ELLE-redaktør innrømmer sponsetur
Til NRK innrømmer sjefsredaktør Signy Fardal at motehuset Dior betalte for både turen og oppholdet.
Diors kampanjepike Charlize Theron ble nylig portrettert av ELLE-sjef Signy Fardal (53). I en egen kommentar kritiserte humordronning Anne Kat. Hærland redaktøren for å blande roller, og kalte intervjuet «utvilsomt en uheldig sammenblanding av redaksjonelt stoff og annonsører».
Etterpå nektet Fardal å svare MinMote på hvem som betalte for oppholdet i Paris. «Dior inviterte», hevdet redaktøren da. I fem dager forsøkte MinMote å få Signy Fardal til å svare på hvem det var som betalte turen til Paris – ELLE eller Dior. Det viste seg å være vanskelig. Gjentatte ganger presiserte Fardal at hun ikke ønsket å kommentere saken ytterligere.
Les hele sms-utvekslingen mellom MinMotes journalist og Fardal i bildet til høyre.
Nå er imidlertid tonen en annen. Men ikke til MinMote.
- Ja, Dior betalte
Det er først i et intervju med NRK i dag, at sjefredaktøren innrømmer at motehuset betalte for både turen og oppholdet. Hele fem dager etter at MinMote spurte Fardal, gjentatte ganger, om turen var sponset.
MinMote har forsøkt å få tak i Fardal uten å lykkes.
Når MinMote kontakter ELLE-redaktøren for å høre hvorfor hun ikke svarte på dette forrige mandag, sier hun at MinMote må sende melding. Den har hun til nå ikke svart på.
Til NRK har imidlertid Fardal følgende forklaring på hvorfor hun ikke svarte MinMote med en gang.
– Å stille spørsmål om hvem som betalte reisen – når det står at Dior inviterte – er som å prøve å sprenge en åpen dør, mener jeg. Men jeg skjønner at det er delte meninger, derfor: Ja, Dior betalte for turen. At jeg ikke var tydelig nok, må jeg ta til etterretning, sier Fardal til kanalen.
- Burde sagt fra med en gang
Senest i dag gikk Per Valebrokk, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24, hardt ut mot sjefsredaktøren i sin kommentar.
«Heller ikke Fardal ser ut til å ta alle deler av Vær Varsom-plakaten bokstavelig», skriver han.
Dette er ikke første gang i år at motebransjen kritiseres for å blande roller:
Costume ble klaget inn for to ulike saker og ble i begge sakene felt for brudd på god presseskikk.
Da MinMote kontakter generalsekretæren i PFU, Kjersti Løken Stavrum, mener hun at Fardal burde vært åpen om dette med en gang MinMote konfrontert henne.
– Det hadde vært en fordel å si dette med en gang. Åpenhet og transparens er en viktig faktor, og det blir viktigere og viktigere for mediene å være det, presiserer Stavrum.
- Håper andre klager inn
Generalsekretæren kommer i første omgang ikke til å klage inn ELLE til PFU, men etterlyser og håper at andre gjør det.
– Alle har rett til å klage på mulige brudd på Tekstreklameplakaten. I denne saken har det vært flere engasjerte mediekommentatorer på banen, og jeg vil i første omgang rette en oppfordring til dem. Jeg ser gjerne at flere som kan, og er opptatt av norsk presseetikk er aktive klagere, påpeker hun.
Presseekspert Carl-Erik Grimstad har i denne saken ment at ELLE-redaktørens sponsede tur strider mot Tekstreklameplakatens punkt 8:
«Utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Redaksjonelle medarbeidere bør bare unntaksvis delta på reiser som er betalt av utenforstående interesser. Det er god presseskikk på en nøytral måte å gjøre publikum kjent med unntak fra hovedregelen.»