe godt ut av situasjonen. Gjennom design- og tekstil-linjen hadde hun nylig lært seg å sy.
Det startet med bøttehatter, prøvesying for sy-fellesskapet «Fæbrik» og klær til henne selv. Så begynte Marie Murby sitt eget merke; Murby Designs.
– For meg er klær en måte å uttrykke seg på. Klærne du går i sier mye om hvem du vil være som person.
Og akkurat dette ønsket hun å vise gjennom eget design.
– Som liten var jeg opptatt av prinsesser og havfruer. Da jeg oppdaget glitterstoffene, ble jeg helt forelsket.
MinMote har lansert en vaffelkjole-oppskrift sammen med Fæbrik! Trykk på lenken under for video og oppskrift på kjolen.
Sy vaffelkjole: Fæbrik x MinMote
Marie forteller at hun i mange år savnet mer lekne og fargerike klær.
– De klærne finnes til barn, men så fort du blir litt eldre er tilbudet mye smalere.
Slik startet arbeidet med å designe en kleskolleksjon for ungdommer og voksne i fargesprakende glitterstoffer.
– Jeg ville at merket mitt skulle representere den barndomsdrømmen om prinsesser og havfruer. At man skulle føle seg helt fantastisk i klærne.
Et viktig grep for at alle skal føle seg fantastiske i klærne hun designer, er å sy på mål.
– Jeg er så motstander av størrelser. Man skal alltid settes inn i båser. Enten det er klesstørrelser, sykdom eller andre ting.
Det har Marie selv følt på som følge av sykdommen sin.
– Når man har et utmattelsessyndrom, settes man i bås som «ubrukelig». Jeg synes det er helt feil. Alle begrensningene våre er det som gjør oss til oss.
Og sånn mener hun det er med klesstørrelser også.
– Jeg synes ikke en buksestørrelse skal stoppe noen fra å føle seg amazing.
I mai lanserte hun Disco-kolleksjonen sin, med enkle klesplagg i glitrende stoffer.
– Det var viktig for meg å lage en «basic»-kolleksjon først. Som helt nyetablert, tror jeg det var lurt å starte med enkle og funksjonelle klær.
Inspirert av dansk design
Mye tyder på at det virket, for i løpet av sommeren har Anniken Jørgensen og Nina Sandbech posert i Maries disco-kjoler. Ida Broen fikk spesialsydd en oversize-variant, som inspirerte Marie til å tenke i nye baner, og Morten Hegseth har fått freshe glitterklær til Skal vi danse-sendingene.
Den nitten år gamle designeren fra Oslo har også designet og lansert en kolleksjon med badetøy, en idé som kom til henne da hun ønsket å bruke opp restestoffene sine. Nå er hun i gang med ideer til nye kolleksjoner.
Men én ting kommer vi ikke unna. Klærne har en del til felles med det danske merket Saks Potts glitter-kolleksjon.
– Det er helt forståelig at noen trekker den tråden. Jeg er jo selvfølgelig inspirert av Saks Potts, forklarer Marie.
Likevel er hun tydelig på at hun har ønsket å la seg inspirere, men ikke kopiere.
– I en kolleksjon med «basics» er det jo begrensninger, dersom man ønsker å holde det moteriktig, men jeg har vært bevisst på å ta andre valg. Der Saks Potts lager slim fit-bukser med høyt liv, har jeg gått for vide ben, strikk i livet og et mer komfortabelt uttrykk, for eksempel.
Murby er opptatt av å konstruere plaggene på en annen måte.
– Men når stoffene er like, og ikke minst ganske uvanlige, forstår jeg jo at folk synes klærne ligner. Det er jo sånn at jeans fra ulike merker også ligner, hvis stoffet og snittet er likt.
Størrelse-triks herjer på TikTok, men funker det?
Nå ønsker hun å ta merket sitt til neste nivå.
– Det er viktig for meg å vise at jeg har andre, unike ideer. De kolleksjonene jeg planlegger for fremover skiller seg mer fra Saks Potts for eksempel.
Diskopromp
I tillegg til å lansere flere disko-kolleksjoner, planlegger Marie å sy mer for scene og kamera. Hun har blant annet blitt kontaktet av en dragartist.
– Det er veldig kult. Jeg gleder meg til å leke meg med fjær, perler og andre snitt.
Men det er ikke bare kule forespørsler som fyller innboksen.
– Kjente profiler har kontaktet meg og spurt om jeg kan ha klær klare til de på ett døgn. Det går ikke, for jeg syr kun det jeg har fått bestillinger på. Jeg forsøker for eksempel å ikke ha mer stoff enn jeg vet jeg kommer til å bruke liggende, fordi jeg vil være så miljøvennlig som mulig.
Marie forteller at mange ikke har forståelse for at prosessen tar tid.
– Jeg sitter jo her og designer, måler, klipper og syr helt på egen hånd. Dessverre har moteindustrien ødelagt litt hvilket inntrykk folk har av jobben. Vi er vant til å bare kunne plukke med oss det vi vil ha på dagen.
Hun ønsker å være en bærekraftig motvekt til «fast fashion»-industrien fremover, når hun bygger merket sitt videre.
– Nå forsøker jeg å bli litt bedre etablert i bransjen.
For selv om kjendisene har lagt sin elsk på Maries design, har hun ikke blitt helt vant til suksessen ennå.
– Jeg var på et event nylig. Det var det skumleste jeg noen gang har gjort.
– Der var de kjente, moteriktige profilene, og midt iblant dem sto jeg - en liten diskopromp.