POPULÆR BUTIKK: Stadig vekk er det kø utenfor butikken Brandy Melville i Bogstadveien.

Penny Wayne Claire Kembba
Mote

Brandy Melville med lange køer: – Vi er villige til å stå her til det stenger

Unge jenter står i timelange køer for Instagram-vennlige klær.

  • Penny Wayne Claire Kembba
    Journalist
Publisert:

Tar du en tur til Bogstadveien i Oslo er det umulig å ikke legge merke til køen som strekker seg minst 50 meter oppover gaten og inn til en liten butikk. På rekke og rad står unge jenter som skal inn på Brandy Melville.

Køen strekker seg langt oppover den populære handlegaten.

Penny Wayne Claire Kembba

Da MinMote var i Bogstadveien torsdag sto Marte Østenheden (13) og venninnen Amalie Ravnkleven (13) først i køen. De gledet seg til å komme inn i butikken.

– Vi har stått her i litt over to timer, forteller Marte.

Det var andre dag på rad de sto i køen. På onsdag var den nemlig så lang at de ikke kom inn før det stengte.

Fremst i køen står Amalie Ravnkleven (13) og Marte Østenheden (13). Etter over to timer i kø var de fornøyde med fangsten da de kom ut igjen.

Penny Wayne Claire Kembba

Det italienske merket Brandy Melville har bare én butikk i Norge, og flere som står i kø kommer derfor langveisfra. Typisk for merket er korte crop-tops, cardigans og skjørt med et lite snev av preppy. Merket er veldig populært på både Tik-Tok og Instagram.

Kjendiser som Kaia Gerber, Sofia Richie og Madison Beer er ofte ikledd klær fra merket. Den store appellen er altså at man kan kjøpe de samme trendy klærne som kjendisene man følger på sosiale medier for en relativt rimelig pris.

– Kjipt at det er lang kø

I køen sto også Hedda Samuelsen (14) og Janne Huseby (14). Da MinMote spurte hvor lenge de hadde ventet, trodde Hedda at det hadde gått 40 minutter. Torsdag var første gangen hun var innom butikken.

Janne Huseby (14) og Hedda Samuelsen (14) er blide til tross for lang kø.

Penny Wayne Claire Kembba

– Vi har venner som har vært her og kommet tilbake med mye fint, sier Janne.

– Det er litt kjipt at det er lang kø, men vi skjønner jo hvorfor, avslutter Hedda.

– Vi er villige til å stå her til det stenger

Nesten helt bakerst i køen sto Live Hoel (15) og Anna Istad (15), fra Molde. Brandy Melville er hovedprioritet når jentene er på ferie i hovedstaden.

– Sist gang sto jeg her fire timer i pissregn uten å komme inn. Jeg ble litt sur for jeg hadde jo bare to dager i Oslo den gangen, sier Anna.

Utenfor er det ofte en vakt innom for å følge med på at alle holder køen og står bak tauet som er satt opp for å rettlede køen.

MinMote var i kontakt med personalet i butikken, men de ønsket ikke kommentere noe rundt butikkens lange køer.

Live Hoel (15) og Anna Istad (15) står bakerst i køen.

Penny Wayne Claire Kembba

Det var heldigvis bedre vær når vi møtte Anna i køen, og denne gangen hadde hun med seg Live som besøkte Brandy Melville for første gang. Hun så klærne først på populære TikTok-ere før hun begynte å følge butikkens egen konto på appen.

– De har det som trender og man ser på Instagram og TikTok. Vi kan finne fine ting mange steder, men her har de en stil og en butikk med masse fint, sier Anna ivrig.

– Øverst på ønskelisten er topper, forteller Live.

– Hvor lenge er dere villige til å stå i kø?

– Vi er villige til å stå her til det stenger, kommer det fort i kor fra jentene.

– Vi kunne reist til Trondheim som er tre timer unna der vi bor, men her er det Brandy Melville og Zara!

Problematiske størrelser

Den populære butikken har tidligere fått mye kritikk for at de bare fører en størrelse, såkalt one size. I år ble de i tillegg nominert til årets Gullbarbie, som deles ut av ungdomsorganisasjon «Press» på grunn av at de mente butikken fremmet et ensidig skjønnhetsideal.

Jentene i køen reagerer også på at butikken ikke er så inkluderende og at det er mange som ikke kan handle der.

– Jeg synes det er dumt, sier Anna.

– Jeg synes det burde være flere størrelser, skyter Live bestemt inn.

– Får Victoria's Secret-vibber

Ida Elise Einarsdóttir, mote- og skjønnhetsansvarlig i KK, reagerer på at Brandy Melville fortsatt er så populært til tross for kritikk når det gjelder rasisme, mangfold og nå nylig en Gullbarbie-nominasjon.

Måten selskapet har valgt å møte kritikken på, som oftest med stillhet, gjør at Einarsdóttir ikke er så begeistret for de lange køene. Samtidig ser hun tydelig hvorfor merket har blitt så populært.

MOTEEKSPERT: Ida Elise Einarsdóttir.

Heiko Junge / NTB

– Grunnen til de lange køene er nok todelt. Gjennom sosiale medier har de blitt veldig populære, og de lager trendy klær til rimelige priser.

– Kommer hypen til å fortsette?

– Jeg tror dessverre hypen fortsetter, men jeg tror vi må snakke om kritikken så den treffer unge jenter.

– Med «cancel culture», som kan gå litt langt noen ganger, så er det overraskende at de får fortsette i den samme tralten når det gjelder mangfold og måten de behandler sine ansatte på. Jeg får litt Victoria's Secret-vibber og det gikk jo ikke så bra.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Victoria's Secret gjør helomvending

  2. KLÆR

    Redaksjonens ønskeliste: Sommerens beste kjøp

  3. KLÆR

    Pakk til sommerferien: Fjell, sjø og by

Finn mer innhold om:

  1. Shopping
  2. Oslo
  3. Molde
  4. Kritikk

Relaterte artikler

NYHETER

Reagerer på størrelser hos Brandy Melville: – De blir kleskjedenes «mean girls»

KLÆR

Regntøyet som redder humøret

KLÆR

Hva er greia med Y2K?

KLÆR

7 måter å style shortsen på

KLÆR

10 topper som topper Y2K-looken

KLÆR

Antrekkene som sikrer feriemodus

KLÆR

Luftige kjoler til varme sommerdager